عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۵۶۸
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
حجت الاسلام سید مصطفی حسینی نیشابوری، کارشناس دینی گفت: حرکت اثرگذار و بزرگ حضرت معصومه(س) در حمایت از امام زمانشان، نشان‌دهنده عمق‌ مقام معنوی و معرفتی ایشان است.
عقیق:حجت الاسلام سید مصطفی حسینی نیشابوری درباره عظمت علمی و معرفتی حضرت فاطمه معصومه(س) به خبرنگار مهر گفت: حضرت معصومه‌ بانویی است که‌ کمالات خوب و ممتاز علمی دارند و این دانش را نه فقط در مرحله نظر و تئوری، بلکه در مرحله‌ عمل نیز وارد عرصه زندگی و اقدامات اجتماعی خود کردند. از این جهت باید گفت شاید یکی از دلایل امتیاز ایشان بر برخی از امامزاده هایی که آنها هم البته صاحب کرامات و عظمت هستند این است که ایشان به عنوان بانویی اندیشمند و دانشمند که هم دانش خوبی دارند و هم تحلیل خوبی از آن داشته‌ها دارند و این دومی بسیار مهم است که انسان علاوه بر آنکه معلوماتی دارد بتواند آن معلومات را در مقام تحلیل به حدی برساند که صاحب فکر و تولید فکر شود، صاحب سخن علمی و اندیشه علمی جدید باشد.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری اظهار داشت: حضرت فاطمه معصومه(س)، عظمت علمی – معرفتی دارند که افراد در مواجهه با ایشان این بزرگی را دریافت کردند و متوجه شدند و نقل کردند. از همه مهمتر تعاریفی که از حضرات معصوم در مورد ایشان رسیده است نشان‌ می‌دهد که حضرت معصومه (س) شخصیت معمولی با یک داشته‌های علمی و معرفتی معمولی نیستند. بزرگی افراد در فضای سرمایه‌های علمی شان نشان‌دهنده امتیاز آنهاست. به همین دلیل مقام علمی ایشان بسیار بالاست. دوم مقام معنوی ایشان است. کسی که اعتقاداتش رشد کرده و‌ می‌تواند آثار آن را دیگران مشاهده کند. در منش و در نوع تعامل ایشان با دیگران و در اقدامات و تصمیماتی که‌ در زندگی‌شان گرفتند. آدم‌های ضعیف در بعد معنوی‌ نمی‌توانند تصمیمات بزرگ بگیرند،‌ نمی‌توانند حرکات بزرگ و اثرگذاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه حرکت اثرگذار و بزرگ حضرت معصومه(س) در حمایت از امام زمانشان، نشان‌دهنده عمق‌ مقام معنوی و معرفتی ایشان است، گفت: یکی دیگر از چیزهایی که به عنوان شاخص باید در مورد حضرت به آن اشاره کرد این است که ایشان‌ بصیرت و بینشی در فضای زمان خودشان دارند. این از یک سو‌ می‌تواند به عنوان یک مولفه قرآنی که بحث بصیرت است مطرح شود  و دیگر اینکه بتواند آن‌ را در فضای اجرایی قرار دهد. یعنی انسان باید بر سرمایه‌هایی که در اختیار دارد مدیریت داشته باشد و بداند باید به چه‌ سمتی حرکت کند تا به هدف برسد و حضرت معصومه (س) این درایت را داشتند. ایشان علاوه بر اینکه با بصیرتی بسیار قوی وارد شدند، توانستتد آن را مدیریت کنند و آن برانگیختگی مردم نسبت به اسلام حقیقی یا اسلام اهل بیتی (ع) است.

این کارشناس دینی گفت: حکومت وقت می‌کوشید حضرت رضا(ع)‌ را به عنوان امام و پرچمدار جبهه حق کمرنگ کند در سایه و حاشیه قرار دهد. در مقابل تحلیل حضرت معصومه این است که باید حرکتی انجام داد و در حقیقت باید‌ نوعی شفاف‌سازی، تببین و اطلاع رسانی دقیق تری شود. این کار، کار بسیار بزرگی است. حضرت معصومه یک امتیاز و ویژگی خاصی در این زمینه داشتند.

وی افزود: دین اسلام نگاه روشنی دارد ای مسلمان ای مرد مسلمان و ای زن مسلمان! بدان که طلب علم فریضه‌ هم بر مرد و هم بر زن است. زیرا اولا وقتی انسان مشغول علم باشد، در حقیقت دائما بینش و نگرش او وسعت می‌یابد؛ گویی علم‌ فضای تاریک را دقیقه به دقیقه روشن‌تر‌ می‌کند، بهتر‌ می‌بیند، بهتر‌ می‌شناسد خود را و اطراف خود را، جامعه‌ و مخلوقات و‌ خالق هستی را بهتر می شناسد. این پله اول است. به همین دلیل خیر الدنیا و الاخره مع العلم!‌ خیر دنیا و آخرت در این است که انسان دنبال علم باشد‌ و شرالدنیا و الاخره‌ مع الجهل! اما اگر انسان بخواهد در تاریکی زندگی کند،‌ در خیالات و موهومات و خرافات‌ می‌رود، تحریفات را‌ می‌پذیرد. در ظلمت زندگی کردن قشنگ نیست.‌ نمی‌توان این نگاه را به دین نسبت داد دین‌ نمی‌پسندد که انسان، چه مرد و چه زن در تاریکی و ظلمت زندگی کند. تلاش انسان مومن این است که از ظلمت به نور برسد. یعنی کما اینکه انسان نیاز به تنفس و نیاز‌ به آب برای نوشیدن دارد، نیاز به مطالعه‌ دارد و نیاز دارد که داشته‌های علمی خود را توسعه دهد.

وی اظهار داشت: هرچقدر انسان تلاش بیشتری کند برای اینکه دانش بیشتری فراهم کند براساس روایات، ظرف و گنجایش او توسعه می یابد. انسان بزرگتر‌ و عمیق تر‌ می‌شود و انسان در خلقیات و صفات پیشرفت‌ می‌کند. یعنی علم است که به انسان حلم‌ و مدارا‌ می‌دهد علم است که به انسان انصاف‌ می‌دهد علم است که شخصیت‌ می‌دهد. انسان محترم، صبور و باحیا‌ می‌شود، از عجله و بدخلقی پرهیز‌ می‌کند. وقتی انسان در بوستان و باغ‌ علم قدم‌ می‌زند و تنفس‌ می‌کند روی همه ساحات وجودی او اثرگذاری مثبت دارد. مرد خوش اخلاق و زن خوش اخلاق، سر سفره علم است و تعاملات اخلاقی و انسانی و کریمانه بهتری دارد. اگر جامعه از علم محروم شد، اخلاق و کرامت و گذشت خشک‌ می‌شود. حال آنکه انسان بر اساس عقل‌ باید بداند که آنچه به او منفعت معنوی و از جنس نور‌ می‌دهد، علم است. اگر کسی از حیث علمی قوی شود خودبخود‌ فضای علمی به او کمک‌ می‌کند که‌ طغیان‌گر نشود معتدل باشد و در فضای درست قدم بردارد. یعنی آدم عالم به معنای حقیقی انسان است و اهل دانش دچار مستی ثروت و قدرت‌ نمی‌شود. دچار خودشیفتگی و خود فریبی‌ نمی‌شود. به همین دلیل نهادینه شدن میراث بزرگ‌ دانش به همه، چه مرد و چه زن، بزرگ و کوچک،‌ پیر و جوان در حقیقت‌ لباس زیبایی از حقایق‌ می‌پوشاند. الحمد الله رب العالمین وجود مقدس حضرت معصومه (س) کانونی شد برای تشکیل محافل علمی.

حسینی نیشابوری در پایان گفت: در این سالها به برکت نظام جمهوری اسلامی هم اینها رونق گرفته و همانطور که فیضیه داریم و همانطور که مدارس علمیه‌ و موسسات آموزشی عالی حوزوی داریم و تولیدات مهم در رشته‌های مختلف تفسیر، تاریخ، فلسفه، فقه ، اصول و کلام در‌ برادران داریم، چه بسا تحقیقات بهتر و عمیق‌تر‌ و یا گاهی نوآورانه و خلاقانه‌ از فضای حوزه علمیه خواهران داشتیم. البته هم خواهران ما در حوزه علمیه هم زنان ما در جامعه علمی کشور باعث افتخار هستند. یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که در بسیاری از فضاهای علمی گوی سبقت و بحث‌های علمی را مادران و خواهران و زنان جامعه ما در رشته‌های پزشکی، در رشته‌های علوم انسانی و تجربی گاه از مردان هم ربوده‌اند. رقابت در فضای علم یکی از زیباترین رقابت هایی است که انصافا هرچقدر نسبت به آن تشویق شود باز هم جای کار دارد و این جامعه را به سمت منزلت و جایگاه براساس بحث‌های معنوی پیش‌ می‌برد هر چقدر ما بتوانیم پرهیز کنیم از این نگاه‌های سطحی و بتوانیم به عمق معارف دینی و بیانات دینی بپردازیم بیشتر‌ می‌توانیم مبتنی بر مبانی دینی در فضای پیشرفت‌ها و توسعه‌ها قرار گیریم.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین