عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۵۱۸
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
برخی از علمای کشور با بیان اینکه تمام مذاهب اسلامی به امام رضا (ع) ارادت دارند، بر این موضوع تاکید کرده‌اند که باید از فرصت‌ جشن‌های میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و دهه کرامت برای تحکیم وحدت اسلامی استفاده کرد.

عقیق: فاصله بین روزهای ولادت حضرت معصومه (ع) و ولادت امام رضا (ع) (اول تا یازدهم ماه ذی‌القعده) با عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است که با جشن‌ها و آیین‌های شادباش در سراسر ایران و جهان به همین مناسبت مقارن است.

شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت چند سال پیش با هدف مدیریت بهتر برگزاری این جشن‌ها تشکیل شد که هر سال کارگروه محتوایی این شورا، شعار و عناوین روزهای این دهه را انتخاب می‌کند و امسال بنابر تصمیم این کارگروه، شعار «خدمت کریمانه به رسم اهل‌بیت (ع)» به عنوان شعار محوری دهه کرامت سال ۹۷ انتخاب شده است و عناوین روزهای این دهه را به شرح زیر اعلام کرده است:

یکشنبه، 24 تیرماه: خدمت کریمانه در پرتو محبت کریمه اهل بیت سلام‌الله‌علیها

دوشنبه، 25 تیرماه: خدمت کریمانه و ترویج فرهنگ گره گشایی

سه شنبه،  26 تیرماه: شادی مؤمنانه در سایه خدمت کریمانه

چهارشنبه، 27 تیرماه: شهدا، الگوی خدمت کریمانه

پنجشنبه، 28 تیرماه: خادمان خاندان اهل بیت علیهم‌السلام، نماد خدمت کریمانه

جمعه، 29 تیرماه: خدمت کریمانه در اقتدا به امین ولایت علیه‌السلام

شنبه، 30 تیرماه: میزبانی کریمانه، شعار خادمان حریم اهل بیت علیهم‌السلام

یکشنبه، 31 تیرماه: وقف و نذر، کرامت جاودانه

دوشنبه، اول مردادماه: ارتقاء کرامت اجتماعی با حمایت از کالای ایرانی

سه شنبه، دوم مردادماه: اهل بیت پیامبر اعظم علیهم‌السلام، پناه مستضعفان جهان

چهارشنبه، پنجم مردادماه: امام هشتم علیه‌السلام، الگوی کامل خدمت کریمانه.

 

موضوع دهه کرامت هر روز بیشتر در میان گروه‌های گوناگون مردم مطرح می‌شود و در این میان نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و علمای شهرهای مختلف کشور نظرات خود را در این باره بارها مطرح کرده‌اند که در ادامه دیدگاه تعدادی از آنان می‌آید.

 

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی:

جشن‌های دهه کرامت، ابتکارات خوبی است

 

 

مکارم شیرازی در مراسم آغاز دهه کرامت و جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در حرم ‌مطهر حضرت معصومه (ع) (شهریورماه 96) گرامی‌داشت دهه کرامت را مایه کوری چشم دشمنان شیعه و وهابیون خرافی، بی‌رحم و آدم‌کش عنوان کرد و گفت: آن‌ها گمان می‌کنند می‌خواهند آثار شیعه را براندازند، در حالی که روز به روز برنامه‌های تازه و مجالس جدید و نورانیت تازه برای اهل بیت (ع) در جهان شیعه و تمام دنیا برقرار می‌شود.

 

وی افزود: برگزاری برنامه‌های  متنوع فرهنگی و هنری در دهه کرامت برای گروه‌های سنی مختلف، باعث جذابیت هر چه بیشتر و گسترش شناخت و معرفت مردم به ویژه جوانان نسبت به اسلام و قرآن و اهل‌بیت (ع) می‌شود.

 

این مرجع تقلید ادامه داد: بی‌شک برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در دهه کرامت، شناخت و معرفی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را گسترش می‌دهد زیرا گرامی‌داشت دهه کرامت و میلاد پر برکت حضرت فاطمه معصومه (ع) و امام رضا (ع) مایه کوری چشم وهابیون و نورانیت پیام اهل‌بیت (ع) در جهان خواهد بود همچنین بنابراین جشن‌های دهه کرامت از جمله ابتکارات خوبی است که روحانیت و نورانیت شیعه را در تمام دنیا طنین‌انداز می‌کند.

 

 

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی گلپایگانی:

جشنهای دهه کرامت مردمی برگزار شوند

 

 

سعیدی در دیدار با اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت (10 تیرماه 1397) گفت: هدف همه‌ برنامه‌های دینی، جریان‌سازی است و خواسته اهل‌بیت (ع) نیز همین جریان‌ساز شدن است، اگر می‌خواهیم چنییین برنامه‌هایی برگزار کنیم، آن‌ها باید مردمی باشند و نباید به دستگاه خاصی منسوب شوند، دستگاه‌ها باید بسترساز برگزاری این برنامه‌ها و مراسم مردمی باشند، همچنین باید تلاش کنیم که خروجی آن‌ها این باشد که عشق و ولای اهل بیت (علیهم السلام) در بین مردم گسترش یابد.

 

وی افزود: هدف از برگزاری این‌گونه مراسم، بالا رفتن التزام و تبعیت مردم از اهل‌بیت (ع) است و باید به دنبال این هدف در برگزاری برنامه‌های مذهبی باشیم همچنین برنامه‌ها و کارها در شورای بزرگداشت دهه کرامت باید با دقت، اخلاص و صرفه‌جویی در هزینه‌ها همراه باشند و در انجام آن‌ها از امور تشریفاتی و هزینه‌های غیر لازم اجتناب شود.

 

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (ع) خاطرنشان کرد: باید بازتاب برنامه‌های دهه کرامت به صورتی باشد که سیاه‌نمایی‌هایی که شیاطین و دشمنان درصدد ایجاد آن ها هستند، از بین بروند و مردم با معارف اهل‌بیت (ع) بیش از پیش، آشنا شوند.

 

 

آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری:

اعتدال در حزن و شادی رعایت شود

 

Image result for ‫حسینی بوشهری‬‎

 

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار اعضای شورای هماهنگی دهه کرامت (دوم مردادماه 96) با بیان اینکه در ارتباط با معصومین (ع) دو امر مهم شادی و حزن مهم است، گفت: جامعه ما در مسایل مربوط به ای دچار افراط و تفریط شده است.

وی افزود: در این موارد باید تعادل را رعایت کرد همانگونه که معصومین رعایت می‌کردند، در دستورات دینی و احادیث ائمه معصومین(ع) حد و مرزهای شادی و حزن مشخص شده و همین حد و حدودها را می‌توان در جامعه توسعه داد.

این استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: نباید مراسم‌ جشن‌های اهل بیت(ع) را به مراسم عزاداری تبدیل کرد که این خدمت به اهل بیت(ع) نیست و آنچه که مهم است حرکت در خط و مسیر آن‌ها است.

وی دهه کرامت را دارای ظرفیتی عظیم دانست و بیان کرد: با توجه به این ظرفیت عظیم می‌توان با ایران هراسی و اسلام هراسی که استکبار در جهان ایجاد کرده مقابله کرد و پاسخ مناسبی به این تبلیغات داد.

 

 

آیتالله مصطفی علما: دهه کرامت فرصتی برای تحکیم وحدت میان مذاهب اسلامی است

 

 

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه در نشست با مسؤولان دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان کرمانشاه که به مناسبت آغاز دهه کرامت برگزار شد (دوم مردادماه 96) با بیان اینکه دهه کرامت، فرصتی ارزشمند برای تحکیم وحدت در میان مذاهب مختلف اسلامی است، گفت: در حد توان برنامه های این دهه در اماكن عمومی همچون بوستان ها و مكان های عمومی كه مسیر تردد همه جوانان با سلیقه های مختلف است، برگزار شود چرا كه مساجد و تكایا مشتری خود را در چنین برنامه هایی دارند.

وی با بیان اینکه تمام مذاهب اسلامی همچون اهل سنت به امام رضا(ع) ارادت دارند و حضرت علی بن موسی الرضا(ع) استحکام بخش وحدت در کشور است، افزود: امام رضا(ع) متعلق به همه است و باید از چنین فرصت‌هایی (دهه کرامت) برای تحکیم وحدت اسلامی نهایت استفاده را ببریم.

 

گزارش از مرتضی خواجوند سریوی



منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین