عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۴۹۲
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
امام علی (ع) در سخنانی برخی شیوه‌های حکومت‌داری امام زمان (عج) را بیان فرمودند.
عقیق: نهج‌البلاغه اثری از سید رضی از شاعران و فقیهان قرن چهارم ه.ق است. این عالم بزرگوار سخنان امام علی (ع) را در سه بخش خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌ها دسته‌بندی کرده است. آنچه که بر ارزش نهج‌البلاغه نسبت به سایر منابع روایی شیعیان افزوده است، بیان خطبه‌های شیوا و ناصحانه امیرالمؤمنین (ع) در جایگاه یک حاکم اسلامی است؛‌ لذا این ویژگی در کنار تنوعات موضوعیِ بیانات حضرت، به گونه‌ای است که گویی مخاطبان امام علی (ع) در عصر حاضر هستند و انسان با خواندن آن‌ها احساس می‌کند مورد خطاب امام (ع) است؛ لذا این کتاب شریف مورد توجه تمام فرقه‌های مسلمانان و حتی اندیشمندان غیر مسلمان قرار گرفته است. شرح ابن ابی الحدید از عالمان معتزله قرن ششم قمری بر نهج‌البلاغه از مبسوط‌ترین و مشهورترین شروح بر این کتاب است که نشان از جایگاه ویژه نهج‌البلاغه در بین سایر مذاهب اسلامی دارد. 

خداشناسی، معادشناسی، عاقبت‌اندیشی، دعوت به ارزش‌های الهی، فلسفه بعثت پیامبران، اوصاف مؤمنان و منافقان‌، روش برخورد با دنیا و ... از مهم‌ترین کلیدواژه‌های سخنان امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه است.

بیشتر بخوانید: نهج‌البلاغه صوتی | علل سقوط جامعه در بیان امام علی(ع)

بیشتر بخوانید: نهج‌البلاغه صوتی | آزمون خداوند در گسترش و تنگی معیشت مردم

بیشتر بخوانید:نهج‌البلاغه صوتی | پاسخ قاطعانه امام علی(ع) به تهدید نظامی دشمن

توصیف آینده بشریت و بیان ویژگی‌های دوران آخرالزمان و ظهور و نیز وصف شیوه حکومت‌داری امام زمان(عج) از دیگر موضوعاتی است که در خطبه‌ها و حکمت‌های نهج‌البلاغه به وفور دیده می‌شود. در ادامه بخش‌هایی از ترجمه سخنان امیرالمؤمنین (ع) درباره ویژگی‌های عصر ظهور و حکومت امام مهدی (عج) را گوش دهید.

«او (حضرت مهدى «عج») خواسته‏‌ها را تابع هدایت وحى مى‏‌کند، هنگامى که مردم هدایت را تابع هوس‏هاى خویش قرار مى‏‌دهند، در حالى که به نام تفسیر نظریه‌های گوناگون خود را بر قرآن تحمیل مى‏‌کنند، او نظریه‏‌ها و اندیشه‌ها را تابع قرآن مى‌‏سازد. (و از همین خطبه است) در آینده آتش جنگ میان شما افروخته مى‌شود و چنگ و دندان نشان می‌دهد، با پستان‏هایى پر شیر که مکیدن آن شیرین، اما پایانى تلخ و زهر آگین دارد، به سوى شما مى‏‌آید.

آگاه باشید! فردایى که شما را از آن هیچ شناختى نیست زمامدارى حاکمیّت پیدا مى‌‏کند که غیر از خاندان حکومت‏هاى امروزى است. (حضرت مهدى «عجل اللّه تعالى فرجه الشریف») عمّال‏ و کارگزاران‏ حکومت‌ها را بر اعمال بدشان کیفر خواهد داد، زمین میوه‏‌‍‌هاى دل خود (معادن طلا و نقره) را براى او بیرون مى‌‏ریزد و کلیدهایش را به او مى‏‌سپارد. او روش عادلانه در حکومت حق را به شما مى‌‏نمایاند و کتاب خدا و سنت پیامبر را که تا آن روز متروک ماندند، زنده مى‏‌کند».



منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین