عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۴۵۴
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
دهه کرامت در کلام مراجع و علما
برخی از علمای کشور با بیان اینکه اسلام برنامه‌ای جامع برای کمال و سعادت مادی و معنوی انسان‌ها دارد و تکامل افراد بدون شادی امکان‌پذیر نیست، بر استفاده از ظرفیت دهه کرامت برای گسترش شادی عاقلانه تاکید کردند.
عقیق:فاصله بین روزهای ولادت حضرت معصومه(س) و ولادت امام رضا(ع) (اول تا 11 ماه ذی القعده) با عنوان دهه کرامت نامگذاری شده که مقارن است با جشن‌ها و آیین‌های شادباش در سراسر ایران و جهان به همین مناسبت.

 

شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت چند سال پیش با هدف مدیریت بهتر برگزاری این جشن‌ها تشکیل شد و هر سال کارگروه محتوایی این شورا، شعار و عناوین روزهای این دهه را انتخاب می‌کند که امسال بنابر تصمیم این کارگروه، شعار «خدمت کریمانه به رسم اهل‌بیت(ع)» به عنوان شعار محوری دهه کرامت سال 97 انتخاب شد و عناوین روزهای این دهه نیز به شرح زیر است:

یکشنبه، 24 تیرماه: خدمت کریمانه در پرتو محبت کریمه اهل بیت سلام‌الله‌علیها

دوشنبه، 25 تیرماه: خدمت کریمانه و ترویج فرهنگ گره گشایی

سه شنبه،  26 تیرماه: شادی مؤمنانه در سایه خدمت کریمانه

چهارشنبه، 27 تیرماه: شهدا، الگوی خدمت کریمانه

پنجشنبه، 28 تیرماه: خادمان خاندان اهل بیت علیهم‌السلام، نماد خدمت کریمانه

جمعه، 29 تیرماه: خدمت کریمانه در اقتدا به امین ولایت علیه‌السلام

شنبه، 30 تیرماه: میزبانی کریمانه، شعار خادمان حریم اهل بیت علیهم‌السلام

یکشنبه، 31 تیرماه: وقف و نذر، کرامت جاودانه

دوشنبه، اول مردادماه: ارتقاء کرامت اجتماعی با حمایت از کالای ایرانی

سه شنبه، دوم مردادماه: اهل بیت پیامبر اعظم علیهم‌السلام، پناه مستضعفان جهان

چهارشنبه، پنجم مردادماه: امام هشتم علیه‌السلام، الگوی کامل خدمت کریمانه.

 

موضوع دهه کرامت هر روز بیشتر در میان گروه‌های گوناگون مردم مطرح می‌شود و در این میان نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و علمای شهرهای مختلف کشور نظرات خود را در این باره بارها مطرح کرده‌اند که در ادامه دیدگاه تعدادی از آنان می‌آید.

 

آیتالله علوی گرگانی: برگزاری برنامه‌های متنوع و شاد در دهه کرامت

 

 

این مرجع تقلید شیعیان در دیدار با اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور (10 تیرماه 97) با تقدير از فعاليت‌ها ستاد عالی كانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در زمینه برگزاری برنامه‌های این دهه، گفت: دهه کرامت فرصت بسیار خوبی برای ترویج معارف اهل بیت (ع) است. 

وی با بیان اینکه باید در زمینه برگزاری برنامه‌های متنوع و شاد برای اهل بیت (ع) کوشا باشیم، خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای جامعه ما، تبلیغ معارف اهل بیت (ع) است و به ویژه در دهه کرامت باید جایگاه امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) را برای مردم تبیین کنیم.

 

آیتالله سیدعلی‌ اصغر دستغیب: دهه کرامت فرصتی برای پویایی فعالیتهای فرهنگی است 

 

 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) در نشست شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور (5 تیرماه 97) با اشاره به اینکه دهه کرامت، دهه ای برای نشان دادن ارادت ما به اهل بیت (ع) است، گفت: برگزاری برنامه های دهه کرامت می تواند در عرصه های فرهنگی جامعه، نقشی فعال داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید در زمینه اشاعه فرهنگ اهل بیت (ع)، گام برداریم، افزود: ولادت حضرت معصومه (س)، گرامیداشت حضرت شاهچراغ (ع) و در پایان این دهه، میلاد سراسر نور حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، دهه ای پر عظمت است که جایگاه مغتنمی دارد و باید این جایگاه را غنیمت دانست.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با یادآوری این مطلب که باید خود را در معرض نسیم مقدس و برکات اهل بیت (ع)، قرار دهیم، اضافه کرد: دهه کرامت زمینه بسیار خوبی را ایجاد کرده تا آستان های مقدس همکاری های مشترک داشته باشند.

 

آیتالله محمد محمدی ری شهری:‌ دهه کرامت فرصت گسترش شادی معقول است

 

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در دیدار با اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت (18 تیرماه 96)، با بیان اینکه شادی برای همه اقشار جامعه مناسب است و همه به آن نیازمند هستند، گفت: متاسفانه شاهدیم که این مقوله فراموش شده است و متاسفانه جامعه ما را به عنوان جامعه گریه می شناسند.

وی افزود: اسلام، دین شادی و برنامه تکامل مادی و معنوی انسان‌ها است و تکامل انسان ها بدون شادی امکانپذیر نیست. شادی به دو بخش شادی پایدار و ناپایدار تقسیم بندی می شود. باید به دنبال شادی پایدار برای جامعه باشیم و بدانیم که شادی ناشی از فسق و فجور و لاابالی گری شادی ناپایدار و مرارت بار برای جامعه است.

محمدی ری شهری ادامه داد: تفکیک بین شادی پایدار و ناپایدار مساله مهمی است که نیاز به توجه دارد و باید به دنبال شادی ای باشیم که انسان را سعادتمند و خوشبخت کند.

وی با اشاره به تقسیم بندی رفتارها به دو بخش رفتارهای عاقلانه و جاهلانه گفت: شادی اساسا رفتاری عاقلانه است و افسردگی، غم و غصه از جنود جهل هستند و اسلام نه تنها با شادی و نشاط مخالفتی ندارد بلکه آن را از جنود عقل می‌داند.

 

آیتالله لطف الله دژکام: دهه کرامت، فرصت اشاعه خدمت کریمانه است

 

 

نماینده ولی فقیه در استان فارس (11 تیرماه 97) دهه کرامت را دهه خدمت کریمانه دانست و گفت: اگر خدمتی به دیگران انجام می دهیم باید با ظرافت همراه باشد و کرامت انسان ها را از بین نبرد.

 امام جمعه شیراز همچنین (11 تیرماه سال جاری) با تاکید بر اینکه باید دهه کرامت، روح حیات را در جامعه بدمد و این خدمت کریمانه راهی برای دمیدن روح حیات به جامعه است، خاطرنشان کرد: بسیار زیبا بحث نشاط و شادی در این برنامه مد نظر قرار گرفته است.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که خداوند شادی غافلانه را دوست ندارد و دهه کرامت باید به شادی عاقلانه شکل بگیرد، تاکید کرد: باید بازخورد شادی دهه کرامت را از جامعه بگیریم نه اینکه به آنان گزارش بدهیم.



منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین