عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۳۰۲
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۵
امام صادق(ع) در یک روایت به آثار و عواقب گرانفروشی در یک جامعه اشاره فرمود.
عقیق:گرانفروشی و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها از مهم‌ترین عوامل تزلزل جوامع محسوب می‌شود. در آیات قرآن پدیده گرانفروشی هرچند به صورت مستقیم بیان نشده، اما به مواردی همچون کم‌فروشی به عنوان پایه‌های گرانفروشی اشاره کرده است. به عنوان نمونه خداوند در آیه35 سوره اسراء می‌فرماید: «وَ أَوْفُوا الْکَیْلَ إِذا کِلْتُمْ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقیمِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلاً؛ جنس را با پیمانه کامل و وزن درست تحویل بدهید که این کار بهتر است و عاقبت بهتری برای شما در بردارد». 

از این رو پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) نسبت به این مسأله واکنش نشان داده‌اند. به عنوان نمونه پیامبر گرامی اسلام(ص) در یک روایت فرمودند: «هر کسی به عنوانی، سبب گرانی در بازار مسلمانان شود، برخداوند لازم است او را در بزرگ‌ترین جایگاه جهنم سرنگون سازد؛  مَن دخَلَ فی شیءِ مِن اَسعارِ المُسلمین لِیَغلی علیهم کان حقًا عَلی اللهِ اَن یَقذِفَهَ فی مُعظَمِ جَهنَّم رأسَه اَسفلَه». 

 در سایه گرانفروشی است که بسیاری از ارزش‌ها و آورده‌های یک ملت مورد تهدید قرار گیرد تا جایی که مردم را نسبت به حکومت بدبین کند. به عنوان نمونه امام صادق(ع) در یک روایت با اشاره به آثار و عواقب گرانفروشی فرمود:

 «گرانی قیمت‌ها مردم را بدخلق می‌کند، امانت‌داری را از بین می‌برد و مسلمان در فشار و سختی را به ستوه می‌آورد.» (درسهایی از مکتب امام صادق (ع) تألیف سید محمدتقی حکیم)



منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین