عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۰۹۷
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴
حجت‌الاسلام ارزانی در افتتاحیه طرح «آسمانی‌ها»
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: بهترین فضا برای فعالیت فرهنگی مسجد است، به همین خاطر باید به سراغ مساجد برویم. اما زمانی در مساجد موفق هستیم که شناخت کافی باشد.
عقیق:همایش افتتاحیه طرح غنی‌سازی اوقات فراغت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تهران با عنوان «آسمانی‌ها» عصر روز گذشته (یکشنبه سوم تیر ماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، سیدهاشم خضری سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تهران و بیش از 200 نفر از امامان جماعت مساجد و مدیران کانونی استان تهران در سالن همایش‌های دبیرخانه استان تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام ارزانی با اشاره به جایگاه شهید بهشتی در نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: نگاه دکتر بهشتی همواره نگاهی تشکلاتی بود،‌ وی آینده‌نگری بسیار قوی و نگاه عملگرایانه داشت،‌ امسال چهلمین سال پاسداشت انقلاب است و دغدغه‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، اقتصادی و حتی خانواده داریم که این پنج حوزه دغدغه ویژه مقام معظم رهبری می‌باشد.

وی با اشاره به وجود 24 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در کشور افزود: در برخی عرصه‌ها رشد‌های بسیار خوبی داشتیم، اما بعضی اوقات برخی افراد در جامعه نگاه سیاهی دارند و همه چیز را از دست رفته می‌بینند نگاهشان این است که نه دینی مانده، نه فرهنگی و نه اقتصادی. این نگاه واقعاً نگاه درستی نیست و اگر از فرمایشات مقام معظم رهبری وام بگیریم آن وقت نگاه جامعی خواهیم داشت، نگاهی که فقط یک بخش را نمی‌بینید و کل فضای جامعه اسلامی را می‌بیند و آن با کشور‌های اطراف و دنیا مقایسه می‌کند و بعد از آن یک نگرش دقیق می‌دهد.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با تأکید بر اینکه این سیاه نمایی‌ها بر پیکر انقلاب ضربه می‌زند، ابراز داشت: راهبر محله مسجد است، زیرا بالاترین مکان در هر محل از نظر شرافت و رتبه مسجد است، مساجد برای خداست، ما باید در مسجد چه کاری انجام دهیم؟ مقام معظم رهبر فرمودند: «راهبر در مسجد روحانی مسجد است»، روحانی هر مسجد با توجه به ارتباطش با مردم محله اقتضائات محل را می‌داند.

وی با بیان اینکه اقتضائات هر منطقه فرق می‌کند، ادامه داد: برای مثال منطقه 22 تهران با یک تهران با هم متفاوت هستند، پس نمی‌‌توانیم یک الگو را برای کل تهران و حتی ترسیم کنیم،‌ زیرا یک مسجد برای محل است، مسجد شهر است، مسجد جامع و یا مصلی است، مدل مسجد محل باید هم سو با اقتضائات محل باشد، در مسجد محله کانون‌های فرهنگی هنری «معین» محله هستند و روحانیون و مدیر کانون نیز بازوی فرهنگی آن هستند و باید با مدل محله فعالیت‌های مسجد را جلو ببرد.

حجت‌الاسلام ارزانی با اشاره به اینکه بهترین فضا برای فعالیت فرهنگی مسجد است، خاطرنشان کرد: باید به سراغ مساجد برویم. اما زمانی در مساجد موفق هستیم که شناخت داشته باشیم، ستاد عالی برای اینکه شناخت دقیق‌تر و درست‌تر از مساجد و کانون‌ها داشته باشد از مدیران مسئول کانون‌ها درخواست کرد تا کانون را در سامانه سجا ثبت کنند که تا کنون 20 هزار و 504 کانون در این سامانه ثبت شده‌اند که در مرحله دوم از 10 تیر تا 31 مرداد ماه کانون‌های باقی‌مانده می‌توانند کانون خود را در این سامانه ثبت کنند.

وی افزود: ستاد عالی وظیفه‌ اجرا ندارد و باید بستر سازی کرده و فضا را آماده کند، نیازسنجی‌ها باید توسط روحانی مسجد انجام شود و مدل‌های عملیاتی را متناسب با نیازهای محله انجام دهند و بعد از آن مدل‌های موفق را در سامانه به اشتراک بگذارند تا دیگر کانون‌ها از آن استفاده کنند. این به اشتراک گذاشتن برنامه در این فضای سایبری می‌تواند کمک کند، تلاش هم شود که این فضا از نظر امنیتی محفوظ بماند و دستخوش حوادث نشود.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار داشت: اول تا 15 تیر زمانی است که حدود 20 هزار کانون در کل کشور در حوزه اوقات فراغت فعال می‌شوند و تلاش می‌کنند تا میان بچه‌های محل و مسجد انس و ارتباط برقرار کنند. در جلسه‌ای که با معاون وزیر آموزش و پرورش داشتم، اعلام کرد که 4 هزار مدرسه در ایام تابستان در اختیار کانون‌های مساجد برای برنامه های فرهنگی هنری قرار می‌گیرد که این یک بشارت بسیار خوبی است و می‌توانیم با انجام هماهنگی‌های لازم چند کانون با هم از فضای یک مدرسه استفاده کنند.

وی گفت: در اساسنامه‌ای که توسط شورای انقلاب فرهنگی تصویب شد، در آن امام جماعت مسجد جلودار است و رهبری مسجد با امام جماعت است ترجیح این است که امام جماعت مسجد مدیر کانون باشد، اما ممکن است امام جماعت بگوید فرصت ندارد یا دغدغه‌های دیگری دارد و شخص دیگری را معرفی می‌کند که این امر نیز ایرادی ندارد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین