عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۹۱۴
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
پس از قیام 15 خرداد سال 1342، هیات های مذهبی و کسبه های بازار تهران، فعالانی بودند که به حضرت امام خمینی (ره) لبیک گفتند و با یکدیگر ائتلاف کردند.
عقیق: پس از قیام 15 خرداد سال 1342 ، هیات های مذهبی و کسبه های بازار تهران ، فعالانی بودند که به حضرت امام خمینی (ره) لبیک گفتند و با یکدیگر ائتلاف کردند و هیئت موتلفه اسلامی شکل گرفت و شکل گیری این هیئت از جمله جرقه های اولیه انقلاب اسلامی است.
 
این جوان ها تلاش کردند عوامل اصلی رژیم ستم شاهی را در به خاک و خون کشیدن ملت در 15 خرداد شناسایی کنند که در این میان حسنعلی منصور نخست وزیر وقت  نقش موثری در کشتار 15 خرداد داشت.
 
اعضای هیئت موتلفه برای خون خواهی شهدای 15 خرداد تصمیم به اعدام انقلابی نخست وزیر گرفتند.



شهیدان محمدصادق امانی، محمد بخارایی، مرتضی نیک نژاد و رضا صفار هرندی  به همراه چند تن دیگر، در شب عملیات بدر یعنی اول بهمن 1343 پیمان می بندند که جز برای خدا و برای حکومت اسلامی به مساله ای دیگر نیندیشند.
 
حسنعلی منصور نخست وزیر وقت علاوه بر نقش اصلی در جنایت 15 خرداد ، لایحه ی ضد ایرانی کاپیتولاسیون را نیز  به مجلس ارائه کرده بود که نارضایتی گسترده امام و مردم را در پی‌داشت.
 
پس از اعدام انقلابی منصور ، دادگاه رژیم پهلوی برای چهارتن از اعضای اصلی هیئت موتلفه اسلامی حکم اعدام صادر می کند 26 خرداد 1344  شهیدان امانی، بخارایی، نیک نژاد و صفار هرندی با خون خود هزینه سازش نکردن خود با دشمنان اسلام را پرداخت کردند.
 
جوان های انقلابی که عافیت‌طلب نبودند اما خونشان انقلابمان را آبیاری کرد.
 
پیروزی انقلاب اسلامی بزرگترین دستاوردی بود که با خون این جوانان انقلابی، مبارز و آزادی خواه حاصل شد ؛  شهدایی که راه و رسم انقلابی گری، مقاومت و پیروزی را تا به امروز به ما آموختند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین