عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۹۱۰
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
حیف است که کودکان و نوجوانان با شخصیت های ورزشی و هنری، بازیگران سینما آشنایی کامل داشته باشند اما بزرگان دیگر بویژه در حوزه مذهبی را نشناسند، در صورتی که این بزرگان الگوی حقیقی هستند و آشنایی با آنها می تواند برای کودکان موثر باشد.

عقیق:حجت‌الاسلام سیدمحمد مهاجرانی، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در مورد اثر خود با عنوان «بنده خوب خدا» گفت: کتاب «بنده خوب خدا» در مورد زندگینامه آیت‌الله بهجت توسط انتشارات بهار دلها به چاپ رسیده است. این کتاب دربردارنده اشعاری در قالب چهارپاره برای کودکان است و می کوشد در قالب این اشعار کودکان را با مراحل زندگی آیت‌الله بهجت از تولد تا وفات آشنا کند.

 

وی در مورد ضرورت آشنایی کودکان با زندگی آیت‌الله بهجت، اظهار کرد: یکی از چهره هایی که باید کودکان با آنها آشنا شوند عالمان، مراجع تقلید و کسانی هستند که کارهای علمی بزرگ چه در زمان گذشته و چه در زمان معاصر انجام داده اند. برخی اوقات علمای جدید را فراموش می کنیم، در صورتی که لازم است با شخصیت های برجسته و عالمان گذشته و حال آشنا شویم.

 

مهاجرانی تصریح کرد: همانگونه که آشنایی با زندگی افرادی همچون ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، فردوسی و حافظ لازم است، آشنایی با علما و بزرگان زمان معاصر نیز امری ضروری است. این آشنایی برای کودکان باید ساده، کلی و در حد درک و فهم آنها باشد.

 

این کارشناس تاکید کرد: به عبارت دیگر، نیاز نیست کودک از ظرافت و پیچیدگی های زندگی علما آگاه باشد. به عنوان مثال کودکان در مورد آیت الله بهجت همین قدر که بدانند ایشان مرجع تقلید و اهل مطالعه و سختکوش بودند، کافی است. کودکان باید بدانند که ایشان منشأ خدمات علمی، فرهنگی و تربیتی شدند و خانه و زندگی ساده ای داشتند و غذای ساده ای میل می کردند، همین مقدار اطلاعات برای کودکان کافی است.

 

این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان اضافه کرد: اینکه از بزرگان در بایگانی ذهن کودک یک کلیات وجود داشته باشد، خوب است. چه بسا کودک کنجکاو شود و در آینده به تحقیق بپردازد و اطلاعاتش را در مورد آن شخص تکمیل کند. شخصاً علاقه داشتم در مورد امام خمینی(ره) و آیت الله بهجت برای کودکان کتاب بنویسم که خوشبختانه این امر محقق شد.

 

حجت الاسلام مهاجرانی بیان کرد: حیف است که کودکان و نوجوانان با شخصیت های ورزشی و هنری، بازیگران سینما آشنایی کامل داشته باشند اما بزرگان دیگر بویژه در حوزه مذهبی را نشناسند، در صورتی که این بزرگان الگوی حقیقی هستند و آشنایی با آنها می تواند برای کودکان موثر باشد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: کتاب «بنده خوب خدا» در قطع خشتی، شامل 16 صفحه با تصویرگری زهرا هاشمی پور توسط انتشارات بهار دلها به چاپ رسیده است. سبک تصویرسازی این کتاب ترکیبی از عکس و نقاشی است و سعی شده در تصویرسازی کتاب نیز تنوعی داشته باشیم تا برای بچه ها جذاب باشد.

 

 

در شعری با عنوان «بازگشت به وطن» در کتاب " بنده خوب خدا " می خوانیم:

 

سال یک سه دو چهار

بازگشت او به وطن

باز چشم فومن

گشت شاد و روشن

در همان سال نمود

ازدواجی آسان

همسر او گردید

خانومی با ایمان

 

در شعر دیگری با عنوان " قم " در این کتاب آمده است:

سالهای بسیار

در میان قم بود

الگویی بی مانند

مرجع مردم بود

مهربان بود و عزیز

اهل تسبیح و دعا

همه وقت و همه جا

بر لبش نام خدا

می نشستند همه

گرد آن مرد خدا

روز و شب می دیدند

چهره ماهش را



منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین