عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۸۸۷
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
در گفتگو با امام جمعه سرپل ذهاب عنوان شد:‌
امام جمعه سرپل ذهاب گفت: دولت به هر دلیلی آنطور که لازم بود در کمک به مردم سرپل ذهاب پای کار نیامد، اما نیروهای مردمی، بسیجی، هیئتی و ... حضور گسترده‌ای از همان روزهای ابتدایی داشته‌اند.
عقیق: این روزها هوای گرم و طاقت‌فرسای سرپل ذهاب شرایط زندگی را برای مردم زلزله‌زده دشوار کرده و احتمال شیوع بیماری‌ها وجود دارد. وقتی با مردم این منطقه صحبت می‌کنیم هرچند از کمک‌ها سخن به میان می‌آورند و قدردان حضور گسترده مردمی هستند که از لحظه زلزله آنها را تنها نگذاشته‌اند، اما نگرانی در چهره آنها موج می‌زند که تا چه زمانی باید وضعیت سخت زندگی در کانکس‌ یا چادر را تحمل کنند. نگرانی از احتمال افزایش افسردگی و چالش بیشتر شدن نیازها رنج بزرگی است که می‌توان آن را در منطقه حس کرد.

ساخت منازل سرعت بالایی ندارد و تسهیلات در نظر گرفته شده برای بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده کافی نیست.

حجت‌الاسلام «جواد فاطمی‌نسب» امام جمعه سرپل ذهاب - با این عقیده که روحانیت از مردم جدا نیست-  از  روزهای آغازین زلزله علاوه بر نجات جان چندین نفر در بین مردم منطقه چادر را برای زندگی انتخاب کرد تا رنج آنها را درک کند.

حجت‌الاسلام فاطمی‌نسب زلزله را مشیتی الهی می‌داند و می‌گوید: اگرچه زلزله بحران‌ها، چالش‌ها و آسیب‌هایی را در بردارد اما به راحتی می‌توان آن را مدیریت کرد و فرصت‌هایی را به دست آورد.

وی با اشاره عمق فاجعه بسیار بالا زلزله آبان ماه سال 96 سرپل‌ ذهاب و خسارت‌های فراوان آن معتقد است: با وجود اینکه آسیب فراوان بود اما فرصت‌های خوبی برای انجام کارهای بزرگ به دست آمد. از روزهای ابتدایی زلزله گروه‌های مردمی، بسیج‌، طلبه‎ها، دانشجویان و در یک کلمه نیروهای فرهنگی و انقلابی در منطقه سرپل ذهاب حضور یافته‌ و اولویت‌ها و ضرورت‌ها را شناسایی کرده‌اند.

امام جمعه سرپل ذهاب با اشاره به اینکه از ابتدا مردم به ویژه نیروهای هیئتی و انقلابی در تامین مواد غذایی، گرمایشی و بهداشتی تلاش فراوانی داشتند، می‌گوید: پس از مدتی اولویت‌ها تغییر یافت و باید به ساماندهی مردم و اسکان موقت آنها اقدام می‌‌شد که نیروهای هیئتی در این زمینه نیز به خوبی ورود کردند.

حجت‌الاسلام فاطمی‌نسب به اسکان موقت مردم زلزله‌زده کرمانشاه در کانکس‌ها اشاره کرده و ادامه می‌دهد: آن زمان با کمک دولت بخشی از کانکس‌های مردم مناطق تخریبی تامین شد، در واقع چون از بین 35 هزار مکان مسکونی و تجاری سرپل ذهاب تقریباً 16 هزار مورد تخریب صددرصد شده بود، کمک‌ها روانه آنها ‌شد. خدمات اسکان موقت دولت در اختیار 16 هزار خانوار قرار گرفت اما 18 هزار خانوار در سرپل ذهاب و مناطق روستایی نیاز به کانکس داشتند، چراکه پس‌لرزه‌ها باعث شده بود حتی کسانی که منزلشان تخریب نشده جرأت حضور و زندگی در مناطق مسکونی را نداشته باشند. با آمدن زمستان و سرما نیاز به کانکس بود که به همین منظور نیروهای مردمی، هیئتی، طلبه‌ها، دانشجویان و ... در کنار هم قرار گرفتند و به ساماندهی با اسکان موقت مشغول شدند و این باعث دلگرمی و ابراز رضایت مردم شد.

فرهنگی ارزشمند نیروهای هیئتی در حل مشکلات کشور

حجت‌الاسلام فاطمی‌نسب با تأکید به اینکه کمک نیروهای هیئتی در راستای حل مشکلات کشور، یک فرهنگ ارزشمندی است که باید در سراسر کشور نهادینه شود، معتقد است: آتش به اختیار بودن در همین مسائل است که معنا پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ساخت و سازهایی در مناطق شهری و روستایی سرپل ذهاب در قالب پویش «هر هیئت یک روستا» آغاز شد، می‌‌گوید: شاید برخی از هیئات آن چنان تمکّن مالی نداشته باشند تا بتوانند یک روستا را بسازند اما حرکت آنها بسیار ارزشمند است، حتی اگر یک خانه باشد. برخی از هیئت‌ها به صورت مداوم در حال تلاش هستند و اکنون شاهد شکل‌گیری پویش «هر هیئت یک روستا» در نقاط مختلف کشور هستیم. در شهر مشهد پویش مردمی «پنجره فولاد» شکل گرفته که خیرّین و مردم به دنبال ساخت 80 واحد مسکونی در منطقه سرپل ذهاب هستند و این بسیار کار مهم و با ارزشی است و حتی در شهرهای دیگر شاهد حرکت‌های بزرگی هستیم. کمک به مردم در آوار برداری، ساخت و ساز، احیای مراکز عمومی، حضور در کنار خانواده‌ها برای افزایش امید به زندگی، نصب سرویس های بهداشتی، ساماندهی لوله‌های آب و فاضلاب و ... از جمله اقدامات پویش در منطقه بوده است.

دولت آنطور که شایسته و لازم بود،‌ پای کار نبود

به گفته حجت‌الاسلام فاطمی‌نسب شاید گفته شود که تقریباً 6 ماه از زلزله سرپل ذهاب گذشته و دیگر خدماتی نیازی نیست و باید دولت مشکلات مردم را حل کند. دولت به هر دلیلی آنطور که لازم بود پای کار نبوده و قطعاً دلایلی هم دارد و اکنون نیاز به حضور گسترده مردم همچون روزهای ابتدایی است. برخی از مردم زلزله‌زده کرمانشاه قدرت ساخت و ساز را ندارند و باید حمایت شوند، سرپل ذهاب منطقه مرزی است و مردم درآمد زیادی ندارند، قشر مستضعف نمی‌تواند خانه خود را بسازد و حتی توان بازپرداخت تسهیلات دولت نیست. با کمک دولت نهایت اسکلت خانه‌ها ایجاد می‌شود و بیشتر از این امکان‌پذیر نیست، در حالیکه بیشتر مردم توانایی ساخت منازل را ندارند.

تسهیلات دولتی پاسخگوی نیازهای مردم سرپل ذهاب نیست

امام جمعه سرپل ذهاب می‌گوید: امروز با توجه به نوسانات بازار و گرانی مصالح، تسهیلات دولتی پاسخگوی نیازهای مردم سرپل ذهاب نیست. امیدوارم هیئات و دیگر اقشار جامعه در امر خیر خانه‌سازی پیش‌قدم باشند تا حداقل به قشر مستضعف و نیازمند جامعه کمک‌هایی شود. سطح مشکلات مردم بسیار بالاست و شاید پویش «هر هیئت یک روستا» نتواند تمام آنها را حل کند، اما قطعاً ظرفیت وجود دارد و اگر دلسوزانه همه پای کار باشند بخش عظیمی از مسائل قشر مستضعف جامعه حل خواهد شد.

برکات حضور نیروهای هیئتی در سر پل ذهاب

وی حضور هیئات‌ مذهبی در منطقه سرپل‌ذهاب را ارزشمند می‌داند و معتقد است که اقلیت‌های مذهبی شیع و سنّی در منطقه سرپل ذهاب کنار هم زندگی می‌کنند و اقدامات خوب نیروهای ارزشی و انقلابی زندگی آنها به یک موقعیت خاصی سوق داده است. حس انسان دوستانه و نوعدوستی گروه‌های هیئتی باعث دلگرمی و اتحاد مذاهب مختلف شده است، بیان کرد: با رخ دادن زلزله نیروهای ارزشی بدون توجه به مذاهب و با نگاه یکسان خدماتی را در منطقه ارائه دادند که یکی از برکات آن اقدامات، کنار رفتن مرزهای قومی و مذهبی بوده است.

حجت‌الاسلام فاطمی‌نسب با اشاره به اینکه اگر نگاه یکسان نبود امکان تفرقه‌افکنی دشمنان در خارج از مرزها وجود داشت، می‌‌گوید: حرکت ارزشمند نیروهای انقلابی باعث شد که عملاً میدان را از دشمنان و مغرضان بگیریم. امروز مردم منطقه سرپل ذهاب درک کرده‌اند کسانی که در زمان سختی دست محبت بر سر آنها کشیدند نیروهای ارزشی و انقلابی بودند نه کسانی که در آن مرزها دائم به دنبال تفرقه‌افکنی، وحدت‌شکنی و ساختارسکنی هستند.در حال حاضر شاهد ساخت خانه‌هایی توسط نیروهای هیئتی هستیم، در حالیکه بعد از 6 ماه هنوز خانه‌ای توسط دولت و با تسهیلات دولتی ساخته نشده مگر به ندرت که چند روزی کارهایی آغاز شده است. نیروهای انقلابی با مدیریت جهادی وارد کار شده‌اند و خانه‌هایی را تحویل مردم مستضعف می‌دهند که از زمان ساخت تا تحویل آنها بیشتر از 27 روز طول نمی‌کشد، ساخت این خانه‌ها در شهرستان و در مناطق اهل سنت بسیار دیده شده است.

امام جمعه سرپل از ساخت بیش از 30 واحد مسکونی در قالب پویش‌های مردمی و با کمک خیرّین در سرپل ذهاب خبر می‌دهد و می‌گوید: امروز مردم در سراسر کشور به این درک رسیده‌اند که مدیریت جهادی و انقلابی می‌تواند در بحران‎ها کمک کننده مردم باشد. در حال حاضر عده‌ای از نیروهای ارزشی خانه و زندگی خود را رها کرده و در گرمای 50 درجه سر پل ‌ذهاب به دنبال خدمت به مردم  هستند بدون اینکه چشم‌داشت و توقعی داشته باشند و یا بخواهند کسی را زیر سئوال ببرند.

تلاش برای بازسازی حرم احمد ابن اسحقاق (ع)

حجت‌الاسلام فاطمی‌نسب آسیب‌های زلزله را به دو بخش فرهنگی و زیرساختی تقسیم کرده و می‌گوید: در پی زلزله تمام منازل شهری و روستایی ویران شد‌ه‌اند و  بسیاری از آنها با تخریب صد درصدی مواجه شده که نیاز به مرمت و بازسازی است. در کانون اصلی زلزله (دشت ذهاب) خسارت‌ها سنگین بوده و اکنون بیشتر خدمات روانه آنجا می‌شود. در شهر سرپل ذهاب تمام بناهای عمومی و خصوصی، مساجد و مراکز فرهنگی از بین رفته و حتی حرم احمد ابن اسحقاق (ع) نیز دچار تخریب شده اما برای بازسازی تلاش خواهیم کرد.

حیرت نماینده سازمان ملل از میزان کمک‌های مردمی به مردم زلزله‌زده

حجت‌الاسلام فاطمی‌نسب با اشاره به اهمیت کمک‌های مردمی می‌گوید: اگر کمک‌های مردمی در ابتدای زلزله نبود ممکن بود آسیب‌ها و چالش‌های دیگری شکل گیرد اما خوشبختانه از همان روزهای آغازین گروه‌های مردمی از نقاط مختلف کشور و از شهرها و روستاها حضور یافته‌اند. در روزهای نخستین زلزله شاهد کیلومترها ترافیک مواد غذایی به شهرستان سرپل ذهاب بودیم و این بسیار ارزشمند است، نماینده سازمان ملل وقتی در سرپل ذهاب حضور یافت، مبهوت کمک‌های مردمی شد. این کمک‌ها باعث خوش‌بینی مردم زلزله‌زده شد تا با حس امیدواری در برابر مشکلات صبور باشند، مساعدت‌ها اکنون کم شده که البته طبیعی است، اما برخی از خیرّین هنوز دغدغه و توان بیشتری دارند که به صورت مدیریت شده و هدفمند کمک‌ها را می‌رساند. امروز  شاهد گرمی هوا تا بیش از 50 درجه هستیم و به همین خاطر مردم به وسایل سرمایشی نظیر کولر و یخچال به شدت نیاز دارند که البته نیازهای دیگری هم احساس می‌شود، متأسفانه بعد از 6 ماه از زلزله هنوز مشکل سرویس بهداشتی و حمام حل نشده است.

امام جمعه سرپل ذهاب با اشاره به اینکه خدمات هیئت‌های مذهبی در منطقه زلزله‌زده باعث تغییر نگاه‌ها شده است، گفت: وقتی مردم می‌بینند یک جوان هیئتی از شهر وارد روستا شده و بیل به دست می‌گیرد تا به دیگری خدمت کند، این یک تبلیغ و کار فرهنگی محسوب می‌شود. در دل این اقدامات نگاه به هیئت، بسیج و روحانیت تغییر می‌کند، وقتی فرد هیئتی در سرپل ذهاب کاری انجام می‌دهد کار در همانجا نمی‌ماند بلکه بازتاب جهانی پیدا می‌کند.


منبع:تسنیم



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین