عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۸۲۰
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۱
آیت الله سبحانی:
حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر اینکه خلع روح مسئله عینی و حقیقی است، افزودند: بنده از علامه طباطبایی(ره) سؤال کردم، استاد شما مرحوم آیت الله قاضی آیا خلع روح داشت که ایشان فرمود: آسان ترین چیز برای او همین مسئله خلع بود.
عقیق:حضرت آیت الله سبحانی شامگاه سه شنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، با اشاره به مقامات اولیای الهی در قرآن مجید، اظهار کردند: شیخ الرئیس در کتاب اشارات، بابی به نام مقامات العارفین دارد و درباره مقامات عارفین سخن می گوید، البته آن بحث ها، موضوعات علمی است که نمی شود آن را در یک رسانه عمومی مطرح کرد؛ آنچه را که شیخ الرئیس می گوید جنبه برهانی و فلسفی دارد و خیلی هم مباحث شیرین و دلپذیر است.

ایشان با بیان اینکه آنچه بنده درباره مقامات اولیای الهی مطرح می کنم، برگرفته از قرآن مجید است، تصریح کردند: اولیای الهی در پیشگاه خدا مقاماتی دارند و این مقامات را ما از قرآن مجید استخراج می کنیم.

معظم له با بیان اینکه نخستین مقامی که اولیای الهی دارند «تسلط بر نفس» است، اظهار کردند: اولیای الهی بر نفس اماره تسلط کامل دارند، یعنی در عین حالی که نفس اماره دارند اما نفس اماره محکوم مقامات علمی آنان است؛ قرآن مجید می فرماید: «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ»، نماز اولیای الهی به جایی می رسد که آنان را نسبت به امور محرمه باز می دارد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مسئله تسلط بر نفس را در داستان حضرت یوسف(ع) به روشنی درک می کنیم، افزودند: حضرت یوسف زیبا و جوان بود و در دوران جوانی که غرایز جنسی در حال اشداد است، یک زن زیبا با تمام آرایش در مقابل او مجسم می شود و در خانه ای که کسی در آنجا نیست، آن زن خواسته خود را مطرح می کند و او می گوید به خدا پناه می برم، این تسلط بر نفس را نشان می دهد؛ هر انسانی باشد شکست می خورد اما اولیای الهی شکست نمی خورند و تسلیم نفس نمی شوند.

حضرت آیت الله سبحانی، دومین مقام اولیای الهی را «بینش صحیح» عنوان کردند و افزودند: انسان های والا یعنی کسانی که راه عبادت و اطاعت را پیش گرفته اند، بینش صحیح در مسائل پیدا می کنند؛ قرآن می فرماید: ای افراد با ایمان اگر راه اطاعت را پیش بگیرید، حق تعالی برای شما یک روحیه ای قرار می دهد که بین حق و باطل تشخیص می دهید و قضاوت می کنید.   

ایشان تصریح کردند: انسان های والا و مطیع و کسانی که در دوران زندگی کمتر گناه کردند یا گناه نکردند، یک نوع بینش صحیح خواهند داشت و حق را از باطل به روشنی تشخیص می دهند؛ این بخاطر همان قوه ممیزه ای است که به دلیل دارا بودن ایمان و اطاعت، خدا در این افراد قرار می دهد.

معظم له، سومین مقام اولیای الهی را «تسلط بر افکار» عنوان کردند و افزودند: افکار اولیای الهی در اختیار آنان است و اجازه نمی دهند فکرشان جای خلاف برود؛ اولیای الهی نه تنها گناه نمی کنند، حتی فکر گناه هم نمی کنند. اندیشه گناه هم در ذهن آنان نیست و در واقع یک نوع تسلط بر افکار دارند.  

این مرجع تقلید با اشاره به جمله مرحوم امام خمینی(ره) به یکی از افراد مبنی بر اینکه آیا تا به حال نمازی خواندید که غیر از خدا چیزی در ذهن شما نباشد، اظهار کردند: غالب افرادی که نماز می خوانند از اول تا آخر نماز، یک افکاری هم در میان نماز دارند که غیر از خداست؛ اولیای الهی علاوه بر تسلط نفس، تسلط بر افکار دارند.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: اولیای الهی از هنگامی که نماز را شروع می کنند تا پایان نماز، تمام توجه خود را معطوف به مقام ربوبی و مقام الهی می کنند. در تاریخ نقل شده که در پای امیرمؤمنان(ع) تیر رفته بود، اما قرار شد این تیر را هنگامی که حضرت در حال اقامه نماز است، خارج کنند چرا که تمام افکار ایشان متوجه مقام ربوبی بودند و در این لحظه، احساس درد نمی کردند.

ایشان با تأکید بر اینکه مسئله تسلط بر افکار بسیار مهم است، گفتند: بسیاری از جوانان از بنده پرسش می کنند که چه کنیم تا در نماز  حالت خاصی داشته باشیم و فکرمان به خدا و مقامات الهی باشد؛ این از همان مسیر تقوا می گذرد، انسان به هر اندازه از نظر تقوا بالاتر برود، می تواند افکار خودش را هم در اختیار خود دربیاورد و غیر از خدا، فکری دیگری در نماز او نباشد.

معظم له با بیان اینکه اولیای الهی دارای قدرتی هستند که می توانند «خلع روح» کنند، تصریح کردند: البته انسان از نظر روح محتاج بدن است و تا بدن نباشد روح پرورش پیدا نمی کند. از دوران کودکی روح تابع بدن است و بدن ظرفی برای پرورش روح است، اما گاهی انسان ها به مرتبه ای می رسند که از این خانه مستغنی می شوند و می توانند روح خود را از بدن جدا کرده و در عوالمی طی کرده و دوباره برگردند.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه خلع روح مسئله عینی و حقیقی است، افزودند: بنده از علامه طباطبایی(ره) سؤال کردم، استاد شما مرحوم آیت الله قاضی آیا خلع روح داشت که ایشان فرمود: آسان ترین چیز برای او همین مسئله خلع بود.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین