عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۸۰۸
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶
تفسیر|
حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به آیه‌ای از قرآن به ارزش انفاق در راه خدا اشاره می‌کند.
عقیق:یکی از ارزش‌های زیبای دین مبین اسلام ارزشی به نام انفاق است تا جایی که حدود 80 آیه از آیات قرآن را به خود اختصاص داده است. از نظر قرآن یکی از وظایف مهم  مؤمنین دستگیری از تهیدستان است. هر کس به اندازه امکانات و توانمندی خویش وظیفه دارد که نقصان‌های مالی دیگران را تأمین کند و این برگرفته از روحیه همبستگی و وحدتی است که مورد تأکید خداوند و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) است. 

از دیگر سو ارزش‌هایی مثل خمس، زکات، صدقه و انفاق برای از بین بردن فاصله‌های طبقاتی و بی‌عدالتی‌های اجتماعی و احیای روح ایمان و برادری میان مسلمانان قرار داده شده است. ضمن اینکه این ارزش‌های معنوی که نوعی ایثار و از خودگذشتگی در خود نهفته دارد باعث دستیابی انسان به محبت‌های الهی می‌شود. خداوند متعال در آیه92 سوره آل‌عمران می‌فرماید: «لَن‌ تَنَالُوا الْبرَّ حَتَّی‌' تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ مَا تُنفِقُوا مِن‌ شَیْءٍ فَإِنَّ اللَهَ بِهِ عَلِیمٌ؛ شما به‌ خوبی‌ و نیکی‌ أبداً نمی‌رسید مگر آنکه‌ از آنچه‌ را که‌ دوست‌ دارید انفاق‌ کنید. و هر چیزی‌ را به‌ هرکیفیّتی‌ انفاق‌ کنید، خداوند تحقیقاً بدان‌ مطّلع‌ است» (آل عمران/ 92). 

حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به آیه‌254 سوره بقره که خداوند می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لَا بَیْعٌ فِیهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ ۗ وَالْکَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ ای اهل ایمان، از آنچه روزی شما کردیم انفاق کنید پیش از آنکه بیاید روزی که نه کسی (برای آسایش خود) چیزی تواند خرید و نه دوستی و شفاعتی به کار آید، و کافران (دریابند که) خود ستمکار بوده‌اند.»  به ارزش انفاق در راه خدا اشاره می‌کند که در ادامه می‌بینید.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین