عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۵۵۸
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶
یک عکاس پیشکسوت:
امیرعلی جوادیان از عکاسان پیشکسوت که وقایع ارتحال و تشییع امام خمینی(ره)‌ را ثبت کرده است، گفت: حدود ۵۵۰ عکس از این مراسم ثبت کردم که گزیده‌ای از آن‌ها در قالب نمایشگاه عکس در رایزنی‌های فرهنگی خارج از کشور به نمایش در آمد.

عقیق:صبح روز 14 خرداد 1368 بود که خبر ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی اعلام شد. با انتشار خبر، خیل عظیمی از مردم از سراسر کشور برای رسیدن به تهران و وداع با امام محبوبشان حرکت کردند. جمعیت به حدی بود که کتاب رکوردهای گینس از آن به عنوان بیشترین تعداد شرکت‌کننده (بیش از 10 میلیون نفر) در مراسم خاکسپاری نام برده است. نزدیک به سه دهه از آن رویداد تلخ و تکرارنشدنی می‌گذرد اما خاطراتش در قاب دوربین ثبت و ضبط شده است.

 

 

امیرعلی جوادیان یکی از عکاسانی است که گوشه‌ای از وقایع آن روز عجیب را با عکس‌هایش ماندگار کرده است. وی در این باره گفت: تا سال 65 در خبرگزاری ایرنا بودم و پس از آن برای رسانه خاصی عکاسی نمی‌کردم، اما حادثه رحلت امام آنقدر بزرگ و ویژه بود که هر عکاسی ـ ولو آزاد ـ می‌خواست در ثبت آن برای تاریخ سهمی داشته باشد.

وی افزود: چون منزلم نزدیک به مصلای تهران بود، از اولین ساعات در آنجا حاضر شدم و به صورت شبانه‌روزی به عکاسی و ثبت ابراز احساسات مردم به امام مشغول شدم. با آغاز تشییع پیکر، من هم با خیل جمعیت همراه شدم اما برای ثبت بهتر تصاویر، ترجیح دادم ترک موتورسیکلت بنشینم و عکاسی کنم.

جوادیان ادامه داد: من پشت به راکب موتورسیکلت و رو به مردم عزدار نشستم که اقدام خطرناکی بود و با کوچکترین ترمز هر آن ممکن بود تعادلم را از دست بدهم و سرنگون شوم، اما این بهترین زاویه برای ثبت هروله مردم بود.

این عکاس پیشکسوت گفت: خودم را به بهشت زهرا(س) رساندم و با مشقت بسیار و به کمک مردم به بالای دو ردیف کانتینرهایی رفتم که اطراف مزار امام چیده شده بود.

وی اظهار داشت: قبل از بالارفتن، باید زوایه مناسب برای عکاسی را انتخاب می‌کردم، چون پس از صعود امکان جابجایی وجود نداشت. از طرفی هم بی‌اطلاعی از برنامه انتقال پیکر امام و تدفین آن، امکان محاسبه جزئیات عکاسی را نمی‌داد، بنابراین بسیاری از موارد به شانس بستگی داشت. مثلاً هنگامی که پیکر امام نمایان شد،‌ از موقعیت آن دور بودم و دید مناسبی برای عکاسی نداشتم.

جوادیان که وقایع آن روز را با دو دوربین رنگی و سیاه و سفید ثبت کرده است، ادامه داد: حدود 15 حلقه فیلم (حدود 550 فریم) عکاسی کردم که اکثراً با لنز تِله بود.

وی در پاسخ به این پرسش که سرانجام عکس‌ها به کجا رسید، گفت: منتخبی از عکس‌ها را در اختیار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار دادم و پیشنهاد کردم عکس‌ها برای رایزنی‌های فرهنگی ارسال شود تا از آن‌ها برای برپایی نمایشگاه در رایزنی‌ها استفاده شود. خوشبختانه این اتفاق افتاد و شکوه مراسم وداع با بنیانگذار انقلاب اسلامی در کشورهای مختلف به نمایش گذاشته شد.


نمونه‌ای از عکس‌های امیرعلی جوادیان




منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین