عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۵۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱
آیت‌الله سبحانی
آیت‌الله سبحانی با‌اشاره به راه‌اندازی برخی گروه‌‌های تروریستی و تکفیری برای ضربه زدن به اسلام گفت: سلفی‌ها دست به کشتار مسلمانان می‌زنند و می‌گویند از اسلام دفاع می‌کنیم در حالی که رفتار آنها هیچ ارتباطی با اسلام ندارد.
عقیق:آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید در ضیافت افطاری دارالقرآن علامه طباطبایی که با حضور جمعی از علما و حوزویان و در آستانه سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به پیش رو بودن ایام شهادت امیرمؤمنان علی(ع) گفت: برای شناخت امیرمؤمنان(ع) دو راه وجود دارد که گاهی از طریق روایات علی(ع) را می‌شناسیم.

وی افزود: راه دیگر این است که چهره نورانی حضرت علی(ع) را در قرآن کریم مورد بررسی قرار دهیم، همه مردم امیرمؤمنان را انسانی شجاع می‌دانند و دلیل آن حدیث رسول اکرم(ص) است که فرمودند ضربه علی در جنگ خندق بالاتر از عبادت تمام جن و انس است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که امیرمؤمنان در تمام جنگ‌ها در خط مقدم بودند، اظهار داشت: شجاعت امیرمؤمنان مطلبی نیست که بر کسی مخفی باشد، همچنین حضرت در تمام دوران زندگانی خود چه در زمان حکومت و غیر آن زاهدترین فرد زمان بودند و این زهد زبانزد عام و خاص است.

وی ادامه داد: گاهی می‌شود که امیرمؤمنان را از طریق فصاحت و بلاغت شناخت و نهج‌البلاغه می‌تواند فصاحت بلاغت ایشان را برای همگان معرفی کند، می‌توان امام علی(ع) را از اخلاق و خلق والای ایشان شناخت که خطبه‌های اخلاقی ایشان می‌تواند برای افراد سالک برنامه خوبی باشد.

آیت الله سبحانی با اشاره به جایگاه بسیار بالای علمی امیرمؤمنان علی(ع) ابراز داشت: در تاریخ ندیدیم که حضرت برای مسأله‌ای به کسی مراجعه کند اما همه مردم به ایشان مراجعه می‌کردند همانگونه که پیامبر فرمود: علی درب شهر علم است.

وی با تأکید بر مطالعه چهره امیرمؤمنان در قرآن کریم عنوان کرد: قرآن کریم به ایمان علی(ع) اشاره می‌کند چرا که ایشان نخستین کسی است که به پیامبر اکرم(ص) ایمان آوردند، البته این بدان معنا نیست که نعوذبالله قبل از آن کافر بوده اند بلکه قبلاً هم همراه پیامبر بودند اما به عنوان رسالت نخستین فرد از رجال بودند که ایمان آوردند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: چهره نورانی امیرمؤمنان(ع) در قرآن کریم منعکس است، زمانی که بنا شد پیامبر به صورت آشکارا اسلام را تبیین کنند امیرمؤمنان همراه ایشان بودند و پیامبر را در این مسیر یاری کردند و پیامبر اعلام داشتند که امیرمؤمنان خلیفه و وصی ایشان است.

وی با اشاره به فداکاری‌های حضرت علی(ع) در مسیر اسلام اضافه کرد: حضرت در مسیر اسلام از هیچ فداکاری دریغ نکردند و حتی زمانی که نیاز بود که کسی جان خود را سپر پیامبر کند ایشان در جایگاه پیامبر قرار گرفت بدون این که لرزه‌ای بر اندام او بنشیند.

آیت الله سبحانی با بیان این که امیرمؤمنان مورد اعتماد و امین پیامبر اکرم(ص) بودند، گفت: حضرت علی(ع) همواره در کنار پیامبر اسلام بودند و ایشان را یاری می کردند که در جایگاه‌های مختلف مانند مباهله امیرمؤمنان در کنار پیامبر(ص) بوده است.

وی افزود: امیرمؤمنان به عنوان اجرت رسالت معرفی می‌شوند، البته اجرت رسالت با خدا است اما اگر بنا باشد به پیامبر اجرتی داده شود دوستی خاندان ایشان است که در رأس آنها امیرمؤمنان قرار دارد؛ در سوره هل اتی چهره علی(ع) به خوبی بیان شده است.

این مرجع تقلید اظهار داشت: ابن تیمیه و امثال آن می‌گویند این آیات در حق اهل بیت(ع) نیست و چون در مکه نازل شده ارتباطی به امیرمؤمنان و فرزندان ایشان ندارد، اما این انسان غافل و کوردل نمی‌داند که بهترین دلیل را داریم که این آیات مدنی هستند، این که آیه می‌فرماید خانواده امیرمؤمنان سه نفر را که یکی از آنان اسیر بوده اکرام کردند یعنی در مدینه بوده است چرا که در مکه مسلمانان اسیری نداشتند بلکه اسیر دیگران بودند.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) را مذمت می‌کردند که ابتر است اما خداوند متعال برای کوبیدن دشمنان سوره کوثر را نازل کردند و به واسطه امیرمؤمنان فرزندانی به وجود آمدند که کوثر هستند، هنگامی که پیامبر از مکه برمی‌گشتند جبرئیل نازل می‌شود که امر مهمی باید انجام شود که اگر صورت نگیرد رسالت خود را انجام نداده ای و این مسأله منجر به معرفی ولایت ایشان شد که در قرآن بیان شده است.

آیت الله سبحانی با بیان این که انسان باید علی(ع) را از قرآن بشناسد، ابراز داشت: البته از راه روایات و تاریخ نیز می‌توان با شخصیت بزرگ ایشان آشنا شد، اگر بتوانیم چهره امیرمؤمنان را از طریق آیات قرآنی نشان دهیم پیروز شده‌ایم.

وی عنوان کرد: مرحوم علامه طباطبایی درباره امیرمؤمنان نکته‌ای قابل توجه می‌فرمودند که حضرت انسانی سخنگو بودند که 11 هزار خطبه، نامه و کلمات قصار از ایشان وجود دارد، این در حالی است که ایشان در زمان پیامبر اکرم(ص) یک کلمه سخن نگفته که این خودداری نفسانی و ادب در برابر پیامبر بسیار مهم است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: حضرت سال‌ها در کنار پیامبر زندگی کردند اما کلمه‌ای نگفتند که نشان دهنده روحیه عالی امیرمؤمنان است، بیش از 500 شرح و حاشیه بر نهج‌البلاغه نوشته شده که می‌توان گفت این کتاب نهایت ناپذیر است، همانگونه که قرآن مجید نهایت ناپذیر است نهج البلاغه نیز پرتوی از قرآن کریم دارد که هر چه انسان کار کند باز هم جای کار دارد، باید در محضر بزرگان لب فرو بندیم و گوش فرا دهیم و در برابر سخنان بزرگان عرض اندام نکنیم.

وی با تأکید بر این که حضرت علی(ع) در تمام علوم سرآمد بودند، اضافه کرد: نامه های امیرمؤمنان مانند نامه ایشان به مالک اشتر از مفاهیم بسیار غنی برخوردار است به گونه ای که وقتی غربی ها این نامه را می خوانند لذت می برند، حضرت در این نامه تأکید می کنند همه انسان ها حقوق دارند که باید رعایت شود.

آیت الله سبحانی در پایان با اشاره به راه اندازی برخی گروه های تروریستی و تکفیری برای ضربه زدن به اسلام گفت: سلفی ها دست به کشتار مسلمانان می زنند و به کسی رحم نمی کنند و می گویند از اسلام دفاع می کنیم در حالی که رفتار آن ها هیچ ارتباطی با اسلام ندارد.

لازم به ذکر است در این مراسم آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری و نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام احمد فرخ فال رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نمایندگان بیوت آیات عظام و جمعی از شخصیت‌های علمی و اساتید حوزه حضور داشتند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین