عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۴۱۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
آیت الله مدرسی:
آیت الله مدرسی گفت: انسان باید موعظه پذیر باشد و از خودش موعظه را دور نکند، مواعظی را هم که می شنویم از آن رد نشویم.
عقیق:آیت الله سید محمد تقی مدرسی از مراجع معظم تقلید در یازدهمین جلسه تفسیر و تدبر سوره حدید که بامداد امروز دوشنبه ۷ خردادماه برگزار شد، گفت: حدود ۲۰ سال قبل در همین مکان محترم در تهران در خدمت علمایی بودم که غالبا از دنیا رحلت کردند و در آن زمان این سوره را با هم می خواندیم و درباره آن بحث می کردیم، وقتی این آیات (۱۵ – ۱۶) را بعد از جلسه خواندم، گفتند امشب بحث تو فرق می کرد، امشب داریم فکر می کنیم که عاقبت ما چه می شود؟ کی باید برگردیم؟ ما نیز باید با خواندن آیات قرآن دل ما بلرزد و این آیات را بفهمیم و بدانیم این حقایق است که باید به فکر آخرت و قبر خود باشیم.

وی ادامه داد: گاهی با حضور در این جلسات یک حالات خوبی برای ما پیدا می شود اما بعد از آن فراموش می کنیم و فکر دنیا و بازی های دنیوی ما را از این حالات خوب معنوی دور می کند.

وقت خود را به بیهوده تلف نکنید

آیت الله مدرسی با تذکر اینکه وقت خود را خصوصا در این ماه مبارک رمضان به لهو و بیهوده هدر ندهید، گفت: امروز از کشورهای عربی به من زنگ زدند و گفتند امشب محفل های ما به خاطر یک بازی فوتبال برخی تعطیل و برخی نیمه تعطیل شد. حیف است شما مسلمان باشید و آن هم در شب ماه مبارک رمضان بروید و یک بازی را نگاه کنید که چه کسی گول می زند.

وی ادامه داد: حیف نیست که وقت خودتان را صرف مسائل لغو و بیهوده می کنید، بعد زمانی که می خواهید قرآن بخوانید، نماز بخوانید آن را تند تند می خوانید که زود تمام شود و آن سوز و اشک و آه را هم ندارید.

خواندن سوره حدید توسط پیامبر(ص) هر شب قبل از خواب

این مفسر حوزوی با بیان اینکه پیامبر(ص) این سوره را هر شب می خواندند، گفت: در بعضی از روایات خواندم که پیامبر(ص) هر شب قبل از خواب این سوره را می خواندند. بنابراین بی دلیل نبوده است و بحث این سوره یک بحث عادی نیست و چیزی نیست که بتوان از آن به آسانی گذشت.

علت اشک امام سجاد(ع) در لحظه غل و زنجیر اسارت

آیت الله مدرسی در ادامه با اشاره به لحظه اسارت امام سجاد(ع) و علت گریه ایشان اظهار کرد: من هر چه فکر می کنم نمی توانم لحظه ای را تصور کنم که شدیدتر و دردناک تر از لحظه ای باشد که آقا امام زین العابدین(ع) را در روز یازدهم با دست و پای بسته در غل و زنجیر آوردند، در آن لحظه امام وقتی چشمش به غل و زنجیر افتاد گریه کردند که آنجا فردی به امام گفت گریه می کنید؟! امام هم فرمودند وقتی این غل و زنجیر را دیدم یاد غل و زنجیر آخرت افتادم و ترس من از غل و زنجیر آخرت است.

این مفسر حوزوی به اشاره به آیه ۱۵ سوره حدید که خداوند می فرماید: « فَالْیَوْمَ لَا یُؤْخَذُ مِنْکُمْ فِدْیَةٌ وَلَا مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا مَأْوَاکُمُ النَّار هِیَ مَوْلَاکُمْ وَبِئْسَ الْمَصِیرُ»، گفت: منافقان منزلگاهشان آتش دوز شد و این آتش رفیق آنها است، اما این رفیق را آنها در دنیا انتخاب کردند و با خود آوردند. بدانید این نفس بهای آن بهشت است و نباید با این نفس آتش خرید.

وضعیت مسلمانان قبل از نزول سوره حدید

آیت الله مدرسی با بیان وضعیت مسلمانان قبل از نزول سوره حدید اشاره و اظهار کرد: مسلمانان قبل از نزول سوره حدید نماز های خود را خوب می خواندند اما کم کم این نماز برای آنها عادت شد و دیگر این نماز آنها را شاداب نمی کرد و وقتی این آیه نازل شد، گفتند: ای وای بر ما خداوند از ما گله کرده است.

عادت شدن عبادت و مبتلا شدن به قساوت قلب

این مرجع معظم تقلید با اشاره به آیه ۱۶ این سوره ادامه داد: خداوند هم فرمودند: « أَلَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا یَکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلُ فَطَالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَکَثِیرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ »، آیا وقت آن نشده که شما دلهایتان را برای خدا خاشع کنید، بعد هم مثل کسانی نباشید که کتاب های آسمانی بر آنها نازل شد ولی به آنها عادت کردند و مبتلای به قساوت قلب شدند.

درمان عادت در عبادت و قساوت قلب

وی ادامه داد: اگر یک چیز معنوی برای شما عادی شد، مثلا دعای کمیل دیگر مثل قبل برای شما نیست و عادی شده است، بروید و دعای دیگری را بخوانید، اگر آن دعا هم نشد باز دعای دیگری را بخوانید، به همین دلیل دعاهای مختلف به ما رسیده است.

این مفسر حوزوی افزود: باز هم اگر نشد بروید به قبرستان ها، بیمارستان ها، زندان ها و عینیت ها را ببینید که اینها چه شد به اینجا رسیدند.

آیت الله مدرسی با بیان اینکه مردم دل های مختلفی دارند، گفت: دل های انسان به چند دسته تقسیم می شود، یکی دلش حر است و دیگری دلش عمر سعد است. اما دلی که باز است و وقتی صحبت می کنید به آن صحبت توجه می کند یا آِیه قرآن خوانده می شود توجه دارد این دل در معرض بارش نزولات الهی است.

وی ادامه داد: کسانی که به هر صحبتی گوش می کنند و آن را تحلیل می کنند که کجایش درست است و کجای آن غلط است، کدامش بهتر و راست تر است، خداوند هم می گوید این افراد عاقل هستند.

موعظه پذیر باشید

آیت الله مدرسی با توصیه اینکه موعظه پذیر باشید، گفت: انسان باید موعظه پذیر باشد و از خودش موعظه را دور نکند، مواعظی را هم که می شنویم از آن رد نشویم و نگوییم این به من ربطی ندارد، نگویید مثلا مرگ حق است اما برای همسایه.

وی ادامه داد: شیطان آمد حضرت موسی(ع) را نصیحت کند ولی ایشان شیطان را ترد کردند اما خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود گوش کن و بعد هر دو صحبت هایی کردند. شما هم سعی کنید دور هم باشیدو یکدیگر را موعظه کنید و هر کس هم باید کسی دیگر را داشته باشد که موعظه کند.

مشورت پذیر باشید

آیت الله مدرسی در ادامه به ۴ چیز که انسان باید داشته باشد و با آنها مشورت کند اشاره نمود و گفت: کسی که مشورت می کند هیچ وقت پشیمان نمی شود و این مشورت یک طرفش هم موعظه است، بنابراین هر انسانی باید این چهار چیز را داشته باشد و با آنها مشورت کند. اول پدر و مادر که یک عمر تجربه داشته اند و کسانی مانند عمو و دایی که مثل پدر و مادر هستند.

وی ادامه داد: دوم انسان از برادرها، هم قطاری ها، پسرعموها، پسر دایی ها و امثال آنها کمک و مشورت می گیرد و سوم با اولاد و شاگردان خود مشورت می گیرد. مراجع تقلید بودند که با شاگردان خود مشورت و بحث می کردند. و چهارم هم جامعه است که از جامعه هم می تواند مشورت بگیرد و از کارهای خوب آنها استفاده کند.

این استاد حوزوی افزود: بنابراین مشورت باعث می شود قساوت قلب انسان کم می شود و از درون گرایی در می آید.

رابطه لقمه حرام و قساوت قلب

آیت الله مدرسی لقمه حرام را باعث قساوت قلب دانست و بیان کرد: هیچ چیز در دنیا بی دلیل نیست و رزق را خداوند تعیین می کند و ما خودمان نیستیم که رزق خود را می آوریم.

وی ادامه داد: حلال و حرام تا دم در خانه شما می آید و اول حرام می آید و در می زند و وقتی می بیند فرد مومن است می رود و حلال می آید. این نان حرام باعث قساوت قلب می شود.

این استاد حوزوی افزود: انسانی که به فسق و فجور می افتد از عبادت هم دور می شود و دلش قاسی می گردد تا حدی که گناه کردن برایش عادی می شود. اما ناامید نشوید خدا می تواند دل مرده را هم زنده کند.

گفتنی است، جلسات تفسیر و تدبر سوره حدید توسط آیت الله سید محمد تقی مدرسی از مراجع معظم تقلید هر بامداد ماه مبارک رمضان در خیابان ۱۵ خرداد شرقی – کوچه امامزاده یحیی و محمد(ع) – کوچه تین نژاد برگزار می شود.

گزارش: امیرمحسن سلطان احمدی


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین