عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۴۰۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳
حجت‌الاسلام شهاب مرادی:
حجت‌الاسلام شهاب مرادی گفت: خدیجه (س) اولین زنی بود که وقتی همه پیامبر(ص) را تکذیب می‌کردند، او را تصدیق کرد و ایمان آورد و این مایه دلگرمی پیامبر خدا (ص) بود. او همچنین همه ثروت خود را در اختیار رسول‌الله قرار داد تا برای اسلام مصرف کند.

عقیق:در این چند سال با مطرح شدن نام حضرت خدیجه(س) بی‌شک نام یک مبلغ و روحانی اثرگذار در سطح اجتماع مطرح می‌شود. حجت‌الاسلام شهاب مرادی در ماه مبارک رمضان سال 92 این گونه در صفحه شخصی‌اش می‌نویسد: «سخن از یک نام غریب است. نامی که در بین اسامی دختران ایرانی هر روز کمتر می‌شود؛ نام یک مادر؛ مادر مهربان همه ما. همیشه برایم این غربت عجیب بوده! زیرا اسباب شهرت و محبوبیت تماماً در او و تاریخچه زندگی‌اش جمع است، اما کوتاهی ما و شاید عوامل تاریخی دیگری باعث شده ما او را در حد شأنش تجلیل نکنیم و در بین مسلمین آن‌طور که شایسته حق اوست تکریم نشود. کسی که نزد خدا و پیامبر اعظم(ص) از اهمیت و مرتبت خاص و والایی برخوردار بود. خانم بزرگواری که رسول خدا، برای وفات او، به جای روز عزا، سال حزن و غم اعلام کرد؛ عام‌الحزن»!

وی بارها با تأکید بر اینکه حضرت خدیجه کبری(س) یک بانوی تمام‌عیار، موحد، صاحب علم و دانایی، ثروت بی‌نظیر و بسیار زیبا بوده است، این بانوی بزرگوار را وفادارترین یار و آرام‌بخش‌ترین حامی رسول‌ خدا(ص) توصیف و در قالب کمپین «مرا به نام مادرم صدا بزن» پیشنهاد می‌کند: در روز دهم ماه مبارک رمضان که مصادف با سالروز رحلت سیده نساء اهل جنت است، هر مسلمانی دخترش را با نام مبارک «خدیجه» صدا کند. یعنی فقط یک روز، نام دخترشان را خدیجه بگذارند.

این چهره مذهبی، همه را به یک اتفاق خوب دعوت می‌کند و می‌گوید: بیایید تلاش کنیم تا نام زیبای «خدیجه» زیاد شنیده شود و دلنشینی این نام زیبا، در تمام خانه‌ها احساس شود و إن‌شاءالله با تلاش شما و سایر دوستداران محمد(ص) و آل محمد، یک رسم حسنه در احترام عمومی نسبت به مادر مهربان همه ما مسلمانان؛ ام‌المومنین خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها در جامعه اسلامی مرسوم شود.

تا اینکه در تابستان سال 93 این روحانی پرمخاطب در صفحه اول یکی از روزنامه‌های پرتیراژ کشور، پیام تبریکی برای غلامعلی حدادعادل به خاطر انتخاب نام خدیجه برای نوه‌اش می‌نگارد: «شادتر از خبر ازدواج، خبر تولد است و تولد یک دختر مسرت‌بخش‌تر و مبارک‌تر... دخترک نازنینی که به احترام مادر مهربان مؤمنین خدیجه کبری(س) مفتخر و مزین به نام زیبای «خدیجه» است، خدا می‌داند چقدر از شنیدن این خبر مسرور و خوشحال شدم و امیدوارم سایر ارادتمندان به اهل بیت(ع)، به‌ ویژه اهالی فرهنگ و دانش و سیاست با این روش ساده اما مؤثر، موجب ترویج نام و یاد آن بانوی نمونه شوند»، البته بعد از این پیام بسیاری وی را مذمت کردند که چرا چنین اقدامی را انجام داده است.

پیشنهاد نامگذاری روز دهم ماه ربیع الاول به نام حضرت خدیجه کبری(س) در سال 94 به رئیس جمهور، دیگر اقدام حجت‌الاسلام مرادی است که در برنامه ماه خدا اعلام می‌کند. وی همچنین خواستار ضرب سکه بهار آزادی به نام حضرت خدیجه(س) می‌شود که از یک سو مزین به نام حضرت باشد و از سوی دیگر تصویر امام خمینی(ره) بر آن حک شده باشد.

این اقدام فرهنگی حتی در میان فامیل و بستگان مرادی هم کشیده شده و او در میان بستگانش مطرح می‌کند که به هر دختری که نامش مزین به نام مادر حضرت زهرا(س) باشد، یک سکه اهدا می‌کند. هرچند بارها در محافل عمومی و در بازه زمانی محدود، این دایره را برای اهدای سکه گسترده می‌کند و ابراز می‌دارد که به هر کسی نام دخترش خدیجه است، سکه اهدا می‌کند، اما در کمال ناباوری وی، نام خدیجه در میان دختران تازه تولدیافته پایتخت به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

حجت‌الاسلام شهاب مرادی در میان صحبت‌هایش به ماجرای مسجد ارک در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان سال 89 هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در پاسخ به سؤالم، در آن انبوه جمعیت تنها یک نفر در مسجد بلند شد و بعد از تأیید همراهان آن مرد، یک سکه که اتفاقی برای هدیه همراهم بود را به او دادم و بسیار متأسف شدم که در میان جمعیت چشم‌گیر مسجد ارک، تنها یک نفر نام «خدیجه» را برای دختر خود انتخاب کرده است.

به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه کبری(س)، حجت‌الاسلام شهاب مرادی در تحریریه فارس حضور یافت و به بیان جایگاه و عظمت ام‌المؤمنین پرداخت. او با بیان اینکه اسلام تا ابد بدهکار حضرت خدیجه(س) است و ما باید به عنوان یک مسلمان، از این بانوی ممتاز اسلام سپاسگزار باشیم، ابراز داشت: متأسفانه درباره فضایل حضرت خدیجه(س) بسیار کم گفته شده و یا گفته نشده است.

 

مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

حضرت خدیجه(س) در جامعه شیعه بسیار غریب است/حضرت(س) ثروت بسیار زیاد و حتی افسانه‌ای داشت

* چرا تلاش دارید دختران سرزمین ما با اسم مبارک حضرت خدیجه(س) نامگیر شوند؟

ـ به جهت عظمت شخصیت و جایگاه والای ایشان. حضرت خدیجه(س) اولین زن مسلمان است زنی که وقتی همه پیامبر(ص) را تکذیب می‌کردند، او را تصدیق و تأیید کرد و ایمان آورد، او همچنین همه ثروت خود را در اختیار پیامبر(ص) قرار داد تا برای اسلام و مسلمانان مصرف کند. حضرت خدیجه(س) نزد قریش بسیار آبرو داشت و همه بزرگان عرب از وی خواستگاری کردند، اما او همه را رد کرد و وقتی با محمد امین ازدواج کرد، همه برآشفتند که چرا با این انتخاب، که مغایر با ارزش‌های جاهلی آن روزگار بود، بزرگان عرب را خوار و ذلیل کرده است.

البته حضرت خدیجه(س) در جامعه شیعه نیز بسیار غریب است و این غربت، بسیار ناراحت‌کننده است؛ تصویری که از حضرت خدیجه(س) در اذهان مردم شکل گرفته است، حاصل چند نوع حمله به شخصیت این بانو است، حملاتی که بعضاً در زمان حیات حضرت صورت گرفته است. حضرت خدیجه(س) در تاریخ به ملیکة‌‌العرب معروف بوده است؛ چرا که ایشان، ثروت بسیار زیاد و حتی افسانه‌ای داشتند و این برای حسادت کافی بود. اولین حمله‌ به ایشان بعد از قبول خواستگاری محمد امین، جوان یتیم 25 ساله به عنوان همسر اوست که چرا دوشیزه‌ای در این حد از شهرت و اعتبار و مکنت و زیبایی و شکوه ، خواستگاری بزرگان عرب را نپذیرفته است.

 

 

پیامبر(ص) از حضرت خدیجه(س) خواستگاری کرد/مهلت سه روزه برای جواب

بعد از خواستگاری پیامبر(ص) از حضرت خدیجه(س)، این بانو سه روز مهلت می‌خواهد تا جواب خواستگاری حضرت(ص) را بدهد؛ زیرا می‌خواهد ببیند می‌تواند از عهده حمایت از فردی برآید که در آینده خلعت رسالت را بر تن می‌کند یا خیر؟ چرا که حضرت خدیجه(س) از کتب آسمانی آگاهی داشت و علائم پیامبر آخرالزمان را می‌شناخت.

با این وجود دروغ‌های بی‌پایه و اساسی هم علیه حضرت خدیجه(س) در تاریخ نوشته شده که برخی هم عامدانه بوده است. مثلاً سن او را بسیار بالا و دارای همسرانی قبل از رسول‌الله(ص) می‌دانند. در حالی که حضرت دوشیزه بودند و قبل از آن هم هیچ همسری نداشتند. مورد دوم درباره سن این بانوست که 25 ساله بوده است. البته نظرات دیگری درباره سن حضرت از جمله 21، 28 و حتی 40 سال هم نقل شده است که قول صحیح همان 25 سال است.

قبل از اسلام حضرت خدیجه(س) را «طاهره» می‌نامیدند

*بعضی گمان می‌کنند که حضرت خدیجه(س)، فقط بخشنده اموال و دارایی‌هایش به اسلام و پشتیبان مالی پیامبر(ص) بوده است. در حالی که تیزهوشی و آینده‌نگری او مغفول واقع شده. در این باره چه نظری دارید؟

-حضرت خدیجه(س) علاوه بر کثرت اموال و املاک که او را «ملکه بطحاء» می‌‌گفتند، از نظر عقل و زیرکی نیز برتری فوق‌العاده‌ای داشت و مهم‌تر اینکه حتی قبل از اسلام وی را «طاهره» می‌‌‌نامیدند. جالب این است که او از کسانی بود که انتظار ظهور پیامبر اکرم(ص) را می‌‌کشید و از طریق دسترسی به منابع و کتب آسمانی نشانه‌های نبوت را می‌دانست.

 

 

«خدیجة و أین مثل خدیجة»

*چرا با وجود بیست و پنج سال سن برخی ایشان را پیر نامیده‌اند؟

امروز که 1425 سال شمسی از عروسی حضرت خدیجه می‌گذرد. یک ضرب‌المثل ناپسند در جامعه متمدن ما رواج دارد و آن اینکه «دختر که رسید به بیست!، باید به حالش گریست» یعنی در برخی نقاط از میهن ما به دخترخانم مجرد 20 ساله یا بیست و پنج ساله اصطلاحاتی را به کار می‌برند مثلا «پیر دختر» که بسیار از این واژه و اصطلاح و امثال آن بدم می‌آید. اینکه به حضرت فاطمه(س) گفتند مادرت کبیره بوده است، فاطمه‌ای که عصمت دارد و هیجانی هم نمی‌شود، اما به گریه می‌‌افتد و پیامبر(ص) او را دلداری می‌دهد و می‌فرماید: آیا راضی نیستی که خداوند، بطن مادرت را جایگاه امامت قرار داد؟

دومین حسادت و هجمه به حضرت خدیجه(س) مربوط به حوادث بعد از بعثت است. اینکه شخص نبی اکرم(ص) در مقابل ارزش‌های جاهلی آن زمان می‌ایستد. قریشیان انتظار داشتند حضرت خدیجه(س) از او حمایت نکند، اما این بانو با سخاوتمندی و پاکبازی عاشقانه و مخلصانه در برابر این هجمه‌ها می‌ایستد و تمام اعتبار و جایگاه اجتماعی و ثروت و دارایی‌اش را برای حفظ اسلام فدا می‌کند. البته شاید همین هجمه‌ها و سختی‌ها و مرارت‌ها منجر به بیماری و رحلت حضرت(س) می‌شود. موج سوم هم بعد از وفات حضرت خدیجه(س) از سوی همسران پیامبر صورت می‌گیرد که پیغمبر(ص) در برابر این هجمه‌ها می‌فرماید: هیچ زمان خداوند بهتر از خدیجه به من نداده است. «خدیجة و أین مثل خدیجة»، این‌ها دلایلی است که ما برای تبیین و ترویج و تکریم حضرت خدیجه(س) تلاش کنیم.

 

 

زمانی که دیگران بر کفر خود اصرار می‌ورزیدند،‌ این بانو به رسول خدا(ص) ایمان آورد

* جایگاه حضرت خدیجه در خلقت چگونه است؟

ـ پیامبر(ص) هنگامی که از چهار زن برگزیده عالم نام می‌برد، می‌فرماید: آنها آسیه، مریم، خدیجه و فاطمه هستند، اما هنگامی که از سرور زنان بهشتی و یا چهار خانمی که به حد اعلای کمال انسانی رسیده‌اند نام می‌برد، نام حضرت خدیجه(ع) در صدر قرار می‌گیرد و به ترتیب حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت مریم(س) و جناب آسیه قرار می‌گیرند. این نشان از جایگاه و مقام این بانو دارد. در واقع پیامبر(ص) طبیبی بود که غمخوار و پرستار و طبیب او، حضرت خدیجه کبری(س) بود. بر اساس کلام پیامبر اسلام(ص) زمانی که همگان ایشان را تکذیب کردند، این خدیجه(س) بود که حامی پیامبر(ص) بود و ایشان را تصدیق کرد و زمانی که دیگران بر کفر خود اصرار می‌ورزیدند،‌ این بانو به رسول خدا(ص) ایمان آورد.

حضرت خدیجه مصداق «ارحام مطهره» در زیارت وارث است

در یکی از فرمایشات، پیامبر(ص) حضرت خدیجه(س) را وزیر خود در دین خدا مطرح می‌کند. « وازرتْنی علی دین الله » حضرت خدیجه کبری(س) چنان مقام والایی داشت که خداوند بارها بر او درود و سلام می‌فرستاد. طبق روایتی، امام باقر(ع) می‌فرماید: پیامبر(ص) هنگام بازگشت از معراج به جبرئیل فرمود: آیا حاجتی داری؟ جبرئیل عرض کرد: خواسته‌ام این است که از طرف خدا و من به خدیجه سلام برسانی. حضرت خدیجه مصداق «ارحام مطهره» در زیارت وارث نیز هستند: «اشهد انک کنت نورا فی‌الاصلاب الشامخه و الارحام المطهّره» که از این عبارت می‌توان عدم ازدواج حضرت(س) با کفار قبل از پیامبر(ص) را استنباط کرد.

توجه داشته باشید در جامعه عرب جاهلی به زن زیاد اهمیت نمی‌دادند و در آن زمان این خانم در جوانی برای خود تجارت می‌کرد و برای خود جایگاه اجتماعی والایی داشت. به همین دلیل در آن زمان به حضرت خدیجه(س) ملیکة‌‌العرب می‌گفتند،‌ چون قدرت مالی بسیار وسیعی داشت. خدیجه خانه‌ای داشت که تمام مردم مکه در آن جمع می‌شدند و به آن‌ها غذا می‌داد، اما چون تمام ثروتش را برای اسلام داد و فداکاری کرد، در نهایت در شعب ابی‌طالب و بعد از محاصره اقتصادی به دلیل فقر و بیماری از دنیا می‌رود.

 

 

دوست دارم نام خدیجه در جامعه عمومی شود

* درباره کمپین «مرا به نام مادرم صدا بزن» توضیح ‌دهید تا چه اندازه موفق بوده است؟

ـ در استعلامی که از رئیس وقت سازمان ثبت احوال در 10 سال گذشته داشتم، متوجه شدم نام خدیجه در رتبه 340 اسامی ایران قرار دارد. همچنین در بررسی‌ای که سال 93 از نقاط مختلف کشور انجام دادم، موارد قابل تأملی در خصوص نحوه نامگذاری متولدان 10 سال اخیر در کلانشهرها و مراکز استان ها مشاهده کردم، اینکه در 10 سال در کل شهر همدان تنها 3 دختر به نام خدیجه، شهر اراک 5 دختر و سمنان 10 کودک به این اسم، نامگذاری شده‌اند. این در حالی است که این شهرها از شهرهای متدین و سنتی کشور هستند. برای همین کمپین «مرا به نام مادرم صدا بزن» را در صفحه اینستاگرام راه‌اندازی کردم و هدفم این است که گوش، چشم و اذهان مردم به نام حضرت خدیجه(س) در جامعه عادت کند؛‌ چرا که تأثیر روانشناختی دارد و دوست دارم این نام در جامعه عمومی شود.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین