عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۲۶۵
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت مطرح کرد
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با برشمردن فرصت‌هایی که ماه مبارک رمضان برای انسان فراهم می‌کند، گفت: انسان در این ماه می‌تواند با تسلط بر نفس خود، از زنجیرهای اسارت هواهای نفسانی نجات یابد.
عقیق:حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت در مراسم تواصی بحق در جمع نمازگزاران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به فرصت‌های فراوانی که ماه مبارک رمضان در پیش روی انسان قرارمی‌دهد اشاره کرد و از انس با خدا به عنوان یکی از این فرصت‌ها نام برد.

وی با بیان اینکه مشغله‌های روزانه انسان را به غفلت فرو می‌برد، اظهار داشت: انسان هر لحظه باید به یاد خدا باشد چرا که ممکن است به خاطر یک لحظه غفلت، همه چیزش را از دست بدهد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به دعای «الهی لَا تَکِلْنِی إِلَى نَفْسِی طَرْفَةَ عَینٍ أَبَدا»، گفت: اولیای خدا از باریتعالی می‌خواستند که یک لحظه آنها را به خود وامگذارد، چون ممکن است در همان یک لحظه همه اندوخته‌ها از بین برود.

وی افزود: ماه مبارک رمضان این فرصت را فراهم می‌کند تا بیشتر با خدا مانوس و بیاد خدا باشیم و این توصیه ائمه معصومین و اولیای خداست.

حجت الاسلام قاضی عسکر در ادامه با اشاره به آیه 152 سوره بقره «اذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لِی ولا تکفرون»، اظهار داشت: ما همیشه باید بیاد خدا باشیم و در هرحالی خدا را یاد کنیم که اگرهمیشه با یاد خدا همراه باشیم برکات زیادی برای زندگی ما خواهد داشت و با کم شدن غفلت‌ها و اشتباهات، رو به رشد رفته و به تکامل نزدیک می‌شویم.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت از انس با قرآن به عنوان دومین فرصتی نام برد که ماه مبارک رمضان برای انسان فراهم می‌کند و از حاضران خواست در این ماه با خواندن قرآن، به مفاهیم و معانی بسیار ارزشمندی که خداوند در قالب این کتاب آسمانی به ما عرضه کرده است؛ توجه کنند.

وی با بیان اینکه خواندن هر آیه از قرآن درماه رمضان ثواب یک ختم قرآن را دارد، افزود: مردم در این ماه بیشتر به سمت قرآن می‌روند و با این کتاب که «شِفَاءٌ لِّمَا فِی الصُّدُورِ» است و قلب و روح و بیماری‌های روحی، اخلاقی و اجتماعی را شفا می‌دهد بیشتر مانوس می‌شوند.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر خاطر نشان کرد: در هیچ کجا نمی‌توان مفاهیمی به زیبایی مفاهیم قرآنی پیدا کرد و در روایات به انس، خواندن، تدبر و حتی نگاه کردن به خط قرآن تاکید و توصیه شده است.

وی با بیان داستان «فُضِیل بن عَیاض» دزد سابقه داری که با شنیدن آیه «اَلَمْ یأْنِ لِلَّذینَ امَنوُا اَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللّهِ» تغییریافته و به یکی از زهاد زمان خود تبدیل شد، گفت: وقتی قرآن وارد وجود انسان شود و تاثیر بگذارد، می‌تواند اثر مستقیم در روح آدمی داشته باشد.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر از انس با دعا به عنوان فرصت سوم برای انسان درماه مبارک رمضان یاد کرد و افزود: در این ماه بهترین و پرمحتواترین ادعیه را خداوند تبارک و تعالی از زبان پیامبر و ائمه معصومین (علیهم السلام) به انسان تعلیم می‌دهد تا از این طریق با خدا ارتباط برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه مضامین ادعیه ماه مبارک رمضان بسیار زیبا است، اظهار داشت: در این ادعیه مضامینی نهفته است که می‌تواند در انسان تحول ایجاد کند.

وی دعای ابی حمزه ثمالی را بسیار ارزشمند و متحول کننده توصیف کرد و افزود: این دعا از افتخارات شیعه است و امام سجاد (ع) که سیدالساجدین و زین العابدین است این دعا را به ما تعلیم داده‌اند، دعایی که به غیر از معصوم، کسی نمی‌تواند معانی آن را به طور کامل درک کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت دعای افتتاح را توحید خالص و درس‌آموز برای مسلمانان عنوان کرد و ادامه داد: در شب‌های قدر دعای جوشن کبیر را می‌خوانیم که حاوی اسماءالله و ویژگی‌های ذات لایزال الهی است، درباره اسماءالله نیز علمای بزرگ که به مقامات عالی سیر و سلوک رسیدند، توانستند اظهار نظر کرده و آن را شرح دهند.

وی با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان فرصت نزدیکی با امامان را هم فراهم می‌کند، اظهار داشت: امام حسن مجتبی(ع) ولادتشان و حضرت علی(ع) شهادتشان در این ماه است و ما می‌توانیم از این رهگذر با این دو امام همام آشنا و به آنان نزدیک شویم.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با بیان اینکه ما هرگز نمی‌توانیم انس با خدا، ویژگی‌های منحصر بفرد، روش‌ها، برخوردها و مردم‌داری اولین پیشوای شیعیان را به طور کامل بیان کنیم، افزود: امیرالمومنین(ع) جدای از کار روزانه و فعالیت‌های اجتماعی، شب‌ها در نخلستان‌ها مشغول عبادت و بندگی خدا بود و از خوف باریتعالی به خود می‌پیچید و اشک می‌ریخت.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی در جستجوی حقیقت باشد تنها سراغ خدا، پیامبر و اهل‌بیت می‌رود، اظهار داشت: مکاتب دیگر که میلیاردها پیرو دارند چیزی برای عرضه به بشریت و نجات آنها ندارند.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر فرصت بعدی برای انسان درماه رمضان را توبه عنوان کرد و گفت: رمضان، ماه رحمت است و در این ماه درهای رحمت الهی به روی بندگان گشوده است و شیاطین درغل و زنجیرند.

وی افزود: نباید فرصت ماه رمضان را از دست داد و اگر می‌خواهیم توبه کرده و به سوی خدا باز گردیم و گذشته خود را جبران کنیم از اول این ماه باید شروع کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه انسان در هر یک از شب‌های قدر به نتیجه برسد برنده است، اضافه کرد: شقی و بد عاقبت کسی است که ماه رمضان بر او بگذرد و مشمول رحمت الهی قرار نگیرد.

وی گفت: اگر در طول سال مشمول رحمت الهی قرار نگرفتید شب‌های قدر را غنیمت بشمارید، شب‌هایی که فرصت دارید بدون واسطه مشمول عنایات الهی قرار بگیرید، شب‌هایی که خداوند درهای رحمت خود را گشوده است تا هر لحظه‌ای انسان بتواند ذات لایزال الهی را بخواند «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» بخوانید مرا اجابت می‌کنم شما را.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان آیه «قُلْ یا عِبَادِی الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» اظهار داشت: پیامبر از طرف خدا مامور می‌شود که به بندگان بگوید آنها که به خود ظلم کردند و کارهایی انجام دادند که نباید مرتکب می‌شدند، مبادا از رحمت خدا مایوس شوند، خداوند همه گناهان را می‌بخشد و برای حتی حق الناس راه گذاشته است تا انسان جبران کند و مورد بخشش پرودگار قرار گیرد.

وی فرصت بعدی برای انسان در ماه رمضان را دینداری و تمرین و تقویت اراده دانست و گفت: انسان در این ماه می‌تواند بر نفس خود مسلط شود و از زنجیرهای اسارت هواهای نفسانی نجات یابد.

نماینده ولی فقیه با بیان اینکه انسان به عنوان اشرف مخلوقات می‌تواند با اراده قوی و بهره‌گیری از عقل، خود را به مرحله‌ای از کمال برساند، اظهار داشت: یکی از وظایف انسان‌های روزه‌دار درماه رمضان کنترل و حفظ زبان است، به دلیل اینکه زبان‌ها کنترل نمی‌شود مصائب فراوانی براین مملکت تحمیل شده، برخی از گفتارهای ناسنجیده بی‌اعتمادی نسبت به نظام ایجاد می‌کنند.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با بیان اینکه عبارت «أن یحفَظَ لِسانَه» در بحث‌های مدیریتی کاربرد بیشتری نسبت به مسایل شخصی دارد، افزود: همه مردم و در رأس آنها مسئولان باید مراقب گفته‌های خود باشند و از حرف‌های غیرمستند و بی‌ریشه و یأس‌آفرین اجتناب کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید غیبت کرد، تهمت زد و با آبروی دیگران بازی کرد، گفت: درآیه 36 سوره اسراء آمده است: «لا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ ۚ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ کُلُّ أُولٰئِکَ کانَ عَنهُ مَسئولًا» آنچه را به آن علم نداری نگو، آنچه را که می‌بینی و می‌شنوی و به قلبت خطور می‌کند، فردای قیامت مورد سوال قرار خواهی گرفت و باید جوابگوی آنها باشی.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین