عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۱۹۶
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۶
حجت‌الاسلام کاظمی:
یک استاد حوزه علمیه گفت: رمضان الکریم سفره‌ای است که همه گونه نعمتی در آن گسترانده شده و هر کسی بر اساس درک، توان و فهم خود از آن بهره می‌برد، به عبارت امروزی «منو باز» است!
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیمراد کاظمی استاد حوزه علمیه در گفت‌وگویی با اشاره به آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ» گفت: مطابق روایات، سطح روزه‌داری به سه قسمت تقسیم می‌شود؛ اینکه برخی خود را فقط از خوردن و آشامیدن طی چند ساعت منع می‌کنند، عده‌ای دیگر علاوه بر ممنوع کردن خوردن و آشامیدن ظاهری، خود را موظف به روزه چشم و گوش و دیگر اعضای بدن می‌کنند؛ دسته‌ای دیگر در مرحله بالاتر؛ تقوای الهی را بر می‌گزینند و حتی این تقوا بر فکر و اندیشه آن‌ها نیز سایه می‌اندازد.

وی با تأکید بر اینکه این نوع تقوا، اوج و کمال بندگی است، افزود: در چنین شرایطی است که روزه نردبان رشد می‌شود. نه تنها روز به روز ماه مبارک رمضان، بلکه لحظه به لحظه‌اش برای چنین فردی مراتب رشد و تعالی است.

حجت‌الاسلام کاظمی تصریح کرد: قطعاً کسانی که در مسیر عبادت و بندگی هستند، معنای دعای ورود و خروج ماه مبارک رمضان امام سجاد (ع) را درک می‌کنند؛ آن شوقی که امام سجاد (ع) از آمدن ماه مبارک رمضان دارد و آن آه و حسرتی که برای پایان ماه ضیافت الهی سر می‌دهند را این افراد متوجه می‌شوند، چرا که امام زین العابدین (ع) مراحل ترقی را کاملاً می‌بینند و متوجه هستند که با چه کیفیتی و شرایطی روز به روز، ساعت به ساعت و لحظه به لحظه این ماه می‌تواند نردبان رشد انسان باشد.

وی ادامه داد: رمضان‌الکریم سفره‌ای است که همه‌گونه نعمتی در آن گسترانده شده است و هر کسی بر اساس درک، توان و فهم خود از آن بهره می‌برد؛ به عبارت امروزی «منو باز است»، اینکه فرمودند حتی خواب هم در این ماه عبادت است، یعنی خداوند متعال سنگ تمام برای بندگانش گذاشته است که می‌تواند مراحل رشد باشد.

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: پیامبر اکرم (ص) فرمود: ««إِنَّ لِرَبِّکمْ فِی أَیامِ دَهْرِکمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا»، خداوند متعال گاهی فرصت‌هایی را در زندگی انسان قرار می‌دهد که انسان بایستی خود را در معرض این نسیم‌ها قرار دهد و الّا خسارتی می‌بیند که به آسانی قابل جبران نیست؛ بنابراین هرکس خود را در مسیر ماه مبارک رمضان قرار دهد، بهترین نعمت است و کسانی که اهلش هستند این موضوع را متوجه می‌شوند.

وی گفت: ماه مبارک رمضان می‌تواند نردبان صعود باشد که به تعبیر یکی از بزرگان، چه بسا یک لحظه این ماه می‌تواند انسان را از هیچ به همه چیز برساند، منتها اگر حواسش جمع باشد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین