عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۰۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان؛
امام رضا(ع) به یکی از اصحاب خود، شروط ورود به ماه مبارک رمضان و بهره بردن از روزه داری را گفتند.
عقیق:دل در دل عارفان و سالکانی نیست که کل سال را به انتظار این روز ها نشسته اند. شب های بلند عبادت و دستهایی که به سوی ماه بلند می شود، این روز ها سوژه لبخند فرشتگانی است که ماه ها انتظار آمدن این ماه را برای پذیرایی از مهمانان خدا  کشیده اند.

موجودات جملگی لب ها را بیش از دیگر از روز های سال برای حمد و سنای خدا باز و بسته می کنند. قبار ها که در طول سال بر روی قرآن ها بوده اند و انسی با آن ها گرفته اند، از صفحه صفحه این کتاب آسمانی به سختی دل می کنند و خود را محیای شب بیداری می کنند. دست های دعا آنقدر بالا رفته که به حدی که حرارت دلچسب خدا را حس می کنند.

 

شرط ورود به مهمانی خدا

 

اهل سلوک شروع تاریخ تقویم عشق بازی با خدا را از آغاز ماه مهمانی خدا تنظیم می کنند. فرشتگان، سفره مهمانی را پهن کرده اند و طبق هایی با تنقلاتی از رحمه واسعه الهی را درون این سفره قرار دادند. همه چیز آماده شده است که مهمانان این مهمانی، عیش و نوش عارفانه را یک ماه تجربه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان مدرس حوزه و کارشناس مذهبی در گفت و گویی در خصوص ورود به ماه مبارک رمضان گفت: زین العابدین، امام سجاد(ع) در دعای ورود به ماه مبارک رمضان فرمودند « السلام علیک یا شهر الله الاکبر، السلام علیک یا شهر رحمه الواسعه... » در این مهمانی که پیش رو داریم به تعبیر امام رضا(ع)  هر کسی قرار است، سر سفره خدا بنشیند. اما ورود به این مهمانی چند شرط مهم دارد. مهمانی خدا شرایطی دارد؛ چرا که مهمانی خدا با دیگر مهمانی ها متفاوت است. امام رضا(ع) فرمودند که سر این سفره کسانی که اهل کینه، حسادت، بخل، گناه، سخن چینی هستند، راه پیدا نمی کنند.منبع:باشگاه خبرنگاران



وی افزود: در کتاب عیون اخبار الرضاآمده است که امام هشتم(ع)  به یکی از اصحابشان فرمودند «با توبه به این ماه وارد شو. استغفار کن. اگر حق الناس مالی به عهده داری، در صورت امکان پرداخت کن؛ چرا که روزه معطوف به رضایت کسی است که از تو طلبی دارد. امام رضا(ع) به آن مسلمان فرمودند که قبل از ماه مبارک رمضان غسل کن و طهارت ظاهری پیدا کن که بتوانی از این سفره بهره ببری و به خداوند نزدیک شوی. برای ورود ماه مبارک رمضان تلاوت قرآن را رها نکن تا با آن انس بگیری.

موسویان در ادامه به تشریح عبادت در ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در این ماه باید به آن توجه کرد، اطعام روزه دار در هنگام افطار است. رسول خدا(ص) به علی بن ابی طالب(ع) گفتند که یکی از کارهایی که خدا آن را می پسندند و به وسیله آن بنده اش را مورد لطف قرار می دهند اطعام روزه دار است. اطعام حتی اگر به مقدار جرئه ای آب و مقداری خرما است.  یکی از کار های قشنگی که در سال های اخیر  انجام می شود، این است که برخی در کنار خیابان سفره ای پهن می کنند و روزه داران را موقع افطار به افطاری دعوت می کنند. این اتفاق بی تردید حرکت رو به جلو و پر ثوابی است.

 

شرط ورود به مهمانی خدا

 

این کارشناس مذهبی در ادامه به تشریح کمک به روزه دار و اطعام وی بیان کرد: امام صادق(ع) می فرمایند «کسی که بتواند روزه داری را افطاری دهد یا کمک کند که او افطار کند، مورد لطف ویژه ملائکه قرار می گیرد.» خیلی ها می گویند، برای بهره بردن در  شب های قدر و کل این سی روز ماه رمضان، باید چه کنیم؟ اگر بخواهیم نتیجه کافی را در این روز ها ببریم، باید مراقبه کنیم. هر که مراقبت کرد، می تواند بیشتر بهره برد. از مرحوم اراکی پرسیدند که چه کنیم که اعمالمان هم در فکرمان هم درعملمان اثر بگذارد و در نهایت بهترین ماه رمضان را داشته باشیم؟ ایشان به نقل از امام زمان(عج) سه بار فرمودند، مراقبه کنید.



وی ادامه داد: این مراقبه سه بخش دارد. بخش نخست برای کسانی است که برخی روزه دار عام هستند. در این شرایط شخص تشنه و گرسنه است. این شخص به تعبیر فاطمه زهرا (س) از ماه رمضان و روزه بی بهره است. هر چند که روزه اش پذیرفته شده و ثواب می برد. دیگری قلبش روزه دار است که این مرحله جایگاه بالاتری نسبت به روزه دار عام دارد. آخرین نوع از روزه داری کسی است که هم در قلب، هم در عمل و هم در نیتش روزه باشد. این کسی است که باید کل ماه مبارک را مراقبه کند که شب های قدر، وقتی «بک یا الله» می گوید، خدا کاسه اش را پر کند.

موسویان در پایان اضافه کرد: خوشا به حال کسانی که به تعبیر امام سجاد (ع) در روز عید فطر گل کاشتند در این روز خدا به آن افراد گلی عطا می کند. چرا که در تمام این ماه مبارک، مراقبت کردند که به گناه آلوده نشوند.

 منبع:باشگاه خبرنگاران



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین