عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۰۷۰
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲
سفر اصحاب رسانه به منظور بازدید و ارائه گزارشی از روند طرح توسعه اعتاب مقدسه عراق خاطرات خوشی همچون جمع‌آوری تربت امام حسین(ع) و لحظات شیرین در حرمین عسکریین(ع) به همراه داشت.

عقیق:ستاد بازسازی عتبات به منظور روند اجرای طرح‌های متنوع در اعتاب مقدسه عراق، گروهی از اصحاب رسانه‌های مکتوب، مجازی و دیداری را به عتبات اعزام کرد تا پیشرفت طرح‌های مختلف این ستاد را به اطلاع مردم برساند. این طرح‌ها با مشارکت مردم کشورمان در حال احداث و تکمیل است.

زمزمه دعای فرج در ایوان نجف/ بازدید از صحن حضرت زهرا(س) حرم علوی

اصحاب رسانه در نخستین روز سفر به عتبات، در نجف استقرار پیدا کردند و به زیارت امیرالمؤمنین(ع) رفتند. در نخستین شب حضور در نجف باران رحمت الهی در ایوان نجف حال و هوای زائران را متفاوت کرده بود به طوری که در هر گوشه‌ای از حرم به ویژه در صحن حرم یکصدای دعای فرج را می‌خواندند.

 

 

بازدید از صحن حضرت زهرا(س) حرم علوی نیز از دیگر برنامه‌های کاروان اعزامی به عتبات بود. صحن حضرت زهرا(س) از سال 1389 طراحی و اجرایی شده و فاز اول آن عید غدیر سال 95 به بهره‌برداری رسیده است و هم‌اکنون سایر بخش‌های این صحن و شبستان در حال احداث است.

 

 

صحن حضرت زهرا(س) در دو بخش زیارتی و غیرزیارتی طراحی شده است که به گفته امیری مدیر پروژه بخش زیارتی شامل 100 هزار مترمربع تا پایان تابستان و بخش غیرزیارتی به مساحت 120 هزار مترمربع تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

پیشرفت طرح‌های توسعه حرم امیرالمؤمنین(ع)

در بخش زیارتی صحن حضرت زهرا(س) و در بخش غیرزیارتی احداث هتل، پارکینگ، موزه و کتابخانه حرم علوی پیش‌بینی شده که بخش غیرزیارتی تاحدودی پیشرفت داشته است.

 

 

در تمامی بخش‌های حرم علوی که پیش از این یکی از کوچک‌ترین اعتاب مقدسه عراق بود، هنرهای سنتی ایرانی و اسلامی موج می‌زند به طوری که علاوه بر طراحی و معماری ایرانی اسلامی استفاده از رنگ‌ها و اشعار ایرانی نیز به زیبایی جلوه‌ می‌کند.

استفاده از هنر و معماری سنتی ایرانی اسلامی در حرم امام علی(ع)

آینه‌کاری، مقرنس و طراحی فوق‌العاده‌ای در بخش زیارتی و غیرزیارتی حرم امیرالمؤمنین(ع) به کار رفته است که هر کدام از ویژگی‌های خاصی برخوردار است به طوری که در بخش زیارتی که صحن حضرت زهرا(س) است مقرنس و پنجره‌های رنگین با معماری ایرانی اسلامی وجود دارد همچنین استفاده از سنگ‌های اصلی مرمر با رنگ‌های زیبا و متنوع در هر طبقه از صحن وجود دارد که هر طبقه را متفاوت از دیگری می‌کند.

طرح توسعه حرم امیرالمؤمنین(ع) که توسط هنرمندان و مهندسان ایرانی در حال انجام است، بیش از 80 درصد پیشرفت داشته و هم‌اکنون مراحل پایانی را طی می‌کند.

از حضور در پشت‌بام صحن حضرت زهرا(س) تا زیارت نزدیک‌ترین نقطه به ضریح امام علی(ع)

حضور در پشت بام صحن حضرت زهرا(س)، زیارت نزدیکترین بخش صحن به ضریح امام حسین(ع) و عکس‌های یادگاری در این مکان مقدس یکی از بهترین اتفاقات این سفر بود. در این مکان گنبد به وضوح دیده می‌شد و آرامش آن حال و هوای باورنکردنی داشت به طوری که لحظاتی همه مبهوت گنبد طلای امیرالمؤمنین(ع) شدند و اشک در چشمانشان جاری بود.

 

 

با توجه به تغییر برنامه‌های از پیش تعیین شده به دلیل انتخابات عراق و ایجاد فضای امنیتی، امکان استقرار بیشتر در نجف وجود نداشت به همین دلیل پس از صرف نهار، اصحاب رسانه به کربلا مشرف شدند.

بازدید از طرح‌های توسعه حرم سیدالشهدا(ع)

حضور در کربلا و بازدید از طرح‌های توسعه حرم سیدالهشدا(ع) برای هر کدام از اصحاب رسانه اتفاق مبارکی بود که به گفته برخی از آن‌ها ممکن است دیگر چنین توفیقی نصیب هیچ کدام نشود.

 

 

طرح توسعه حرم امام حسین(ع) در دو بخش بود که یکی احداث صحن عقیله بنی هاشم حضرا زینب(س) و دیگری لاغرسازی ستون‌های حرم به منظور ترفیع گنبد اباعبدالله(ع) است. احداث صحن عقیله بنی هاشم از اوایل دهه 90 طراحی شده و از سال 94 به طور رسمی آغاز شده است. در این بخش هنرمندان و کارگران ایرانی شبانه‌روز در حال فعالیت بودند و تاکنون گودبرداری و سازه آن پیش رفته است.

 

 

صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب(س) اولین فاز از اجرای طرح توسعه حرم امام حسین(ع) با زیربنای160  هزار مترمربع به عنوان طرحی عظیم در توسعه اعتاب مقدسه به شمار می‌رود که دارای بخش‌های متنوعی همچون شبستان‌های زیارتی، فضای رو باز، کتابخانه، موزه و دارالضیافه است که در ضلع جنوب غربی حرم و در سمت باب الرأس، باب القبله، خیمه گاه و تل زینبیه خواهد بود و تاکنون خاکبرداری این بخش حدود 240 هزار مترمکعب پیش رفته است.

طرح صحن عقیله بنی‌هاشم(س) بخشی از طرح 38 هکتاری توسعه حرم امام حسین(ع) محسوب می‌شود که در چهار طبقه احداث می‌شود و در این بخش تنها 5 هکتار در حال ساخت است. 

 

 

به گفته مسؤولان و مدیر پروژه توسعه حرم امام حسین(ع) صحن عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب(س) تا سال 1400 به بهره برداری می‌رسد.

حضور در اعماق خاکبرداری صحن حضرت عقیله بنی هاشم(س) و جمع‌آوری خاک تربت

حضور در اعماق خاکبرداری صحن حضرت عقیله بنی هاشم(س) و مشاهده تلاش ایرانیان برای توسعه این صحن و سرا سعادتی بود که نصیب اصحاب رسانه در این بازدید شد. با توجه به اینکه آیت‌الله سیستانی خاک‌های این بخش را تربت دانسته بودند بسیاری از اصحاب رسانه با دستان خود از این خاک متبرک جمع کرده و با بوسیدن خاک تربت امام حسین(ع) برای فرج امام زمان(عج) و حوائج دنیوی و اخروی دعا کردند.

خاک‌های این منطقه برق خاصی داشت به طوری که حس می‌کردی در هر مشت از آن ذرات کوچک نقره خودنمایی می‌کند. پس از آن مسؤولان پروژه به اصحاب رسانه قطعه‌ای کوچک از سنگ اطراف حرم امام حسین(ع) دادند که برکت و دستاورد بزرگی در این سفر بود.

پیشرفت بیش از 75 درصدی طرح لاغرسازی ستون‌های حرم امام حسین(ع)

روز بعد نیز بازدید از طرح لاغرسازی حرم امام حسین(ع) از برنامه‌های اصلی بود که در این بخش حس و حال همه متفاوت بود. با توجه به اجرای این طرح، بخش زیادی از اطراف ضریح امام حسین(ع) بسته بود که با هماهنگی‌های انجام شده برخی به این بخش مشرف شدند و از نزدیک زیر قبه اباعبدالله(ع) رفته و عکس یادگاری انداختند.

لاغرسازی ستون‌های حرم امام حسین(ع) که هر کدام بخش زیادی از شبستان را گرفته بود برای ترفیع گنبد در حال انجام است و تاکنون بیش از 75 درصد از آن اجرایی شده و پس از تکمیل لاغرسازی ستون‌های چهاگانه در اطراف ضریح، طرح ترفیع گنبد امام حسین(ع) اجرا خواهد شد.

در طرح ترفیع گنبد سیدالشهدا(ع) که از بین‌الحرمین چندان دیده نمی‌شود، قرار است هفت متر و نیم این گنبد بالاتر رود که این طرح توسط مهندسان ایرانی در حال انجام است.

حضور پرشور زائران در بین‌الحرمین/ قرائت زیارت عاشورا و زمزمه لبیک یا حسین در کربلا

زیارت حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) آن هم در آخرین روزهای ماه شعبان با وجود شلوغی‌های این روزها بسیار دلچسب بود. بسیاری از عاشقان اباعبدالله(ع) از کشورهای مختلف به ویژه هند و پاکستان با لباس‌های تمیز و رنگین به این مکان مقدس آمده بودند و هر کسی با هر رنگ، زبان و نژادی با معشوق خود راز و نیاز می‌کرد.

بین‌الحرمین در این شب‌ها لحظه‌ای خلوت نبود و هر کاروانی برای خود در ساعات مختلف شبانه‌روز به ویژه از اذان مغرب تا اذان صبح برنامه اجرا می‌کرد. گروهی از هند و پاکستان و گروهی از آذربایجان و ایران در هر قسمت از بین‌الحرمین حلقه زده و زیارت عاشورا می‌خواندند به مدیحه‌سرایی می‌پرداختند.

 

 

نم‌نم باران رحمت الهی در این روزها به ویژه در بامداد موجب شده بود که با مداحی‌هایی متفاوت اشک در دیدگان زائران حلقه زند. زمزمه «با توام باران ظهر روز دهم کجا بودی؟» در بین‌الحرمین دل هر عاشقی را کربلایی می‌کرد.

برگزاری نماز‌های جماعت در حرم سیدالهشدا(ع) و حضرت عباس(ع) با شکوه بسیاری برپا می‌شد و هنگام برپایی نمازهای جماعت هر لحظه بر تعداد زائران افزوده می‌شد.

حوالی ضریح سیدالشهدا(ع) که در بخش بانوان نرده‌کشی شده بود که زیارت سیدالشهدا(ع) و دعا زیر قبه حضرت با نظم بیشتری باشد نیز حال و هوای خاصی داشت به طوری که زائران در صف دعای فرج می‌خواندند و «لبیک یا حسین(ع)» زمزمه می‌کردند؛ یکی به ضریح خیره بود و اشک می‌ریخت و دیگری زیارتنامه می‌خواندو برخی هم زیر لب با ارباب بی‌کفن درددل می‌کردند و حوایج خود را می‌گفتند. زیر قبه که می‌رسیدی نگاه‌های نگران و دلواپس همه را می‌توانستی حس کنی برخی پارچه‌هایی متبرک می‌کردند و برخی دیگر از خادمان دعا برای شفای بیمارشان را طلب می‌کردند.

زیارت در کربلا همیشه با هر زیارتی متفاوت است و هر عاشق و مسلمانی در هر دعایی به ویژه در شب‌های قدر زیارت امام حسین(ع) را از خدا می‌خواهد؛ برخی از زائران با نگاه ملتمس زیارت مجدد را از حضرت می‌خواستند.

یک روز رویایی/ تشرف به تمامی اعتاب مقدسه عراق در یک روز

با توجه به اینکه شنبه 22 اردیبشهت‌ماه انتخابات عراق بود، فضای امنیتی بیشتری در این شهر حاکم شده بود و امکان سفر به شهر دیگری نبود به همین دلیل یک روز پس از انتخابات عراق و کاهش محدودیت‌های نظامی و امنیتی کاروان اصحاب رسانه روز متفاوت و خاصی را تجربه کردند.

روزی که پس از اقامه نماز صبح در کربلا، به سامرا مشرف شدند و از آن‌جا به کاظمین و پس از آن نجف؛ زیارت اعتاب مقدسه عراق(ع) در یک روز تجربه متفاوتی بود که برای هر کدام خاطره زیبایی رقم زد.

از کربلا تا سامرا حدود 6 ساعت راه بود که البته در مسیر به شهر بلد و حرم مطهر امامزاده سیدمحمد(ع) رفتیم. ستاد بازسازی عتبات در آستان سیدمحمد(ع) نیز طرح توسعه حرم را اجرایی می‌کند.

 

 

دیدن شگفتی‌ها و کرامات این امامزاده تعجب همه را برانگیخت. مسؤولان توسعه حرم از لحظات حمله داعش به حرم و تغییر مسیر موشک‌ها می‌گفتند. آستان سیدمحمد(ع) همواره میزبان خیل عظیمی از عاشقان است که هر کسی با هر نیتی به این حرم مشرف می‌شود و مردم عراق نیز به این امامزاده عنایت و توجه خاصی دارد تا جایی که می‌گویند هر کسی هر حاجت مادی در زندگی خود دارد باید از امامزاده سیدمحمد(ع) بگیرد.

در ورودی ضریح نیز گهواره‌ای سبزرنگ بود و هر کسی برای بچه‌دار شدن نذری می‌کرد و پس از آن به سمت ضریح می‌رفت. 

 

 

ضریح سیدمحمد(ع) شکوه و زیبایی خیره‌کننده‌ای داشت و با وجود اینکه هنوز صحن و شبستان آن توسعه پیدا نکرده بود در گوشه و کنار آن جمع کثیری از زائران در حال عبادت بودند.

شبستان آستان سیدمحمد(ع) 2100 متری می‌شود

به گفته موسی اسماعیلی مسئول طرح توسعه حرم امامزاده سیدمحمد(ع) از فرزندان امام هادی(ع) در سامرا، با تکمیل این طرح 12 هزار مترمربع به متراژ صحن افزوده می‌شود و تاکنون اجرای سنگفرش 2 هزار متر از حرم انجام شده است. 

 

 

فضای قدیمی شبستان حدود یک هزار و 400 مترمربع بوده و نیازمند مرمت نیز است در منار مرمت این بخش شبستان از بخش خواهران 350 مترمربع و از بخش برادران 350 مترمربع مساحت توسعه می‌یابد به طوری که در محموع 700 متر برای توسعه آسان سیدمحمد(ع) در نظر گرفته شده است که با در نظر گرفتن بخش قبلی و فضای قدیمی مساحت شبستان به دو هزار و 100 مترمربع می‌رسد.

در پشت بام این حرم تمام شهر قابل مشاهده است و با توجه به اینکه گنبد و مناره‌ها نیز در حال ترمیم بود، امکان رفتن به برخی از قسمت‌ها وجود نداشت.

 

پس از آن اصحاب رسانه به سامرا و حرم امامین عسکریین(ع) مشرف شدند. حرم امامین عسکریین(ع) غربت خاصی داشت به طوری که تعداد زائران در این مکان مقدس کمتر از سایر اعتاب مقدسه بود.

احداث صحن سیده نرجس(س) در سامرا

ستاد باسازی عتبات در سامرا و حرم امامین عسکریین(ع) نیز طرح‌های متنوعی اجرا می‌کنند که احداث صحن سیده نرجس(س) و توسعه حرم از هر طرف به مساحت 300 متر از دیگر اقدامات است.

 

 

صحن سیده نرجس(س) روند خوبی را طی می‌کند و در حال تکمیل است به طوری که زیباسازی آن در حال انجام است.

همچنین با توجه به طرح توسعه حرم امامین عسکریین(ع) قسمتی از اطراف حرم باید تخریب شده و صحن ایجاد شود.

 

 

ضریح حرمین عسکریین(ع) که پیش از این چوبی بود، اکنون ضریحی طلایی و زیبا شده بود که این ضریح زیبایی خیره‌کننده‌ای داشت به طوری که همه را مبهوت کرد. ضریح حرم امام عسکریین(ع) نوروز سال 96 رونمایی شده بود.

 

خاطره‌ای به یاد ماندنی در صحن حرم امام عسکریین(ع)

اصحاب رسانه در این حرم شریف پس از اقامه نماز و صرف غذای حضرتی، از بخش‌های متنوع آن گزارش تهیه کردند. یکی از خادمان این صحن و سرا با دیدن خستگی اصحاب رسانه از مسیر، از آن‌ها خواست در صحن نشسته تا خاطره به یاد ماندنی برای آن‌ها رقم زند. 

 

 

پس از چند دقیقه دمنوش و شیرینی حضرت مهدی(عج) را در ایوان آورد که این اقدام بسیاری از اصحاب رسانه را شگفت‌زده کرد چرا که هیچ کسی حتی فکرش را نمی‌کرد که با چنین آرامشی در این صحن نشسته و دمنوش و شیرنی بخورد. 

 

 

پس از آن مسؤولان زیباسازی و آینه‌کاری حرم یک قطعه از سنگ‌های مرمر صحن را به یادگار به اصحاب رسانه دادند. گرفتن عکس‌های یادگاری و خبری در صحن و اطراف ضریح که به هیچ کسی اجازه ورود حتی گوشی را نمی‌دهند نیز بسیار لذت‌بخش بود.

 

 

پس از این سفر رویایی، اصحاب رسانه به سمت کاظمین مشرف شدند. مسیر سامرا تا کاظمین هم با وجود طولانی بودن با اشتیاق زیارت به راحتی طی شد.

در کاظمین و حرم امامین جوادین(ع) مسائل امنیتی بیشتری حاکم بود به همین دلیل امکان ورود تجهیزات و دوربین وجود نداشت و اصحاب رسانه پس از زیارت، تنها از بخشی از طرح توسعه حرم بازدید کردند.

بعد از تشرف به کاظمین، همه به سمت هتل محل اقامت در نجف رفتیم. این روز برای همه به یاد ماندنی بود چرا که در یک روز به همه جا رفته و زیارت کرده بودند.

توفیق رفتن به مضیف امام علی(ع) 

با وجود اینکه مسیر هر شهری طولانی بود اما اشتیاق زیارت هیچ‌کسی را خسته نکرده بود.

در نجف اشرف نیز اصحاب رسانه به مسجد سهله و کوفه مشرف و از تغییرات آن در چند سال اخیر مطلع شدند. غذای زیارتی حرم امیرالمؤمنین(ع) و رفتن به مضیف از دیگر برنامه‌هایی بود که تشرف به آن برای همه آرزویی بود.

 

 

وداع با امیرالمؤمنین(ع) بسیار سخت بود. دیدن ایوان نجف و شکوه و عظمت خیره‌کننده حرم که در مراحل بازسازی بود، لطف زیادی برای همه داشت. حرم امیرالمؤمنین(ع) برای هر مسلمانی حکم خانه پدری را دارد که حس آسایش و راحتی در آن موج می‌زند. 

سخت‌ترین لحظه سفر/ وداع با امیرالمؤمنین(ع)

دوری از اعتاب مقدسه عراق و وداع با آن چنان سخت بود که هیچ‌کسی توانایی دل کندن از آن را نداشت. برخی تا آخرین دقایق حضور در نجف در حرم بودند و زیارت می‌کردند و برخی هم به نیابت از دیگران نماز می‌خواندند. این لحظه یکی از سخت‌ترین لحظات سفر بود.

با همه شیرینی‌ها و خاطرات خوش این سفر به پایان رسید و همه به سلامت به کشور بازگشتند و در لحظه ورود به ایران اسلامی با خوشحالی و معنویت این سفر نورانی آرزوی دیدار مجدد کردند.



منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین