عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۰۰۳
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
خطیب موقت نماز جمعه تهران:
خطیب موقت نماز جمعه تهران در مورد سنت دهه تکریم و غباروبی مساجد، گفت: این دهه یکی از آن فرهنگ‌سازی‌های بسیار با ارزشی است که هم ترویج فرهنگ مبارزه و جهاد را دارد و هم چهره نفاق در مساجد را افشاء می‌کند.
عقیق:حجت الاسلام کاظم صدیقی همزمان با دهه تکریم و غباروبی مساجد با حضور در مسجد نور ولایت سوهانک با اشاره به اینکه پرودگار سعادت بشر را در جمع قرار داده است و از این رو زندگی بشر فردی نخواهد بود، اظهار کرد: در اسلام فردگرایی و انزوا محکوم است، نمازگزاران هم در نماز خود خداوند را به صورت جمعی به زبان می‌آورند.

وی بیان کرد: خداوند متعال کانونی را از روز اول برای تامین این جمعیت و تشویق به این اجتماع و برای سامان دادن به جدایی از تفرقه ساخت و اسم آن را «مسجد» گذاشت، آنجایی که انسان شب را می‌گذارند و به آن پناه می‌آورد بیتوته است و خداوند برای قرار جمعی و آرامش اجتماعی و ارتباط جمعی با سرچشمه هستی؛ اول بیتی که قرار داد خانه کعبه در مکه بود.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: بعد از ساخت خانه کعبه خداوند از مردم خواست از همه جای عالم در آنجا جمع بشوند و این بزرگترین اجتماع در بیت‌الله خداوند است، خداوند می‌فرمایند« من این خانه را ساختم تا مردم در کنار هم جمع شوند، این محیط برای قشر خاصی نیست و برای هیچ گروه سنی و رنگ خاصی نیست و هرکسی با هرسلیقه و قشری می‌توانند در این خانه جمع شود زیرا اینجا خانه خود مردم است».

وی افزود: این خانه مردم باید خانه پاکیزگی باشد، تا مردم به آن بیایند تا پاکیزه شوند و از این رو افراد پاک به جامعه بروند، بنابراین پاکیزگی مسجد از منظر معنوی جریانی به پا می‌کند، ما نباید مسجد را به چپ و راست یا اشرافی و ساده تقسیم کنیم زیرا مسجد پناهگاه همه است، این محل آنقدر مقدس است و در پاکی اوج دارد که طهارت آن کار هر کسی نیست.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه کسی که می‌توانست مسجد را مطهر کند حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) بودند، خاطرنشان کرد: کسی که به خداوند نزدیک‌تر است بیشتر خادم مردم خواهد بود، این شأن این مسجد است که عالمان و استادان دانشگاه‌ها بیایند و مسجد را تمیز کنند، نباید هر چندبار به صورت نمادین در سال مسجد را تمیز کنیم بلکه باید همانند حرم مطهر امام رضا (ع) همه شخصیت‌ها برای خدمت کردن به آن سر و دست بشکنند و برای طهارت آن مسابقه بگذارند، با این کار مساجد شلوغ خواهند شد.

صدیقی با اشاره به اینکه خداوند در زمین خانه خود را مسجد معرفی می‌کند، اظهار کرد: ما در دیدار با ائمه (ع) به زیارت آنها در حرمین شریفین می‌رویم اما اگر می‌خواهیم خود خدا را زیارت کنیم باید به مسجد برویم، ما برای زائران حرم ائمه احترام قائل هستیم پس چرا به زائر خداوند این دید را نداشته باشیم، در مسجد کسی با آلودگی‌های معنوی، لباس ناآراسته و زشتی‌ها و بدون توبه نمی‌آید بلکه از خانه خود را آراسته می‌کند، در قرآن کریم آمده است «کسانی حق و شایستگی دارند که مسجد را رونق داده و آباد کنند که خصیصه‌هایی چون توحید، پایبندی به معاد، اهمیت به نماز و  توجه به دیگران را داشته باشند».

وی بیان کرد: ما باید به مساجد رونق بدهیم و برای خداوند بازاریابی کنیم زیرا با رونق مسجد فساد از بین می‌رود و نشر پیدا نمی‌کند، امام حسین (ع) خون خود را داد تا نماز پایدار بماند، کسی مسجد را رونق می‌دهد که از حال خانواده شهداء، مدافعین حرم، فقراء و اطرافیانش باخبر باشد و به داد آنان برسد.

وی گفت: نماز نمی‌گذارد انسان از دیگران غافل شود، همین نماز و مسجد بخشی از ایجاد اجتماع است، لازمه مسجدی بودن، شجاعت و جان به کف بودن است و در واقع فرد باید شهادت‌طلب باشد و در مقابله یاوه‌گویی‌ها بیگانه بایستد، باید دست نفوذی‌ها را افشاء کند.

بنابرگزارش ستاد خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد، خطیب موقت نماز جمعه تهران در مورد کارکرد انسان‌سازی مسجد، توضیح داد: انسان خداترس همیشه از سوی خداوند حفاظت میشود، کسانی که شربت شهادت نوشیدند خداوند تاب شهادت را به آنان ارزانی داد و اگر این افراد به جبهه نمی‌رفتند هم بیش از این عمر نمی‌کردند، با این وجود خداوند آنان را با سعادت به آخرت برد و با مهر پرافتخار شهید جان آنان را گرفت، کسانی که مسجدی باشند به این مقام می‌رسند، مسجدی‌ها هزاران کار خیر انجام می‌دهند.

وی با اشاره به سنت دهه تکریم و غباروبی مساجد، گفت: دهه تکریم و غباروبی مساجد یک فرهنگ‌سازی‌ بسیار با ارزشی است که در خود هم ترویج فرهنگ مبارزه و جهاد را دارد و هم چهره نفاق در مساجد را افشاء می‌کند، اقتدار و مقابله با استکبار و نترسیدن از تحریم‌ها در همین مساجد شکل می‌گیرد.

یادآور می شود،زدهه تکریم و غبارروبی مساجد از تاریخ ۲۰ شعبان آغاز می‌شود و مساجد استان تهران امسال با شعار «مسجد؛ پایگاه همه کارهای نیک» در آستانه ماه مبارک رمضان غبارروبی و تکریم می‌شوند.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین