عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۹۴۷
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
در آستانه ماه مبارک رمضان کتاب «اربعین مرثیه» (برترین اشعار عاشورایی فارسی به داوری کارشناسان) منتشر شد.
عقیق:یکی از فعالیت های مهم و محوری بنیاد دعبل خزاعی بعد از پوشش خدماتی مداحان کشور به خصوص ذاکران پیشکسوت، پژوهش و بررسی آثار مکتوب و شفاهی در عرصه شعر است. از همین روی هر دو سال یکبار با برگزاری جشنواره ای با نام کتاب سال عاشورا «جایزه دعبل» از برگزیدگان این حوزه قدردانی و از پیشکسوتان آن تجلیل می شود، ولیکن برخلاف گفته های سال گذشته مبنی بر چاپ و انتشار کتاب «اربعین مرثیه» در محرم و اربعین 96، چاپ این کتاب بعد از گذشت 7 ماه بنا به دلایلی که پیش از این  مطرح شده بود، به سرانجام رسیده است. 
 
پس از برگزاری دومین دوسالانه کتاب سال عاشورا «جایزه دعبل» در نوزدهم شهریور ماه علی عظیمی رئیس هیئت مدیره بنیاد دعبل خزاعی در گفتگویی درباره برنامه های بنیاد دعبل خزاعی در محرم 96 اعلام کرد که با همکاری شورای انتخاب، تامین محتوای فاخر برای ایام محرم و عزیزان مداح،  اشعار قرن سوم تا به امروز را مورد بررسی قرار داده ایم و از بین آنها 40 اثر منتخب در کتابی با عنوان «اربعین مرثیه» جمع آوری شده است.


اما پس از گذشت چند ماه رئیس هیئت مدیره بنیاد دعبل خزاعی دوباره بیان کرد: تولید این کتاب از سال ۱۳۹۴ کلید خورده است و تا امروز به خوبی جلو رفته، ولی چون بیشترین بودجه بنیاد دعبل خزاعی در حوزه مداحان اهل بیت (ع) صرف می‌شود، فعلا دستمان برای چاپ و انتشار «اربعین مرثیه» خالی است و امیدوارم با پیدا کردن حامی مالی بتوانیم به نتایج مثبتی برسیم تا به برکت نام اباعبدالله الحسین (ع)، در اربعین حسینی، «اربعین مرثیه» را به چاپ برسانیم و منتشر کنیم.


 سرانجام انتشار کتاب «اربعین مرثیه»

کتاب «اربعین مرثیه» ، محصول نهایی پژوهشی است که در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در بنیاد دعبل خزاعی انجام شده است. در این طرح، با رأی و نظر ۴۰ نفر از کارشناسان و صاحبنظران شعر مذهبی، سروده‌های شاخص هزارسال شعر عاشورایی فارسی در دو مقطع (یکی از قرن چهارم هجری تا انقلاب اسلامی و دوم دوره‌ی پس از انقلاب اسلامی) بررسی شده و برترین آن‌ها براساس معدل امتیازات داوران انتخاب شده‌اند. از حسن اتفاق، اشعار برگزیده ۴۰ قطعه اند که ۲۸ قطعه به مقطع نخست و ۱۲ قطعه به مقطع دوم تعلق دارند.
 
فهرست داوران مشارکت‌کننده در این طرح، طیف متنوعی از نام‌ها را شامل می‌شود؛ از چهره‌های دانشگاهی مانند دکتر محمدرضا سنگری، دکتر غلامرضا کافی و دکتر اسماعیل امینی تا چهره‌های حوزوی مانند حجت‌الاسلام سیدابوالقاسم حسینی (ژرفا) و حجت‌الاسلام محمد صحتی سردرودی؛ از چهره‌های پیشکسوت مانند مهدی آصفی و محمدعلی مجاهدی و مرحوم غلامرضا شکوهی تا چهره‌های جوان مانند محمود حبیبی کسبی و محمدسعید میرزایی و جواد هاشمی؛ از شاعرانی، چون علی‌رضا قزوه، عبدالجبار کاکایی، محمدکاظم کاظمی، سعید بیابانکی، رضا اسماعیلی و مرتضی امیری اسفندقه تا پژوهشگرانی، چون دکتر رضا بیات، دکتر مرضیه محمدزاده، مهدی امین‌فروغی و سیدمهدی حسینی.

در کتاب «اربعین مرثیه»، متن کامل اشعار گزیده، همراه با معرفی و مشخصات فنی آن‌ها و نیز امتیازات داوران آمده است. این کتاب توسط انتشارات سپیده‌باوران در ۴۴۸ صفحه قطع وزیری و در شمایلی نفیس و فاخر به بازار عرضه می‌شود.
منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین