عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۹۳۵
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
رئیس ستاد دهه تکریم و غبارروبی مساجد عنوان کرد؛
حجت‌الاسلام مجتبی صداقت، رئیس ستاد دهه تکریم و غبارروبی مساجد گفت: دهه تکریم و غبارروبی مساجد با شعار «مسجد، پایگاه همه کارهای نیک» از ۱۷ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در همه مساجد برگزار می شود.
عقیق:نشست خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد با حضور حجت الاسلام مجتبی صداقت، رئیس ستاد این دهه، صبح امروز در مجتمع فرهنگی آموزشی محراب برگزار شد.

حجت الاسلام مجتبی صداقت، در ابتدای این نشست با بیان اینکه دهه تکریم و غبارروبی مساجد بعد از انقلاب اسلامی سنتی است که مورد استقبال قرار گرفت و گسترده شد، تصریح کرد: ایام غبارروبی و عطرافشانی مساجد قبل از ماه مبارک رمضان و در دهه آخر ماه شعبان برگزار می شود به این دلیل که مردم در ماه رمضان از مساجد به خصوص در شب های قدر استقبال بیشتری می کنند به همین دلیل از سال های گذشته قبل از ماه رمضان اقداماتی برای مساجد انجام می شد که در سال های اخیر تصمیم گرفته شد علاوه بر غبارروبی کالبد از کارکردهای مسجد هم غبارروبی شود. اعتقاد ما این است که اگر می خواهد خانه خدا آباد شود باید به سنت پیامبر برگردیم که برای ترویج زندگی اسلامی کارکردهایی را برای مساجد در نظر گرفته تا آنها زنده شوند. بر اساس نظریات کارشناسی و مطالعات و تحقیقات گسترده ای که در این امر صورت گرفته اگر مساجد ما آباد شود بسیاری از آسیب ها و مشکلات فرهنگی ما رفع خواهد شد چرا که مسجد نهادی همیشگی، پا به کار، زنده و پویا در همه محلات است و در همه اوقات روز می توان به آن سر زد.

سرپرست معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه با بیان اینکه اکنون بخشی از مساجد از کارکردهای اصلی خود فاصله گرفته اند، تأکید کرد: باید مساجد در رأس کار و در دل جبهه‌های مردمی حضور داشته باشند. همانطور که در دوران دفاع مقدس مساجد نقش تعیین کننده‌ای داشتند، در زلزله کرمانشاه هم مساجد نقش مهمی ایفا کردند چنانچه هلال احمر تهران برای مساجد تقدیرنامه‌ای صادر کرد. اولین جایی که مردم در بحران‌ها با آن ارتباط پیدا می‌کنند، مساجد است و در زلزله اخیر بیش از ۵ میلیارد در ۵ روز اول کمک نقدی به مساجد از سوی مردم انجام شد که این کمک‌ها تاکنون ادامه یافته و پای مساجد در همه این کمک‌ها در میان بوده است. سال گذشته نیز در امر جهیزیه اتفاقات خوبی در مساجد کشور رقم خورد.

مسجد؛ پایگاه همه کارهای نیک

حجت الاسلام صداقت با بیان اینکه مسجد اگر به کارکرد اصیل خود بازگردد، می‌تواند اتفاقات خوبی را برای جامعه رقم بزند، تصریح کرد: دهه تکریم برای این موضوع بسیار اهمیت دارد به همین خاطر هر یک از روزهای دهه تکریم را نامگذاری ویژه‌ای کرده‌ایم. همچنین در دیدار با مقام معظم رهبری،  ایشان اصطلاحی را برای مساجد به کار بردند به این مضمون که مسجد پایگاه است، حقیقتا هم پایگاه است نه فقط پایگاه سیاسی و اجتماعی بلکه مسجد می‌تواند پایگاه همه کارهای نیک باشد و ما دیدیم می‌توان تحت عنوان همین شعار تمام کارهای نیک را در مسجد انجام داد. به همین جهت شعار کلی امسال را «مسجد پایگاه همه کارهای نیک» تعیین کردیم. همچنین روزهای این دهه، هر یک به شعاری نامگذاری شده که اولین روز آن شعار «مسجد پایگاه حمایت از کالای ایرانی» است، طبق فرموده مقام معظم رهبری امسال عموم مردم برای حمایت از کالای ایرانی مدنظر قرار گرفته‌اند و اولین کار نیکی که مسجد می‌تواند انجام دهد برداشتن قدمی در رابطه با شعار سال و حمایت از کالای ایرانی است که برای کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این خصوص اساسنامه‌ای تهیه شده که به همه مساجد کشور ابلاغ خواهد شد، همچنین پویش «کالای ایرانی می خریم» با همین هشتگ در مساجد فعال خواهد شد. چرا که معتقدیم اگر مسجد شروع خوبی در این خصوص داشته باشد گستره آن به همه مردم خواهد رسید و اتفاق خوبی در این زمینه در سطح جامعه خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه روز دوم با عنوان «مسجد پایگاه تربیت کودکان و نوجوانان» نامگذاری شده، ادامه داد: انشاءالله اختتامیه جشنواره پیوند مسجد و مدرسه در مساجد برگزار خواهد شد و کودکان و نوجوانان در مساجد حضور فعال تری خواهند داشت. ۲۰۰ مسجد در این طرح شرکت کرده اند که در حال گسترش برای تمامی مساجد است. پیوند خوبی بین مساجد و مدرسه ایجاد شده و قصد داریم نهاد تربیتی مسجد را از این طریق احیا کنیم. روز سوم نیز «مسجد پایگاه تحکیم و تعالی خانواده» نامگذاری شده چرا که خانواده از اصلی‌ترین برنامه‌های فرهنگی امسال مساجد خواهد بود. مساجد مهد و مرکز تعالی خانواده معرفی می‌شوند و در امر تشکیل خانواده، تحکیم خانواده و حل اختلافات زناشویی و مساله کدخدامنشی در خانواده‌ها به فعالیت می‌پردازند. روز چهارم هم با عنوان «مسجد کانون مهرورزی و برادری» نامگذاری شده و توصیه ما به مساجد این بوده که از همه مردم برای حضور در مراسم جشن در مساجد دعوت شود و برنامه‌های ویژه شادی محور در این ایام برای مردم برگزار خواهد شد. روز پنجم هم که جمعه است با عنوان «مسجد پایگاه منتظران، نماز جمعه میعادگاه منتظران» نامگذاری شده که هدف از این نامگذاری سوق دادن همه نمازگزاران به سوی نماز جمعه است تا همه مساجد به صورت هماهنگ در نماز جمعه شهرهای خود حضور پیدا کنند.

 رئیس ستاد دهه تکریم و غبارروبی مساجد با اشاره به نامگذاری ششمین روز این دهه با عنوان «مسجد پایگاه ارایه خدمات اجتماعی» ادامه داد: یکی از کارکردهای اصیل مساجد، پرداختن به بحث امور اجتماعی است و امیدواریم برنامه‌هایی در این خصوص در مساجد رقم بخورد. روز هفتم نیز «مسجد پایگاه نقش‌آفرینی بانوی مسلمان در جامعه» نامگذاری شده و اگر بخواهیم یک الگوی تمام عیار از حضور زنان در جامعه اسلامی نشان دهیم الگوی حضور زنان در مساجد می‌تواند بسیار مهم باشد. در این روز همایش تقدیر از بانوان فعال مسجدی را خواهیم داشت. « مسجد، پایگاه انقلاب و بستر نشر فرهنگ ایثار و شهادت» عنوان روز هشتم تعیین شده و برنامههای ویژه ای برای تقدیر از خانواده شهدا در این روز خواهیم داشت.

رونمایی از نرم افزار مسجدیاب در تهران

وی با اشاره به نامگذاری روز نهم دهه تکریم و غبارروبی گفت: در این روز که روز مسجد، «هسته مقاومت فرهنگی نام گرفته است» از فاز اول نرم افزار مسجدیاب رونمایی خواهد شد. از طریق این نرم افزار هر کسی در هر جایی از تهران می‌تواند نزدیکترین مسجد به محل زندگی خود را پیدا کند. تور مجازی مسجدگردی هم در این نرم افزار رقم خورده که تا کنون نزدیک به ۱۲۰۰ مسجد در این خصوص نامگذاری و در این نرم افزار جانمایی شده است. در فاز سوم هم کل کشور وارد این عرصه خواهد شد که امیدواریم در سال ۹۸ این اتفاق بیفتد.

حجت الاسلام صداقت با اشاره به روز دهم این دهه که مسجد پایگاه نشر معارف قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام نامگذاری شده، عنوان کرد: برگزاری کرسی تلاوت در مساجد محوری استان و قرائت دعای افتتاح در همه مساجد استان تهران از برنامه‌های این روز است. همچنین برنامه‌های دیگری همچون اکران نمایشگاه عکس مفهومی با موضوع مسجد را در ۴۰ نقطه محوری استان در طول این دهه و در ماه مبارک رمضان خواهیم داشت که اکنون در نمایشگاه کتاب هم این کار انجام شده‌است. همچنین مساجدی که دارای ظرفیت هستند، پایگاه اکران فیلم های انقلابی می‌شوند. 

وی با اشاره به روز اول دهه تکریم مساجد اشاره کرد و گفت: به همین مناسبت امروز در مسجد امام خمینی(ره) بازار بزرگ تهران، باحضور اصناف و بازاری ها موضوع مسجد پایگاه حمایت از کالای ایرانی رقم خواهد خورد که امیدواریم بتوانیم در این مسیر گام برداریم. همچنین رویداد کارآفرینانه با موضوع ایده های مسجدی، پنجشنبه و جمعه این هفته در دانشگاه امام صادق(ع) رقم خواهد خورد. باشگاه ایده‌پردازان مسجدی با مرکزیت دفتر پژوهش و مطالعات در استان قم چند سالی است که شکل گرفته و با تمام ایده پردازان کشور ارتباط داردو امسال ایده هایی در این خصوص داریم که قابلیتت تبدیل شدن به یک کار ویژه را دارند. در این کارگاه بیش از ۲۵ گروه ایده پرداز حضور خواهند داشت و ایده‌های خود را مطرح می کنند که با حمایت این مرکز ایده های آنها فعال و به مرحله واقعیت می‌رسند.

 اجرای برنامه مسجد برقرار در بعضی مساجد کشور

در ادامه این نشست حجت الاسلام صداقت در پاسخ به سئوالی مبنی بر حضور اقشار مختلف مردم در هیئت امنای مساجد تصریح کرد: امسال در مورد هیئت امنا اقدامات ویژه‌ای خواهد شد تا  همه مردم بتوانند در آن حضور داشته باشند ولی تا این موضوع تائید نهایی نشده نمیتوانم در مورد آن صحبت کنم. البته در این چند سال در شیوه نامه‌ها برای امناء تاکید شده که ائمه جماعات از همه اقشار مختلف مردم باشد و متکی به قشر خاصی نباشند که با تدبیری که اندیشیده شده این مشکل حل خواهد شد. 

وی همچنین در بحث بازبودن درب مساجد در همه ساعات شبانه روز اظهار کرد: بجث تامین امنیت برای مساجد اهمیت دارد که اگر درب آن شبانه روزی باز باشد در این خصوص مشکلاتی پیش می‌آید، همچنین یکی از انتقادات به مساجد این است که چرا درب آنها به روی کارتنخوابها باز نیست که باید گفت این انتظار بیهوده‌ای است، چرا که مساجد باید پاک و مطهر باشند و متولی این کار برای کارتن خواب‌ها نهادهای دیگری همچون شهرداری هستند. همچنین بیش از ۳۰۰ مسجد اکنون در تهران شناسایی شده که درب آنها به روی مردم به صورت شبانه‌روزی باز است. برنامه ویژه‌ای با عنوان «مسجد برقرار» هم تدارک دیدهایم که در این مساجد تقویت می‌شود و شامل مساجدی است که بیشتر در مسیر قرار دارند و مورد استفاده مردم هستند.

دهه تکریم و غبارروبی مساجد با شعار «مسجد، پایگاه همه کارهای نیک» از ۱۷ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در همه مساجد برگزار می شود.



منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین