عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۹۰۶
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
جلسه هم اندیشی طلاب و فضلای شهرستان ایذه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین کعبی عضو جامعه مدرسین و مجلس خبرگان رهبری پیرامون مسائل تبلیغی برگزار شد.
عقیق:جلسه هم اندیشی طلاب و فضلای شهرستان ایذه، در دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم با  سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین کعبی عضو جامعه مدرسین و مجلس خبرگان رهبری پیرامون مسائل تبلیغی برگزار شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در این جلسه گفت: دو جریان عمده ضد هدایت مردم و روحانیت وجود دارد، نخست جریان وهابیت در منطقه عرب‌نشین است که توسط آل‌سعود رهبری می‌شود و دیگر جریان باستان‌گرایی و ایجاد تقابل بین اسلام و ایران است که با هویت سازی در مقابل هویت اسلامی سعی در تضعیف غیرت دینی مردم دارند.

وی جنگ دشمنان اسلام را دارای سه ضلع دانست و بیان کرد: نخست جنگ علیه هویت اسلامی، جنگ دوم علیه هویت ایرانی و جنگ سوم علیه هویت اخلاقی است، تفکیک بین ایران و اسلام، هم خیانت به ایران و هم خیانت به اسلام است، چراکه اگر ایران خود را از تاریخ اسلام جدا کند، بسیاری از مفاخر، دانشمندان و علمای خود را از دست خواهد داد و در این صورت جز بعد تمدن مادی قبل از اسلام چیزی برای افتخار باقی نمی‌ماند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: به همین خاطر بایستی با ادبیاتی خاص و هم اندیشی راهی برای مستحکم کردن پیوند ایران و اسلام بر اساس محبت اهل بیت طاهرین(ع) پیدا کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 39 سوره احزاب تصریح کرد: این آیه درباره انبیاء الهی نازل شده و رسالت روحانیت همان رسالت انبیاء است، یکی از رسالات روحانیت تبلیغ است، اما نه تبلیغ به معنای رساندن، بلکه به‌معنای فهماندن و تبدیل فهم به ایمان، ایمان به رفتار و در آخر تبدیل رفتار به هنجار بر پایه دین است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با اشاره به خصوصیات ضروری مبلغ دینی بیان کرد: یک مبلغ با شناخت دین و آسیب‌ها و تهدیدهای میدان تبلیغ عمل کرده و همراه با احساس مسؤولیت نسبت به ایجاد تحول اجتماعی بر پایه دین وارد صحنه شده تا جامعه را بر پایه ایمان و عمل صالح بسازد، بنابراین تبلیغ یک مسؤولیت سنگین و الهی است.

وی با تأکید بر ترسیم نقشه راه توسط مبلغ گفت: نقشه راه برای رسیدن به مقصد ضروری است، جریان ضد تبلیغ از گذشته بوده و دائما با روحانیت و جریان تبلیغی مخالفت می‌کردند، از این رو یک مبلغ بایستی قدرت هدایت افکار عمومی، حمایت از آنها و راه مقابله با جریان ضد تبلیغی را داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به الزامات تبلیغ بیان کرد: نخستین الزام شناخت دین است آنهم نه به نحو حصولی، بلکه حقیقت ایمان؛ تقوا و آموزه‌های دینی باید در سیره مبلغ وجود داشته باشد، یعنی معرفت به رسالات‌الله داشته باشد، مبلغ دین باید با آموزه‌های دینی متناسب با زمان و مکان خاص آشنایی داشته باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری وجود سه ابزار علم، بصیرت و تهذیت نفس برای تحقق الزام نخست را ضروری دانست و بیان کرد: دروسی که امروز خوانده می‌شود، مقدمه اجتهاد است، بنابراین از نظر معرفتی به مهارت‌های تبلیغی، دروس تخصصی و تقویت علم کلام نیاز است تا پاسخ‌گویی به شبهات صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با بیان این‌که مجمع طلاب باید در طول سال پیش‌نیازهای تبلیغی را یا در قالب کلاس‌ها پودمانی(کوتاه مدت) و یا قالب‌های دیگر باید فراهم کند، گفت: الزام دوم اعتماد خدا است، چراکه طلبه مبلغ رسالات الله بوده و باید پیام خدا را باید برساند، اگر طلبه به وظیفه خود عمل کند، یقینا خدا هم او را حمایت می‌کند، زیرا کانون اصلی قدرت خدا است و همه کارها با اذن او صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: اگر هدف ساختن ایمان و اخلاق و جامعه باشد، خداوند کمک می‌کند، طلبه بایستی در برابر جریان‌های ضدتبلیغی شجاعت داشته باشد، زیرا طلاب جانشینان انبیای الهی بوده و دشمنانی دارند، ظالمان، مستکبران، مفسدین و شیاطین دشمنان انبیا هستند که در مقیاس‌های مختلف سد عن سبیل‌الله کرده و با استفاده از پول و تزویر راه تبلیغ را سد کرده و سعی در مأیوس کردن مبلغ دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وجود نیت خالص را از لوازم ضروری تبلیغ عنوان کرد و گفت: مبلغ ازنظر نیت و اخلاص بایستی آمادگی پرداخت هزینه‌هایی از جنس آبرو، مادی و حتی جانی در راه تبلیغ را داشته باشد؛ چراکه پیامبرانی که به شهادت رسیدند، پیامبران تبلیغی بودند نه پیامبران تشریعی و این امر، میزان توجه خداوند به امر تبلیغ را نشان می‌دهد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری درباره شیوه نوین تبلیغی مطرح کرد: شبکه‌های اجتماعی، صدا وسیما و اصناف مختلف با زبان هنر پیام‌های گوناگونی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند و امروزه هرکس با مخاطب‌شناسی بهتر بتواند ایده‌های خود را پیش ببرد، موفق‌تر خواهد بود، البته تبلیغ دینی به خاطر ویژگی خاص آن که با فطرت مخاطبان سروکار دارد، اثر خود را حفظ کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با بیان این‌که باید جوان‌ها را محور اصلی تبلیغ قرار داد، تأکید کرد: راه‌ها باید باز شود تا تبلیغ در مدارس و دانشگاه‌ها شکل بگیرد، خصوصا این‌که این طبقه اجتماعی با وجود فتنه‌های آخر‌الزمان در معرض آسیب‌های شدیدتری هستند.

خاطر نشان می شود: در ابتدای جلسه حجت الاسلام نادری، نماینده طلاب و فضلای شهرستان ایذه ضمن خیر مقدم گویی اشاره ای به فضیلت های ماه مبارک رمضان داشت و اصلی ترین هدف خود در این دوره را رونق مباحث تبلیغی در شهرستان عنوان کرد.
 
وی با اشاره به اینکه طلاب و فضلای ایذه دارای پتانسیل بسیار خوبی هستند گفت: از این ظرفیت بایستی در سطح شهرستان استفاده کرد تا شاهد رشد و بالندگی آن باشیم.
 
عضو مجمع نمایندگان طلاب با اشاره به اهمیت مسئله تبلیغ گفت: یکی از رسالت های مهم بر دوش ما طلاب تبلیغ معارف دینی است که پس از فراگیری آن وظیفه اصلی ما رساندن این معارف به مردم است.
 
حجت الاسلام نادری در ادامه به برخی از مشکلات تبلیغی اشاره کرد و اظهار داشت: شهرستان ایذه یکی از مناطق محروم کشور است و مردم آن توانایی یاری مبلغان را ندارند به همین جهت یک مبلغ در این شهرستان از نظر مسکن و مسائل مادی با مشکلات فراوانی رو به رو است.
 
نماینده طلاب و فضلای ایذه با شاره به اغتشاشات اخیر در کشور گفت:  شهرستان ایذه دارای یک ظرفیتی است که متاسفانه دشمن به آن پی برده است و روی این مساله برنامه ریزی کرده است و این کار طلاب را سخت کرد و بایستی به روشنگری مسائل برای مردم بپردازند.
 
وی در پایان از طلاب درخواست کرد همانگونه که در انتخابات دوره هشتم مجمع نمایندگان با شور و شوق بسیار به پای صندوق های رای آمدند در ادامه نیز بایستی با نماینده خود همکاری داشته باشند و برای رسیدن به اهداف نهایی آن را یاری کنند.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین