عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۸۹۱
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۴
حجت‌الاسلام صداقت در نشست خبری:
معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: امسال در نظر داریم از کارکردهای مسجدی هم غبارروبی کنیم، زیرا اگر می‌خواهیم خانه خدا آباد شود، باید به سنت پیامبر(ص) برگردیم.

عقیق:نشست خبری دهه تکریم مساجد پیش از ظهر امروز(دوشنبه 17 اردیبهشت ماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی صداقت معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد و اصحاب رسانه در مجتمع فرهنگی محراب برگزار شد.

*کارکردهای مسجدی نیاز به غبارروبی دارند

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام صداقت با اشاره به جایگاه مسجد در رشد و تعالی مسلمانان، ماه مبارک رمضان را ماه بهار قرآن، بهار مساجد و بهار مؤمنان توصیف کرد و بیان داشت: با اینکه در چند سال اخیر در دهه تکریم، غبارروبی مساجد برگزار می‌شود، اما امسال در نظر داریم از کارکردهای مسجدی هم غبارروبی کنیم.

وی افزود: زیرا اگر می‌خواهیم خانه خدا آباد شود، باید به سنت پیامبر(ص) برگردیم، کارکردهایی را که دین مبین اسلام برای مسجد در نظر گرفته است باید زنده نگاه داشت،‌ در این رابطه تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفته است که امیدواریم با اجرایی کردن آن بسیاری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی را رفع کنیم.

*شعار امسال «مسجد پایگاه همه کارهای نیک» است

معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ابراز داشت: مساجد چه در زمان صدر اسلام،‌ چه در ادامه و چه در زمان انقلاب اسلامی و حتی دفاع مقدس نقش اساسی در جامعه داشتند،‌ با اینکه اکنون برخی مساجد از کارکردهای خود فاصله گرفتند، اما با وقوع زلزله کرمانشاه مساجد تهران به صورت خودجوش و با همت مردم در پنج روز ابتدایی پس از وقوع زلزله کمک‌های خود را رهسپار مناطق زلزله‌زده کردند.

وی ادامه داد: در واقع دهه تکریم بهانه‌ای است تا به صورت فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی کارکردهای مختلف مسجد را احیا کنیم، طبق فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر اینکه مسجد می‌تواند پایگاه تمام کارهای نیک باشد،‌ شعار امسال را «مسجد پایگاه همه کارهای نیک» قرار دادیم که دهه تکریم هم‌زمان با دهه آخر شعبان از 17 اردیبهشت ماه آغاز و تا 26 ادریببهشت ماه پایان می‌یابد. 

*پویش حمایت از کالای ایرانی در مساجد کلید می‌خورد/رونمایی از نرم‌افزار مسجد‌یاب

حجت‌الاسلام صداقت با بیان اینکه شیوه‌نامه‌ای برای مساجد با محوریت دهه تکریم آماده شده است،‌ خاطرنشان کرد: بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران پویش حمایت از کالای ایرانی کلید می‌خورد، همچنین در تلاش هستیم که پیوند میان مسجد و مدرسه اتفاق بیافتد که به همین منظور اختتامیه جشنواره مسجد و مدرسه فردا(سه‌شنبه 18 اردیبهشت) برگزار می‌شود.

وی همچنین از رونمایی از نرم‌افزار مسجد‌یاب خبر داد و گفت: در فاز اول آن مساجد کل شهر تهران در دهه تکریم امسال، در فاز دوم مساجد کل استان تهران در روز جهانی مساجد و در فاز سوم مساجد کل سطح کشور در دهه تکریم سال 98 بهاین نرم افزار اضافه می‌شوند، همچنین با اختصاص کد ویژه به ائمه مساجد، برنامه‌های هر مسجد در این نرم‌افزار قابل دسترس خواهد بود.

*هیأت امنا مسجد حداقل باید دو عضو جوان داشته باشند

معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در پاسخ به خبرنگار فارس که آیا حضور جوانان در هیأت امنا مساجد بیش‌تر می‌شود، بیان داشت: از آنجایی که هیأت امنا باید امین، مورد اعتماد و وثوق محل باشند که بتوانند حمایت‌های مادی و معنوی از مسجد را انجام دهند،‌ اما طبق شیوه‌نامه جدید ملزم شدند یک عضو فرهنگی، حداقل دو نفر جوان و یک خانم هم جزو اعضای هیأت امنا باشند، بنابراین مساجدی که این شیوه‌نامه را رعایت کنند،‌ مورد حمایت ویژه مرکز قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در آینده اقدام ویژه‌ای درباره هیأت امنای مساجد صورت می گیرد، افزود: درباره باز بودن درب مساجد در تمام ساعت روز باید به بحث امنیت توجه شود،‌ اینکه محلی برای کارتن خواب‌ها نشود، در این زمینه شهرداری و دیگر سازمان ها مسئول هستند،‌ چرا که مکان و محیط مسجد باید پاک و طاهر باشد تا مردم رغبت به حضور در این مکان پیدا کنند.

اجرای طرح مسجد برقرار در 300 مسجد استان تهران

حجت‌الاسلام صداقت همچنین از اجرای طرح مسجد برقرار در 300 مسجد استان تهران خبر داد و گفت: مساجدی که در مسیر راه‌ها، میادین اصلی شهر و مورد مراجعه مردم هستند، شناسایی شدند که در آینده در بیشتر ساعات روز درب این مساجد باز خواهد بود، همچنین همایش ایده‌پردازان مسجدی با همکاری دانشگاه امام صدق(ع) روزهای پنج‌شنبه و جمعه این هفته(20 و 21 اردیبهشت ماه) در این دانشگاه برگزار می‌شود.

وی در ادامه به عناوین دهه تکریم اشاره کرد که در ادامه می‌آید:

 

ردیف تاریخ  عنوان روز  برنامه
1 17 اردیبهشت    مسجد، پایگاه حمایت از کالای ایرانی برگزاری پوییش کالای ایرانی بخریم در مساجد
2 18 اردیبهشت   مسجد، پایگاه تربیت کودکان و نوجوانان اختتامیه جشنواره مسجد و مدرسه
3 19 اردیبهشت   مسجد پایگاه تحکیم و تعالی خانواده تقدیر از خانواده‌های طرح تعالی در مساجد 
4 20 اردیبهشت   مسجد، کانون مهرورزی و برادری اجرای برنامه دهه تکریم در مساجد 
5 21 اردیبهشت   مسجد، پایگاه منتظران، نمازجمعه میعادگاه منتظران حضور یکپارچه ائمه جماعات و اهالی مسجد در نمازجمعه
6 22 اردیبهشت   مسجد، پایگاه ارائه خدمات اجتماعی اقدام جریان‌ساز مرتبط
7 23 اردیبهشت   مسجد، پایگاه نقش آفرینی بانوی مسلمان در جامعه برگزاری همایش بانوان مسجدی در مساجد فعال 
8 24 اردیبهشت   مسجد، پایگاه انقلاب و بستر نشر فرهنگ ایثار و شهادت تقدیر از خانواده شهدای مدافع حرم
9 25 اردیبهشت    مسجد، هسته مقاومت فرهنگی رونمایی از نرم‌افزار مسجدیاب
10 26 اردیبهشت    مسجد، پایگاه نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع) برگزاری کرسی تلاوت در مساجد


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین