عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۸۳۷
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹
تذکرات اخلاقی رهبر انقلاب
مقام معظم رهبری در بیان حدیثی اخلاقی با اشاره به حدیثی ازرسول گرامی اسلام(ص) درباره ترحم به یکدیگر گفته‌اند: احتمال بر این معناست که مراد از این جمله تعاملات اجتماعی است.
عقیق:ترحم که بر گرفته از صفت رحمانیت و رحیمیت خداوند است، به معنای رحم کردن و مرحمت نسبت به دیگری و نیز رفتاری است که  از حالتی به نام رقّت قلب حاصل می‌شود؛ لذا میزان ترحم افراد بستگی به میزان صفای دل آن‌ها دارد.  امیرالمؤمنین(ع) در اهمیت تقید به این خصلت نیکو فرمود: «شایسته است که افراد پاکدامن و بهره‌‏مند از سلامت، با گنه‌کاران و اهل معصیت، رحیم باشند و سپاسگزارىِ (حق) بر جان آنان چیره شود؛ إِنَّما یَنبَغى لأَهلِ العِصمَةِ وَ المَصنوعِ إِلَیهِم فِى السَّلامَةِ أَن یَرحَموا أَهلَ الذُّنوبِ و َالمَعصیَةِ و َیَکونَ الشُّکرَ هُوَ الغالِبَ عَلَیهِم» (نهج البلاغه(صبحی صالح) ص197) همچنین رسول گرامی اسلام(ص) در روایتی دیگر فرمودند:  «جز (شخص) رحیم به بهشت نمى‌‏رود؛ لا یَدخُلُ الجَنَّةِ إِلاّ رَحیمٌ» (نهج الفصاحه ص680 ، ح2529). 

مقام معظم رهبری در شرح حدیث اخلاق خویش با اشاره به روایتی از رسول گرامی اسلام(ص) درباره ترحم اشاره داشتند پیامبر(ص) فرمود: «مَن لا یَرحَم لا یُرحَم». کسی که ترحم نکند به حال دیگران، رحمت در رفتار و گفتار خود نسبت به دیگران نداشته باشد، دیگران هم نسبت به او رحمت نخواهند داشت. این یک احتمال بر این معناست که مراد از این جمله تعاملات اجتماعی است. همچنین در این روایت ظاهر این است که این جمله مراد، ترحم  بندگان نسبت یه یکدیگر است. 

ادامه بیانات را در فیلم زیر ببینید.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین