عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۸۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰
حجت‌الاسلام شهبازیان:
پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی گفت: حضرت مهدی(عج) پس از ظهور بازسازی خانه خدا را مطابق با سنت حضرت رسول(ص) انجام می‌دهد و آن برگرداندن خانه خدا به سبک و سیاق قبلی و مطابق با زمان حضرت ابراهیم(ع) است.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شهبازیان پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی در گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه اهل سنت به معنای عام را ضد وهابیت می‌دانیم، ابراز داش: وهابیت در واقع یک در قالب گروه سیاسی در عربستان شکل گرفته است. اگر چه عنوان اسلام را یدک می‌کشد، سلفی‌ها، تکفیری‌ها و وهابیت مورد قبول عمده اهل سنت نیستند.

وی افزود: در همان زمان که محمد بن‌ عبدالوهاب به عنوان سردمدار اندیشه‌های وهابی مطرح شد، برادرش و دیگر علمای مکه بر سخنان وی ردیه و نقد زدند، در برابرش ایستادند، مانند احمد زینی دحلان و دیگر علمای بزرگ اهل سنت که ردیه بر سخنان ابن‌ تیمیه و محمدبن‌عبدالوهاب زدند، اما به خاطر زور سیاسی انگلستان و آن هجمه‌ای که آل‌سعود به وجود آورد، آن تفکر را در منطقه حجاز نهادینه شد.

حجت‌الاسلام شهبازیان با بیان اینکه مباحث مهدویت یکی از چالش‌هایی است که وهابیت با جامعه اهل سنت و هم شیعه دارد، تصریح کرد: اصل وجود حضرت مهدی(عج) را حتی بن‌باز و برخی علمای وهابی مانند آلبانی تأیید می‌کنند، در فتواهای خودشان دارند که اگر کسی اعتقاد به مهدی(عج) نداشته باشد کافر است و ضروری دین را منکر شده است.

وی ادامه داد: در کتاب نگاشته دکتر ناصر القفاری، عثمان‌ الخمیس و دیگر نویسندگان وهابی که مطالبی را در نقد مهدویت ما عنوان کردند، برای پاسخ به اینها بزرگان و علمای ما کتاب‌های نقدی را نوشتند که توصیه می‌کنم کتاب «نقد اصول مذهب‌ الشیعة» آیت‌الله حسینی قزوینی، کتاب «دلیل روشن» نصرالله آیتی و کتاب «عجیب‌ترین حقیقت تاریخ» مهدی یوسفیان در این زمینه مطالعه شود.

پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی درباه مجموعه‌ای اشکالاتی وهابیون علیه مهدویت گفت: از جمله اشکالات این است که مهدی شیعیان وقتی می‌آید او احکام یهود را می‌آورد، این سخن، سخن کذبی است و در هیچ روایتی چنین نسبتی به حضرت مهدی(عج) نداریم یا اشکال دیگری که مطرح می‌کنند این است که تفکر شیعی می‌گوید که وقتی حضرت مهدی(عج) بیاید بیت‌الله حرام را تخریب می‌کند، در صورتی چنین حرفی گزارش نشده است که حضرت(عج) کل خانه خدا را تخریب کند بلکه ساختار حرم امن کعبه را مانند زمان حضرت ابراهیم(ع) قرار می‌دهد.

وی افزود: جالب است خود اهل سنت در کتاب صحیح بخاری از جناب عایشه روایت نقل کردند که پیغمبر خدا(ص) می‌خواست کعبه را همانند زمان حضرت ابراهیم(ع) قرار دهد-یعنی فاصله بین رکن و مقام و جایگاه مقام ابراهیم تغییراتی را ایجاد کند- اموی‌ها و قریشی‌های آن زمان مخالفت دارند و نگذاشتند پیامبر(ص) چنین کاری را انجام دهد، بنابراین حضرت مهدی(عج) کاری را مطابق با سنت حضرت رسول(ص) انجام می‌دهد و آن برگرداندن خانه خدا به سبک و سیاق قبلی است.

حجت‌الاسلام شهبازیان بیان داشت: یک شبهه‌ای که بحث می‌کنند و می‌خواهند پایه مهدویت ما را بر منکر شوند، این است که وجود مقدس حضرت مهدی(عج) اصلاً متولد نشده است؛ یعنی آن‌ها داعیه دارند که وجود امام حسن عسکری(ع) کلاً عقیم بوده و فرزندی نداشته است و بعد می‌خواهند به برخی گزارشات استناد دهند.

وی گفت: این استنادات دو پاسخ دارد، اولاً در روایات متواتر شیعه هم از نظر صحت سندی که این روایات صحیح هستند و هم آن قدر تعدادشان زیاد است که ما به تواتر می‌رسیم، در بحث فقه‌ الحدیث هم شیعه و هم سنی می‌گوید، اگر روایاتی به درجه تواتر رسید، دیگر در آن گمان دروغ نباشد، حتی بررسی سندی هم نمی‌خواهد، با اینکه روایت تولد حضرت مهدی(عج) در شیعه متواتر است،  اما بررسی سندی می‌کنیم تا این بهانه را از وهابی‌ها بگیریم.

پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی اظهار داشت: روایاتی را مرحوم کلینی ذکر کرده  که صحیح‌السند است؛ یعنی اعتبار سندی هم دارد، اصل ولادت امام زمن(عج) نه تنها از جانب حکیمه خاتون بلکه از افراد مختلفی ذکر شده است که حضرت مهدی(عج) در خانه امام عسکری(ع) متولد شده است، این روایت شیعه همه متعدد، درست و صحیح است، اما جواب ویژه‌‌ای که به وهابیت می‌دهیم اینکه خود علمای وهابی وجود امام مهدی(عج) اقرار می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از بزرگان و علمای اهل سنت که در چاپ کتابش هم خیلی متعصب بوده است. آقای شمس‌الدین ذهبی است، خیلی روی خوبی هم به شیعه نشان نداده است؛ یعنی تمایلات ضدشیعی دارد، این عالم بزرگ اهل سنت که روی آن متفق‌القول هستند و قبول دارند، ایشان در کتاب تاریخ‌الاسلام جلد 20 تصریح می‌کند و در دو جا می‌آورد که در خانه حسن‌ بن‌ علی بن محمد بن‌ علی‌الرضا ...حسین، در خانه‌اش کودکی به نام محمد متولد شد و به نام حضرت ولی‌عصر تصریح می‌کند.

حجت‌الاسلام شهبازیان خاطرنشان کرد: پس اصل ولادت را نه تنها روایات متواتر شیعی بیان می‌کند بلکه تاریخ مسلم اهل سنت بزرگان آنها مانند ذهبی تأیید می‌کند یا در کتاب‌‌ الصواعق‌ المحرقة‌ ابن حجر هیتمی در مورد حضرت مهدی(عج) سخن می‌گوید که در خانه حسن عسکری(ع) کودکی به نام محمد متولد شد، اما سؤال مهم این است که وهابی‌ها می‌خواهند بگویند امام حسن عسکری(ع) عقیم بود و فرزندی مطلقاً نداشته است، در حالی که به گزارش خودشان دارای فرزند است.

وی افزود: یکسری از علمای اهل سنت هم داریم مانند گنجی شافعی در کتاب «اَلْبَیان فی اَخْبار صاحبِ الزّمان(عج)» تصریح می‌کند مهدی در خانه عسکری(ع) متولد شد، از آن لحظه حیات دارد و او همان مهدی موعود است، در اینجا کاملاً دارد نظریه شیعی را مطرح می‌کند، این عالم‌ قرن هفتم اهل سنت جواب خود سنی‌ها را هم می‌دهد که چگونه ممکن است ولی خدایی عمر طولانی داشته باشد، وی جواب می‌دهد: چگونه ما اهل سنت معتقدیم دجال می‌تواند عمر طولانی داشته باشد آیا مهدی ولی خدا نمی‌تواند عمر طولانی داشته باشد، ما اهل سنت چگونه معتقدیم عیسی‌ بن‌ مریم زنده است و عمر طولانی است، آیا بعید است مهدی هم عمر طولانی داشته باشد.

استاد مرکز تخصصی مهدویت ابراز داشت:‌ به این وسیله رملی شافعی به دیگر علمای اهل سنت هم پاسخ می‌دهد. در مجموع هم در روایت شیعه و اهل سنت درباره ولادت امام مهدی(عج) وجود دارد و این شبهه‌ای که وهابیون مطرح می‌کنند، هیچ جایگاه علمی ندارد و متأسفانه از یک فضای بی‌اطلاعی برخی افراد می‌خواهند سوءاستفاده کنند و بگویند امام حسن عسکری(ع) دارای فرزندی نبوده است.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
0
0
شیعیان نباید مقدسات سایر مذاهب رو مورد اهانت قرار دهند اما مفهوم جناب عایشه قابل درک نیست!!!!
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین