عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۷۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۸
عضو مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) گفت: امروز درقبال این‌همه جنایات و خونریزی آمریکا و صهیونیست‌های اشغالگر و برخی از کشورهای مرتجع عربی درحق مسلمانان مظلوم منطقه همه مسلمانان جهان موظفند با الهام از سیره ظلم‌ستیزانه امام عصر(عج) به یاری مظلومان بشتابند.
عقیق: همزمان با ایام ولادت باسعادت امام زمان(عج) با حجت‌الاسلام سالار، معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به گفت‌وگو نشستیم.

وی در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: امروز درقبال این همه جنایات و قتل و خونریزی آمریکا و صهیونیست‌های اشغالگر و هم‌پیمانان  غربی و برخی از کشورهای مرتجع عربی درحق مردم مظلوم وستمدیده یمن، فلسطین، میانمار بحرین، سوریه و سایر مناطق، همه مسلمانان  جهان و عدالت‌خواهان دنیا موظفند با الهام از سیره عدالت‌گسترانه و ظلم‌ستیزانه امام عصر(عج)، به یاری مظلومان بشتابند و آنها را از شر همه نیروهای شیطانی و استکباری نجات دهند.

انتظار از نظر روایات اسلامی و اهمیت و ارزش معنوی انتظار

* به‌نظر شما اهمیت پرداختن به موضوع مهدویت در بُعد اجتماعی و سیاسی چیست؟

موضوع مهدویت و انتظار فرج در فرهنگ اهل‌بیت (ع) وآموزه‌های دینی و اسلامی ما دارای جایگاه ومنزلت ویژه‌ای است که در ابعاد مختلف قابل بحث و بررسی است و چنانچه به خوبی با ادبیات جدید ونیاز سنجی مخاطبان و با شیوه‌ای صحیح و قابل فهم وروز آمد تبیین شود، بسیاری از مشکلات وچالش‌ها وبن بست‌های فراروی جامعه امروز بشری را مرتفع ساخته و به فلاح ورستگاری وخوشبختی رهنمون می‌سازد.

از دیگر سو یکی از خواسته ها و تمایلات روانی انسان، امید و آرزو به یک آینده روشن وپرنشاط وجهانی پاک و سرشار از صلح و آسایش است و هر فردی در انتظار بهروزی و زندگی آرام‌بخش ودرخشان است  و اساساً بشر از آن وقتی که روی کره زمین استقرار یافت، همواره درآرزوی یک زندگی اجتماعی بی دغدغه و سعادت بخش بوده و این موضوع به عنوان یک اصل روانی درمیان همه انسان‌ها وملت‌های دنیا علی رغم همه اختلاف‌ها و تفاوتهای زبانی، قومی و قبیله‌ای که دارند، وجود دارد و انکارناپذیر است.

از سوی دیگر دین حیات‌بخش اسلام، غرائز فطری بشر را رهبری کرده و در مسیر خاصی هدایت می‌کند تا در طریق کمال الهی حرکت کرده و از خطر سقوط در منجلاب گناه و تباهی درامان بمانند، لذا پدیده انتظار و امید به آینده‌ای بهتر ودرخشان‌تر که همواره موجب رشد وتعالی و پویایی انسان است، پیوسته مورد توصیه و تشویق آیین مقدس اسلام بوده و به همه پیروان خویش ورهروان راه حق و عدالت و انسانیت را سفارش می‌کند که بهروزی و امیدواری  به آینده‌ای روشن وعزت و خوشبختی  بشر فقط درسایه حکومت عدالت گستر اسلامی و حکومت جهانی صالحان به رهبری یک انسان معصوم تحقق  می‌یابد. همان حکومتی که خداوند در آیه105 انبیاء اینگونه بیان می‌فرماید: «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ‏».

بنابراین اعتقاد به ظهور منجی و مصلحی که جهان را از ظلم وستم نجات داده وبه جنایت‌ها وتبعیض‏ها پایان بخشیده وهمه انسانها را به عدالت وحق طلبی وظلم ستزی دعوت کند، مسئله‌ای است که تنها اختصاص به شیعیان وپیروان اهل بیت (ع) ندارد بلکه همه پیروان ادیان ومذاهب مختلف جهان اعم از مسیحی، یهودی، زرتشتی و مسلمانان آن را قبول دارند و بدان معتقد هستند و از آنجا که نام آن منجی و مصلح جهانی درمیان مسلمانان حضرت مهدی(عج) نامیده می‌شود و این اندیشه را اندیشه مهدویت می‌نامند.

لذا فرهنگ و اندیشه مهدویت منحصر به مکتب تشیع نیست بلکه همه فرق و نحله‌های اسلامی به آن اعتقاد دارند و موضوع مهدویت به عنوان محور مشترک تمامی فرق و مذاهب اسلامی قلمداد می‌شود و از طرفی از آنجایی که مسأله موعودگرایی و منجی‌گرایی در ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی به عنوان یک اندیشه و اعتقاد دینی تلقی می‌شود، لذا می‌توان گفت که اصل و مبنای موعودگرایی یک اصل مشترک و محور مشترک ادیان محسوب می‌شود و همه پیروان ادیان مختلف الهی و آسمانی را می‌توان تحت لوای پرچم واحد گرد هم جمع و در پرتو آن آینده بشر و جهان را درعرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی وتربیتی  دگرگون کند. 

انتظار از نظر روایات اسلامی
درباره انتظار فرج و آمادگی و زمینه سازی برای ظهور مهدی موعود (عج ) و برقراری حکومت عدالت گستر امام عصر ارواحنا فداه و تحقق یک جامعه منتظر علاوه برآیات قرآن کریم، روایات زیادی از پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) وامامان معصوم(ع) از طریق منابع وکتب روایی شیعه و سنی بیان شده است که آنها را می‌توان به چندین بخش دسته‌بندی کرد که از آن جمله عبارت است از اهمیت وارزش معنوی انتظار، فرهنگ انتظار وصبر و مقاومت در برابر ناملایمات و سختی‌ها، انتظار فرج و تلاش توأم با اخلاق پسندیده و پرهیز از گناه، وظایف و رسالت فرد و جامعه منتظران نسبت به امام غایب(عج)،‌ پاداش منتظران ظهور امام عصر (عج).

اهمیت و ارزش معنوی انتظار
انتظار ظهور امام عصر(عج) از دیدگاه اسلام و روایات پیشوایان اسلامی دارای فضیلت وارزش معنوی فراوانی است. به عنوان نمونه رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند: «بهترین عمل پیروان من انتظار ظهور داشتن از جانب خداوند متعال است.» انتظار فرج و امید به آینده روشن به انسان نیرو می‌بخشد و به زندگی انسان جهت می‌دهد تا بتواند با پشتکار  بیشتر و امیدواری و پایداری و مقاومت به حیات خویش ادامه دهد. همچنین حضرت در روایتی دیگر فرمودند: «انتظار الفرج بالصّبر عباده؛ انتظار فرج صبورانه، عبادت است

وظیفه و رسالت منتظران مهدی(عج)
امام صادق(ع) از پیامبر گرانقدر اسلام(ص) نقل می‌کند که آن حضرت، یارانش را مورد خطاب قرارداد و فرمود: به زودی پس از شما گروهی می‌آیند که پاداش هریک از آنان برابر با پنجاه تن از شما خواهد بود. یاران پیامبر عرض کردند «یا رسول الله نحن کنّا معک بیدر واُحد  و حنین ونزل فینا القرآن، ای رسول خدا ما در رکاب شما در جنگ‏‌های بدر و احد وحنین با دشمنان اسلام جنگیدیم و قرآن کریم در زمان ما برشما نازل شد؛ چگونه باهمه این افتخار و سربلندی، آنان از ما برترند؟!» پیامبر گرامی پاسخ دادند: إنّکّم لو تحملوا لمّا حملوا لم تصبروا صبرهم؛ اگر شما با آن مشکلاتی که آنان تحمل خواهند کرد روبرو می‌شدید، صبر و مقاومت آنها را نداشتید.

* شما اهداف قیام امام زمان(عج) را در چه مواردی می‌دانید؟
از اهداف مهم قیام امام عصر (عج) مبارزه با فساد و گسترش عدل و داد در سراسر جهان است. او می‌آید تا منکرات را از صحنه زمین ریشه‌کن و ظلم و ستم را نابود و انقلاب عظیمی برپا کند. قیام ایشان علمی دارد که مافوق علم‌‏ها ودانش‌های بشری است و قدرتی دارد که بالاتر از همه قدرتهاست و پیروان او نیز باید در انقلاب او سهم ارزنده‌ای داشته باشند و خویشتن را با سلاح علم و آگاهی توأم با تقوا و پاکدامنی و تهذیب نفس مجهز کنند و با خودسازی و اقامه امر به معروف و نهی از منکر زمینه‌ساز حکومت آن بزرگوار باشند.

* کسانی که قصد دارند برای حریم امام(عج) سربازی کنند، باید واجد چه شرایط و آدابی باشند؟
امام صادق (ع) درخصوص ویژگی‌های یاوران امام مهدی (عج) می‌فرمایند: «هرکس خوش دارد که از یاران امام مهدی (عج) باشد، باید منتظر باشد و پارسایی را پیشه کند و اخلاق خویش را نیکو سازد؛ مَنْ سُرَّ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ ، وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ...»

زمینه سازان انتظار مهدی موعود باید به گونه‌ای رفتار خواهند کرد که لیاقت و شایستگی در رکاب وی بودن و درک محضر آن وجود نازنین را به اثبات برسانند و انتظار در کلیه ابعاد زندگی وحیات آنان، نقش سازنده‌ای داشته باشد ومسئولیت‌پذیر باشند وبه فرموده امام صادق(ع) هرصبح وشام صبورانه درانتظار فرج آن امام همام باشند. کسی که منتظر پاکی است، معقول نیست خودش آلوده وپلید باشد، منتظر پاکی، قلب، روان و اعمال و کردارش بر اعتقادش گواهی می‌دهد و رهرو راستین او خواهند بود. امام زمان(عج) می‌فرمایند «لیعمل کلّ امرء علی مایقربُ من محبتّنا؛ هریک از شما باید کاری کند که با آن به محبت ما نزدیک شود.»

بدون تردید عشق و محبت به امام عصر(عج)  و رهروی حقیقی راه ائمه اطهار، درواقع زمینه‌ساز عشق وعلاقه به خداوند متعال است و رسیدن به قله کمال معنویت وقرب الهی بدون دوستی اولیاء الهی واهل بیت عصمت وطهارت ممکن نیست ولذا به قول مولوی در مثنوی: هرکه خواهد همنشینی باخدا      ***    او نشیند درکنار اولیاء

بنابراین نحوه ظهور آن حضرت و هدف و برنامه‌اش معلوم است، لذا بایستی خود را طوری مجهز کنیم که آمادگی کامل و لیاقت زندگی درسایه حکومت وی را داشته باشیم و نسبت به انجام منکرات و نافرمانی‌ها همواره معترض بوده و در انقلاب جهانی‌اش سهم بسزایی داشته باشیم.

همچنین امام صادق(عج) نزدیک به روایت قبلی یکی از رسالت‌های مهدی یاوران و منتظران ظهور آن حضرت را تقوای الهی ودین مداری می‌دانند و می‌فرمایند: «إنّ لِصاحبَ هَذا الأمر غیبة فَلیَتّق اللّه عبد و لیتمسّک بِدینِه؛ امام زمان(عج) را غیبتی است که درآن هنگام، بنده باید تقوای الهی داشته باشد و به دین خدا تمسّک جوید

امروز درقبال این همه جنایات وقتل و خونریزی آمریکا و صهیونیست‌های اشغالگر وهم‌پیمانان  غربی وبرخی از کشورهای مرتجع عربی درحق مردم مظلوم وستمدیده یمن، فلسطین، میانمار بحرین، سوریه و سایر مناطق، همه مسلمانان  جهان وعدالت خواهان دنیا موظفند با الهام از سیره عدالت‌گسترانه و ظلم ستیزانه امام عصر(عج)، به یاری مظلومان بشتابند وآنها را از شر همه نیروهای شیطانی و استکباری نجات دهند.

امروز که دشمنان اسلام درصدد مقابله با اندیشه مهدویت برخاسته‌اند و با ارائه مباحث اختلافی و شبهات ناروا ومعرفی چهره‌های دروغین ومدعیان کاذب مهدویت تلاش می‌کنند فرهنگ پویا و زنده مهدوی را منحرف کنند، همه دلسوزان و علاقه‌مندان به اسلام عزیز موظفند اندیشه مهدویت را به خوبی برای مخاطبان جامعه امروزی با شیوه‌های مناسب و کاربردی تبیین ساخته وآن را به عنوان محور اشتراک همه مذاهب اسلامی وادیان الهی معرفی کنند.

امید است خداوند متعال به همه مشتاقان و ارادتمندان به ساحت مقدس آن حضرت توفیق عنایت فرماید تا با الگوپذیری از فرهنگ انتظار، روح  مسئولیت‌‎پذیری و آمادگی را در یاوران مهدی منتظر(عج) تقویت کرده و فیض درک حضور فرزند دلبند زهرای اطهر(س) را به همه ما عطا فرماید.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین