عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۵۸۹
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، اعلام کرد؛
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ مسجد در قالب طرح پیوند مسجد و مدرسه، با مدارس استان تهران، ارتباط مستمر پیدا کرده‌اند و میزان حضور دانش‌آموزان در این مساجد افزایش قابل توجه‌ای یافته است.
عقیق:حجت الاسلام علی امیرخانی، استاد حوزه و دانشگاه، پژوهشگر و نویسنده در گفت وگویی که به مناسبت فرا رسیدن ایام باسعادت ولادت امام حسین(ع) انجام شده است، در پاسخ به این سوال که چگونه می توانیم به سبک زندگی حسینی دست یابیم، گفت: در مکتب اسلام  از امام حسین(ع) در جنبه های مختلف می توانیم الگو برداری کنیم. گرچه ائمه اطها علیهم السلام همه نور واحد هستند اما امام حسین(ع) به خاطر ویژگی های خاص به ویژه واقعه عاشورا، درخشندگی خاص تری دارند. ایشان همچون گوهر تابناک و چراغ درخشان در میان اهل بیت(ع) هستند که این درخشش در طول تاریخ همراه پرفروغ بوده است.

وی در ادامه با اشاره به حدیث نبوی «إنّ الحسین مِصباحُ الهدی و سَفینَةُ النّجاةِ» تصریح کرد: لذا امام حسین(ع) در طول تاریخ الگوی آزادی خواهان، طالبان هدایت و عدالت، انسان های آزاده در میان مسلمان و حتی غیرمسلمانان بوده اند؛ ایشان الگوی کسانی هستند که از ظلم، فساد و تبعیض خسته شدند. امام حسین(ع) مظهر مبارزه با ظلم و ستم هستند.

امیرخانی با بیان اینکه با الگوپذیری از امام حسین(ع) می توانیم به سبک زندگی اسلامی یا همان طیبه دست بیابیم، تاکید کرد: وقتی تاریخ زندگی امام حسین(ع) را مرور می کنیم، متوجه می شویم که هر بخشی از زندگی ایشان می تواند برای ما الگو باشد. همه اهل بیت(ع) شیوه و سبک زندگی خاصی داشتند که این سبک به ویژه در امام حسین(ع) تبلور خاصی داشت. از جمله ویژگی های امام حسین(ع)  انس با قرآن بود؛ در روایات اسلامی تاکید شده که نسبت به قرائت قرآن، مداومت و ممارست داشته باشید و حداقل روزی 50 آیه از قرآن را بخوانید تا آموزه ها، نورانیت و معنویت قرآن به جان و روحتان نفوذ کند و جانتان را صیقل دهد.

 

نویسنده کتاب «رسالت حسینی» با بیان اینکه امام حسین(ع) انس ویژه ای با قرآن داشتند، اظهار کرد: امام حسین(ع) حتی در شب شهادت از قرائت قرآن غفلت نکردند. در خود قرآن کریم تصریح شده هر چقدر امکان دارد قرآن بخوانید. فردی به نام عبدالرحمن به فرزند امام حسین(ع) سوره مبارکه حمد را یاد داد و امام(ع) به عبدالرحمن هزار دینار بخشید، وقتی از ایشان علت را پرسیدند، حضرت سیدالشهداء(ع) فرمودند: «تعلیم قرآن با این پاداش قابل مقایسه نیست». لذا انس با قرآن یکی از ابعاد مهم سبک زندگی حسینی است که می تواند الهام بخش ما در اصلاح سبک های زندگی مان باشد.

وی اخلاص و در نظر گرفتن رضایت الهی در همه کارها را از دیگر ویژگی های سبک زندگی حسینی دانست و افزود: امام حسین(ع) از ابتدای کودکی اخلاص و رضایت الهی را در کارهایشان مدنظر داشتند. این رنگ الهی در برهه های مختلف زندگی امام حسین(ع) وجود داشت؛ در جایی امام حسین(ع) هدف اصلی از قیام خود را تحصیل رضای خدا ذکر می کنند، ایشان در کنار قبر جد بزرگوار خود، حضرت محمد(ص) از خدا می خواهند به نعمت اخلاص دست پیدا کنند.

امیرخانی تاکید کرد: اگر در زندگی اخلاص و رضایت الهی را لحاظ کنیم، می توانیم زندگی موفق و معنوی داشته باشیم. متاسفانه، اخلاص و توجه به رضای خدا در امور فردی و اجتماعی ما کمرنگ شده و جای اخلاص را  چاپلوسی، تملق و رابطه بازی گرفته است، این در حالی است که اگر اکسیر حیات بخش اخلاص را در کارهایمان دخیل کنیم بسیاری از معضلات اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی و سیاسی قابل حل است.

استاد حوزه و دانشگاه یکی دیگر از امتیازات سبک زندگی امام حسین(ع) را توجه به امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و گفت: این دو فریضه مهم در کنار نماز، روزه و حج قرار گرفته اند و جزو فروع دین محسوب می شوند و قرآن کریم نسبت به آن تاکید دارد. امام حسین(ع) نیز در خطبه ای که در آغاز حرکت خود به سمت کربلا ایراد کردند، هدفشان را اصلاح امت پیامبر(ص) و امر به معروف و نهی از منکر معرفی کردند، یعنی مبنای حرکت امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بود.

وی ادامه داد: ایشان تا آخرین لحظه حیات و هنگامی که جان خود را فدا کردند پای این دو فریضه ایستادند. در آن زمان برخی از امام حسین (ع) سوال کردند که آیا برای خلافت و ریاست قیام می کنی؟ امام حسین(ع) فرمودند: «برای اصلاح امت رسول خدا(ص) و حفظ امر به معروف و نهی از منکر قیام می کنم».

این پژوهشگر تصریح کرد: اگر به دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر عمل کنیم و آن را در زندگی فردی و اجتماعی به کار ببریم و به عنوان مولفه ای ویژه در سبک زندگی به آن توجه داشته باشیم، بسیاری از مشکلات و معضلات در زندگی فردی و اجتماعی ما حل خواهد شد. اما متاسفانه، امروزه بسیاری از منکرات در جامعه عادی و قبح برخی از زشتی ها ریخته شده است، چراکه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کمرنگ شده است. بی توجهی به این دو فریضه مهم نتیجه اش اختلاف بین خانواده ها، افزایش آمار طلاق، افزایش رشوه در جامعه، ازدیاد گناهان و افزایش بی حجابی و بدحجابی و ... است.

وی با بیان اینکه ایثار و ازخودگذشتگی نیز به عنوان امتیازی ویژه در سبک زندگی حسینی به چشم می خورد، ابراز کرد: یکی از جلوه های عرفانی و زیبای قیام عاشورا، ایثار است. در قرآن کریم هم به مسئله از خود گذشتگی تاکید شده است؛ انفاق و شهادت از مصادیق ایثار هستند و شهادت اوج ایثار است و امام حسین(ع) جان خود و عزیزان شان را در راه خدا ایثار کردند.

حجت الاسلام امیرخانی با بیان اینکه ریشه قیام امام حسین(ع) ازخودگذشتگی و ایثار است، ادامه داد: امام حسین(ع) می توانستند با یزید و معاویه بیعت کنند در این صورت اوضاع برای ایشان متفاوت می شد اما امام حسین(ع) ظلم، ستم، تبعیض و فساد را تحمل نکردند و با ایثار جان شان در راه خدا، برای همیشه تاریخ جاودانه شدند و علاوه بر این بسیاری از احکام، آموزه های قرآنی و معارف دینی را زنده نگاه داشتند.

«اخلاق مداری» از جمله دیگر امتیازاتی است که امیرخانی در سبک زندگی حسینی به آن اشاره و خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) از کودکی اهل سخاوت، عفو، گذشت و دستگیری از بینوایان بودند. امام حسین(ع) حتی در آموزش دیگران، بسیار کریمانه و با احترام برخورد می کردند. اخلاق کریمانه جزو سبک زندگی حسینی است که با عمل به آن می توان به سبک زندگی اسلامی رسید. تواضع و فروتنی صفت مردان الهی است که امام حسین(ع) از این صفت برخوردار بودند. ما می توانیم سبک زندگی امام حسین (ع) را در زندگی اجرا کنیم تا از این طریق به سبک زندگی نبوی و قرآنی برسیم.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین