عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۵۲۸
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۱
حجه الاسلام والمسلمین محمد ادیب یزدی گفت: شخصیت ارزنده و بی نظیر اباعبدالله الحسین (ع) آینه تمام نمایی از کردار و رفتار پیامبر اکرم (ص) است.
عقیق:حجه الاسلام والمسلیمن محمد ادیب یزدی در گفتگویی در خصوص ولادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و نقش برجسته  این امام همام در هدایت انسانها اظهار داشت: بنا به معروف، امام حسین (ع) در روز سوم شعبان، سال چهارم هجرت در مدینه منوره به دنیا آمدند. با تولد ایشان جهان مملو از سرور و شادمانی شد.

وی افزود: نقش محوری حضرت اباعبدالله (ع) در فلسلفه خلقت بشریت یک نقش تعیین کننده و تمام عیار است. انسان های زیادی در طول تاریخ آمدند تا بلکه بتوانند به مراحل عالی کمال دست یابند. در این راستا نقش امام حسین (ع) نقش جانانه است. به همین دلیل در احادیث میخوانیم که حضرت اباعبداالله الحسین (ع) محور عبادت خداوند است. وقتی خطاب به حضرت میگوییم السلام علیک یا اباعبدالله؛ یعنی ای حسین (ع) به واسطه جهاد فی سبیل الله و اقدام ارزشمندی که شما داشتی، حق پدری بر گردن خلق خدا پیدا کرده ای.

حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی تصریح کرد: در زیارت نامه ای که بزرگان، مقابل قبور شهدای کربلا می ایستند و می خوانند، خطاب به آنها می گویند: سلام بر شما ای یاوران اباعبدالله (ع)؛ پاک شدید و پاک کردید آن سرزمینی را که در آن دفن شده اید. ای کاش ماهم با شما در رکاب سید و سرورمان حضرت امام حسین (ع) بودیم و در رکاب ایشان به فیض عظیم شهادت نائل می شدیم.

وی گفت: از این مباحثی که مطرح شد، درمی یابیم که رمز جاودانگی، در مسیر سیدالشهدا (ع) و تبعیت از منش و کردار ایشان است. اینکه ملت ها یکی پس از دیگری می آیند و میروند و به فراموش سپرده می شوند، اما نام امام حسین (ع) و شهدای کربلا همواره جاودانه میماند، به این دلیل است که آنها از هرچه در زندگی خود داشتند گذشتند. لذت های دنیایی را برای وصال به معبود و معشوق حقیقی که خداوند باشد به فراموشی سپردند.

این کارشناس مذهبی شباهت مثال زدنی بین اخلاق و کردار امام حسین (ع) با حضرت رسول اکرم (ص) را تشریح کرد و گفت: شخصیت ارزنده و بی نظیر حضرت اباعبدالله (ع)، آینه تمام نمایی از پیامبر (ص) بود. همان پیامبری که خداوند در قرآن به او میفرمایند: "ای پیامبر؛ تو صاحب خلق و خوی حسنه هستی." حال وارث این خلق و خو وصفات نیک، حضرت اباعبدالله (ع) است. به همین دلیل است که نبی مکرم اسلام (ص) بیان میکنند که "ای مردم؛ من از حسین و حسین از من است و خداوند عالم دوست میدارد، هر آنکس که فرزندم حسین را دوست بدارد."

وی افزود:  فطرت نورانی و اخلاق بی نظیر امام حسین (ع) نه تنها در طول حیات، بلکه پس از شهادت مظلومانه ایشان هم، خیل عظیمی از انسانها را به سمت و سوی او سوق می دهد. در بسیاری از دعاها و زیارت نامه هایی که از بزرگان دین به ما رسیده است، بر معرفت و شناخت پیدا کردن به ائمه معصومین، به ویژه امام حسین(ع) تاکید شده است. زائر کربلا آنگاه به مقام واقعی زیارت کننده امام حسین (ع) میرسد که عمل هایش هم همان عمل های مورد پسند حضرت اباعبدالله باشد.

حجه الاسلام و المسلمین یزدی بیان کرد: کردار، گفتار و رفتار ما مخصوصا در این روزگار، باید حول محور توصیه های امام حسین (ع) باشد. روایت داریم که امام حسین (ع) خطاب به مردم فرمودند: "ای مردم؛ خداوند عالم، خلق نکرد جهانیان را مگر برای اینکه به معرفت و شناخت الهی دست یابند." در آن لحظه، شخصی از بین مردم برخاست و خطاب به ایشان عرضه داشت ای پسر پیامبر؛ این معرفت چطور برای ما حاصل خواهد شد؟ امام حسین فرمودند: "آی مردم اگر میخواهید خداشناس شوید، باید از مسیر شناخت و معرفت امام بگذرید تا شاید به معرفت الهی دست یابید."

وی در پاره ای از سخنان خود، عشق و ارادت قلبی امام حسین (ع) به پدر بزرگوارشان حضرت علی ابن ابیطالب (ع) را سمبلی از علاقه یک پسر به پدر خود دانست و گفت: امام حسین (ع) در یکی از احادیث فرموده اند: " اگر خدوند 1000 فرزند پسر به من عطا کند، نام همه آنها را علی میگذارم. علی اکبر و علی اصغر."  این سخن نشان دهنده اوج عشق و ارادت اباعبدالله (ع) به والد خود یعنی حضرت امیرالمومنین (ع) است.

این عالم مذهبی ضمن اشاره به شهادت مظلومانه حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران وفادار ایشان اظهار داشت: وقتی فرزند دوم حضرت علی (ع) و بانو فاطمه الزهرا (س)  به دنیا آمد، در کنار خوشحالی زیادی که اهل بیت داشتند، یک غمی هم از وجود مبارکشان ساتر می شد. آن ناراحتی به دلیل وقایعی بود که قرار بود در آینده برای امام حسین (ع) اتفاق بیفتد.

وی افزود: روایت داریم زمانیکه پیامبر اکرم (ص) قنداق امام حسین (ع) را در آغوش گرفتند، دیگران دیدند همانطور که ایشان را می بوسند، قطرات اشک بر صورتشان سرازیر می شود. تعجب کردند. پرسیدند گریه شما به چه دلیل است؟

پیامبر (ص) به گوشه ای از مصائب امام حسین اشاره کردند و فرمودند:" از رحمت خدا دور باشند کسانی که برای شهادت فرزندم به اتفاق نظر میرسند و فرزندم را بین دو نهر آب، آنگونه مظلومانه به شهادت میرسانند."

حجه الاسلام و المسلمین محمد ادیب یزدی در پایان خطاب به مخاطبان گفت: خواهران و برادران عزیز؛ چقدر خوب است در این ایام نورانی که مصادف است با ایام ولادت قهرمان کربلا و ناجیان بشریت از بند اسارت، از اسارت های نفسانی و دنیایی تعصی جوییم و در دنیا از زیارت این بزرگواران و در آخرت از شفاعتشان بهره مند شویم.  

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین