عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۴۲۷
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی مطرح کرد:
حجت الاسلام و المسلمین مختاری، عقلانیت را عنصر تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: افراطی گری منشأ بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی است.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تهران، پیش از ظهر امروز در سمینار بین المللی شاخص های تمدن نوین اسلامی که در این دانشگاه برگزار شد، درباره شاخص های تمدن نوین اسلامی، گفت: بحث تمدن نوین اسلامی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند در دنیای اکنونی موضوع بسیار مهمی است.

وی افزود: جامعه اسلامی متمدن جامعه‌ی است که در تمام جوانب پیشرفت کند. در تمدن نوین اسلامی، اصل حاکمیت الله است و زیربنای فکری این تمدن رشد و تعالی همه جانبه انسان در ساحت دنیا و آخرت است. در حالی که امروزه در دنیای غرب، بحث انسان محوری مطرح است، این ها انسان را به جای خدا گذاشته و به دنبال تأمین منافع و لذت جویی های خود هستند. در غرب انسان را به عرش برده و خدا را مادی کرده اند. در غرب صحبت از سود دنیای بشر است در حالی که تمدن اسلامی سعادت انسان را تأمین می کند.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری تصریح کرد: قرار است تمدن اسلامی که نبی اکرم(ص) بنای آن را گذاشته، سببب پیشرفت همه جانبه انسان در قلمرو فرد و جامعه باشد. البته هر چند انسان محوری در تمدن نوین اسلامی اصل نیست ولی دلیل بر این نمی شود که جایگاه و کرامت انسان نادیده گرفته شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، برقراری امنیت و آرامش در جامعه را شاخص دیگر تمدن نوین اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: پیشرفت در جامعه بدون امنیت و آرامش در سطوح مختلف حاصل نمی شود. مسلما یکی از پیش فرض ها و ملزومات تمدن نوین اسلامی وجود امنیت و آرامش است. اگر در جامعه ای امنیت و آرامش باشد بستر تمدن سازی نوین اسلامی نیز محقق می شود.

وی ادامه داد: علم و معرفت شاخص سوم تمدن نوین اسلامی است. مسلما جامعه اسلامی که تمدن ساز باشد علم و معرفت را سرلوحه خود قرار می دهد. نبی اکرم(ص) نیز با همین شاخص توانستند دل ها را به خود معطوف کنند. ایشان با روح نابخردی و جهل مبارزه کرده و یک جامعه آگاه، روشن و فرهیخته ای را معرفی کردند.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری، عقلانیت را چهارمین عنصر تمدن نوین اسلامی برشمرد و گفت: افراطی گری منشأ بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی است. امروزه نگاه های غیر منطقی و نامعقول از متون دینی باعث بسیاری از گرفتاری ها و مصائب در دنیا شد، به همین دلیل باید در تمدن نوین اسلامی به عقلانیت توجه ویژه ای کرد. سرلوحه برنامه های تمدن نوین اسلامی عقلانیت و اعتدال است. دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی نیز در بُعد عملی و تئوری به دنبال تحقق روح حاکم بر عقلانیت را در جامعه است.

وی اضافه کرد: وحدت و همبستگی میان مسلمان اصل دیگر شاخص تمدن نوین اسلامی است. بدون وحدت و روابط همدلانه میان مذاهب مختلف اسلام تحقق تمدن نوین اسلامی حاصل نمی شود. یکی از اصول مسلم در تمدن نوین حاکم بودن وحدت و همبستگی است. دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی نیز در عرصه عملی و تئوری تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می دهد.



منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین