عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۴۱۳
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰
آیت‌الله ناصری:
از مجالست‌ها و ارتباط با افراد غیر مناسب، لقمه‌های حرام که یک لقمه حرام اگر انسان بخورد تا چهل روز اثرش در وجود انسان هست و انسان را از خدا دور می‌کند. یک وقتی حجاب می‌شود. مجالست با افراد نامناسب حجابی برای انسان ایجاد می‌کند.

عقیق:آیت‌الله محمدعلی ناصری استاد اخلاق در برنامه سمت خدا درباره ریشه مشکلات امروزی جامعه بیان داشت: یکی از علت‌ها مجالست‌های نامناسب و یکی غذاهای نامناسب است. شما ملاحظه کنید «پسر نوح با بدان بنشست، خاندان نبوتش گم شد» ارتباطات با نا اشخاص و افراد نامناسب در وجود ما تأثیرگذار است. مگر پیغمبر اکرم(ص) نفرمود: «المجالسة مؤثره» همینطور که دو نفر با هم می‌نشینند، ارواح هرکدام در مسیرش قوی‌‌تر است، روح این طرف را هم جذب می‌کند. لذا نبی اکرم(ص) برای مجالست‌هایی که می‌کردند، روزی 70 مرتبه استغفار می‌‌کردند. هفتاد مرتبه استغفرالله، هفتاد مرتبه اتوب الی الله می‌گفتند.

یک لقمه حرام اثرش تا چهل روز باقی می‌ماند

وی افزود: از مجالست‌ها و ارتباط با افراد غیر مناسب، لقمه‌های حرام که یک لقمه حرام اگر انسان بخورد تا چهل روز اثرش در وجود انسان هست و انسان را از خدا دور می‌کند. یک وقتی حجاب می‌شود. مجالست با افراد نامناسب حجابی برای انسان ایجاد می‌کند. جلوی هر راهی را می‌گیرد. غذاهای نامناسبی که می‌خورم حجابی می‌شود. روایت متعدد در این زمینه از اهل‌بیت نقل شده است. انسان باید عبد باشد و بنده خدا باشد. آنچه خدا بر من واجب کرده است، انجام بدهم. معنای عبد این است. انسان خودش را مالک چیزی نمی‌داند. یعنی حق تملک ندارد. هرچه دارد برای خداست. متعدد روایات در این زمینه داریم.

آیت‌الله ناصری تصریح کرد: از اهل‌ بیت عصمت و طهارت(ع) نقل شده است که انسان هیچ نیست. برهنه آمده و هنگام رفتن با دو متر پارچه می‌رود. مالکیت یعنی چه؟ همه چیز برای خداست. ما چیزی نداریم. فقط اعمال ما برای ماست. آنچه ناصری در خارج یا در داخل عمل کرده است، همه عکسبرداری می‌شود. چشم اول کاری که می‌کند عکسبرداری می‌کند.

خداوند به بنده‌هایش علاقه دارد

وی ادامه داد: همین زمان ما که این اوضاع هست و بی‌حجابی هست، جوان‌های ما به فساد کشیده می‌شوند خواه و ناخواه! چشم ما اول کاری که می‌کند شاید حدود 70 کار از آن بیاید. اول کارش عکسبرداری است. فوری عکس برمی‌دارد و به مغز انتقال می‌دهد. مغز به قوه حافظه انتقال می‌دهد. قوه حافظه اینجا بایگانی می‌کند، هر موقع بخواهد نشانش می‌دهد. زبان هم همینطور است. زبان هم یک تکه گوشت بیشتر نیست. از همین زبان حدود پنجاه، شصت کار برمی‌آید.

این استاد اخلاق اظهار داشت: کسانی که مخالفت حضرت حق را می‌کنند و نهی‌های بالصراحه را مرتکب می‌شوند، اگر اینها می‌دانستند خداوند چقدر علاقه به بندگانش دارد، از خوشحالی فوت می‌کردند. خداوند خیلی مهربان است. به حدی مهربان است که ارحم الراحمین است. خداوند به بنده‌هایش علاقه دارد. مثل اینکه یک بنده داشته باشد. خداوند با فرد فرد بنده‌هایش طوری عمل می‌کند که گویی همین یک بنده را دارد. همه بنده‌هایش را دوست دارد.

بیانی درباره نفس اماره و عالم ذر

وی گف: رابطه‌ای که بین خالق و مخلوق و بین صانع و مصنوع است، خدا می‌داند چه درست کرده است. لذا فرمود: «من عرف نفسه فقد عرف‏ ربه»‏ کسی که بدون اینکه فکر کند خدا چه درست کرده است و چه حکمت و چه مصالح و مدیریتی در این مجسمه به کار برده است، عقل انسان مبهوت می‌ماند. اگر کسی فکر کند پی به عظمت حضرت حق می‌برد که خالقی دارد. مدیر و مدبری دارد. خود این بهار هم یک نشانه است. همین چهار فصل خودش یک بهانه‌ای است برای توجه به مدیریت حضرت حق و مهربانی و لطف و کرم او به انسان است.

آیت‌الله ناصری خاطرنشان کرد: حضرت امیر(ع) فرمود: «اعرف نفسک تستقل امرک» خودت را بشناس، «اعراف نفسک» آن زمان بندگی حق را انتخاب می‌کنی. حالا این نفس کجا بود و چه وقت با من آمد، بین متکلمین و فلاسفه اختلاف بزرگی هست. این نفس کجا سراغ ناصری رفته است؟ پدر و مادرم که این نفس را به من ندادند؟ این نفس از کجا به سراغم آمد؟ این نفس با ما بود. در عالم ذرّ هم با ما بود. این نفس اماره در مراتب بالا بود. هرچه به تولد من نزدیک شد، پایین آمد. سیر نزولی پیدا کرده است.

وی افزود: عالم ذرّ را طی کردیم. از شکم مادر به این دنیا آمدم. در این دنیا خداوند محبت مرا به دل پدر و مادر انداخت، مرا بزرگ کرد. تا سیزده سال و چهارده سال تکلیف نداشتیم و آزاد بودیم. بعد عقل را به کمال رساند و گفت: مکلف هستی. اینها این نفس نماینده شیطان شده است. همینطور که در خارج دو وسیله برای رسیدن به حق است، دو وسیله است برای اینکه رفع حجاب شود و بنده حق شود. یکی عبادت و فرمان برداری حق و انجام واجبات و یکی هم ترک محرمات است. با این دو بعد می‌تواند خودش را به کمال عبودیت و بندگی حق برساند. سلمان و ابوذر شود، اویس قرنی شود. این برای همه ما شدنی است. آنچه مانع است مجالست و ارتباطات و غذاهای نامناسب و بی‌بند و باری‌ها است.

بهترین شیوه برای سیر الی الله

این استاد اخلاق درباره بهترین شیوه برای سیر الی الله گفت: بزرگان و اساتید ما می‌گفتند: اگر خواسته باشید سیر الی الله کنید، یک پارچه‌ای که می‌خواهید رنگ کنید، اول می‌شویید و چرک‌هایش را از بین می‌برید و بعد در رنگ می‌گذارید تا رنگ بگیرد، لباسی که چرک است را برنمی‌دارید رنگ کنید. حالا هم همینطور است. یک عمری با هوای نفس زندگی کردی. نفس نماینده شیطان است. با او سر کار داشتی، حالا بخواهی سر و کارت با رحمان باشد، باید صفات رذیله را از خودت دور کنی. راهش این است. اول تزکیه است. باید از خدا کمک بخواهی.

وی ادامه داد: آیه داریم که «یُزَکِّیهِمْ‏ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَة»، خودت را تزکیه و پاک کن، یک قلب بیشتر نداری. می‌خواهی چه کسی را در این قرار بدهی. اگر ناصری مسجد و محراب و پول و رفت و آمد و رفقایش را در قلب خود گذاشته، جای خدا نیست. همه مخلوق یک خدا هستیم و همه مسیرمان یکی است. همه یک سیر داریم. از شکم مادر آمدیم و درون قبر می‌رویم. زیر خاک می‌رویم. باید این مسیر را طی کنیم. این یک پل است. دنیا پل است. از این باید عبور کرد.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین