عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۳۸۸
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
حجت‌الاسلام حسینی قمی به تشریح فضای آشفته دوران جاهلیت در هنگام بعثت رسول خدا (ص) پرداخت.
عقیق: شنبه 25 فروردین و 27 رجب المرجّب مصادف با سالروز مبعث نبّی مکرم اسلام (ص) است. آن حضرت در روز (27 رجب) سال 40 عام الفیل در غار حرا، از سوی خداوند به پیامبری نایل آمد. به راستی مبعث عیدی بزرگ برای مسلمانان است، عیدی که سرشار از برکت، نور و هدایت است، لذا باید قدر آن را بدانیم و در آگاهی از پیام وها و معارف نهفته در آن بکوشیم. گرچه مبعث سال های پیش رخ داد، اما شایسته است از این گذشته درخشان و پرفروغ برای ادامه مسیر به سوی آیندذه درخشان تر بهره برد.

در همین راستا، حجت‌الاسلام حسینی قمی درباره فضای آشفته دوران جاهلیت در هنگام بعثت پیامبر(ص) گفت: امیرالمومنین(ع) در خطبه دوم نهج‌البلاغه می‌فرماید: «فِی خَیْرِ دَارٍ وَ شَرِّ جِیرَانٍ»، یعنی پیامبر در بهترین خانه (مکه) مبعوث شد، اما افراد بدی بر این شهر تسلط پیدا کرده بودند و همسایه‌های بدی داشت.

وی با اشاره به ماجرایی درباره محبوبیت زمین مکه نزد پیامبر(ص) اظهار کرد: شبی که پیامبر(ص) از مکه به مدینه هجرت کرد، در نقطه بلندی از شهر مکه آمد، طوری که تمام شهر را به وضوح می‌دید، نگاهی به شهر کرد و خطاب به زمین مکه فرمود: تو محبوب‌ترین زمین خدا نزد من هستی و اگر مرا از این سرزمین بیرون نکرده بودند، هر گز از اینجا بیرون نمی‌رفتم.

حجت‌الاسلام حسینی قمی با اشاره به فرازی از دیگر این خطبه اظهار کرد: امام علی(ع) در ادامه فرمود: «نَوْمُهُمْ سُهُودٌ وَ كُحْلُهُمْ دُمُوعٌ بِأَرْضٍ عَالِمُهَا مُلْجَمٌ وَ جَاهِلُهَا مُكْرَمٌ»، در آن دوران‌ها جنگ به عنوان یک شغل و سرگردمی محسوب می‌شد. مردم خواب نداشتند و مدام درگیر جنگ‌ها بودند، سُرمه چشم آنان اشکشان بود و جاهل‌ها مورد احترام و در مقابل، دهان عالمان را بسته بودند و حق سخن گفتن نداشتند.

ادامه سخنان حجت‌الاسلام حسینی قمی را در فیلم زیر ببینید:




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین