عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۱۵۸
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: یکی از مسائلی که در خوف الهی باید به آن توجه کرد اجتناب از طاغوت است، هر ذره‌ای از غربزدگی انسان را از قرب به درگاه الهی دور می‌کند.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در جلسه سخنرانی به مناسبت مراسم اعتکاف که در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد گفت: هرچه انسان از خدا نترسد از غیرخدا خواهد ترسید.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل آفرینش جهنم ایجاد خوف در وجود انسان است، عنوان کرد: نیمی از آیات مربوط به قیامت درباره جهنم است چراکه خوف در معنویت ما اثرات جدی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: 90 درصد دعاهای ائمه معصومین(ع) خوف از عقاب الهی است، خوف از عذاب الهی منفی نیست، کودکی که می‌ترسد به آغوش مادر پناه می‌برد چراکه خوف را مثابه بازی تلقی می‌کند، خوف از مقام ربوبی نیز شیرینی خاص خود را دارد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: شدت چسبندگی انسان به خداوند جز با ترس ایجاد نمی‌شود، خوف بدی‌های وجود انسان را از بین می‌برد و معنویت اصیل را به او عطا می‌کند.

وی بیان داشت: وقتی انسان به عشق و محبت الهی رسیده باشد تنها راه پاک شدن دل او از رذایل خوف الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه بدعت گذاران در دین با تصور اینکه مسیر صحیحی را طی می‌کنند از دینداری خود لذت می‌برند در حالیکه دشمن خدا هستند، گفت: کسانی نظیر ابن ملجم زمانی در اثر هیجانات نفسانی احساس دوستی با امیرمومنان امام علی(ع) را داشتند اما در حقیقت چنین نبودند.

استاد حوزه علمیه افزود: کسانی که به واسطه عبادت زیاد احساس کنند که از دیگران برتر هستند دچار نخوت و عجب شدند که این برای آنها بسیار خطرناک است، بنابراین ایجا نیاز به خوف است که عجب و نخوت را در درون آنها از بین ببرد.

وی ابراز کرد: اگر ما در این دنیا برخی رذایل اخلاقی خود را از بین نبریم در جهنم با آتش از بین خواهند برد سپس شخص می‌تواند وارد بهشت شود، وجود جهنم یک امر تعارفی نیست چراکه همه وارد آن خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه معنویت سکولار برآمده از توهمان نفسانی خوف ندارد، اظهار داشت: امر و نهی‌های الهی خوف‌آور است، حضرت زهرا(س) با آن همه مقام نزد خداوند هنگام نماز از ترس خدا بدنشان می‌لرزید، چراکه ترس از خداوند نوعی عشق بازی با او است.

استاد حوزه با بیان اینکه خوف و رجا باید در کنار یکدیگر باشد، گفت: یکی از مسائلی که در خوف الهی باید به آن توجه کرد اجتناب از طاغوت است، هر ذره‌ای از غربزدگی، قدرت یا حسن قائل شدن برای آنان، انسان را از قرب به درگاه الهی دور می‌کند.

وی با بیان اینکه انسان باید مجاهد و مبارز بر علیه طاغوت باشد که مقرب درگاه الهی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: بندگی خداوند بدون اجتناب از طاغوت دروغ است، یک انسان معنوی باید همواره با جهاد و مبارزه دنبال نابودی دشمنان اسلام باشد.



منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین