عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۱۴۵
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶
فرزانگان:
آیات عظام میرزا باقر زنجانی، امام خمینی (ره)، سید ابوالقاسم خویی و سیدمحمد صدر از اساتید ایشان در درس خارج فقه و اصول بودند. وی از دست مبارک این اساتید اجازه اجتهاد خود را کسب نمود.
عقیق:آیت الله شیخ حیدرعلی مدرسی بهسودی از فرزانگان کشور افغانستان و شاگردان علمی امام خمینی (ره) در نجف اشرف بود که در سال 1314 شمسی در شهر کابل به دنیا آمد.

تولد و تحصیل

پدرش کشاورز و اهل ولایت و از دوستداران دانش حوزوی بود. شیخ حیدرعلی پس از آموختن کتابهای مقدماتی در بیست سالگی به مشهد مقدس عزیمت نمود و در مدت شش سال از اساتید برجسته آن دیار از جمله شیخ محمدتقی ادیب نیشابوری و سید علی حجت هاشمی استفاده برد.

کسب علم در نجف اشرف

شیخ حدود سال 1340 شمسی آهنگ مدینه العلم نجف  نمود و سالیان طولانی توفیق همجواری با مزار مطهر مولی الموحدین (علیه السلام) و ادراک مجالس علم و دانش را داشته است. او با جدیت در مدت 4 سال مکاسب و کفایه الاصول را از آیت الله شیخ صدرا بادکوبه ای و رسائل را از شیخ حسن لبنانی فراگرفت و به درس خارج راه یافت.

آیات عظام میرزا باقر زنجانی، امام خمینی (ره)، سید ابوالقاسم خویی و سیدمحمد صدر از اساتید ایشان در درس خارج فقه و اصول بودند.  وی از دست مبارک این اساتید اجازه اجتهاد خود را کسب نمود.

آیت الله مدرسی از علوم عقلی و معرفتی هم بی بهره نبود، بلکه محضر آیت الله شیخ صدرا بادکوبه ای و آیت الله شیخ عباس قوچانی را در حکمت و فلسفه مغتنم شمرد و همچنین در جلسات تفسیر قرآن آقایان سید ممصطفی خمینی و سیدمحمد لبنانی شرکت می نمود.

مراجعت به ایران

وی پس از نیل به مراتب عالیه علم و کمال و در پی فشارهای رژیم بعث مبنی بر مراجعت به وطن، در سال 1356 شمسی نجف اشرف را به مقصد حوزه علمیه قم ترک گفت. او در حوزه قم تدریس کتاب های پایه را در صدر برنامه های خود قرارداد و رفته رفته محبوبیتی والا نزد فضلا پیدا نمود.

سرانجام بنابر پیشنهاد شورای مدیریت حوزه علمیه قم و درخواست عده ای از علما، آن عالم خدوم در سال 1364 شمسی به شهر تاریخی بم رفت و در راس حوزه علمیه آن شهر قرارگرفت و به امر تدریس و راهنمایی طلاب جوان مشغول شد.

آتار قلمی

از قلم این عالم وارسته کتاب هایی به خصوص در علم اصول فقه نوشته شده که بیشتر آنها به صورت خطی باقی مانده اند. رساله عملیه، تقریرات درس آیات عظام امام خمینی، خویی و بادکوبه ای، شرح حاشیه ملاعبدالله در منطق و علل پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 از جمله آثار آن عالم پر تلاش می باشد.

مهم ترین اثر به جای مانده از ایشان کتاب هدایه الاصول فی شرح کفایه الاصول می باشدکه یکبار در سال 1418 قمری در شهر قم چاپ و منتشر شد و همواره مورد توجه و استفاده اساتید و طلاب محترم می باشد.

این کتاب فاخر در حقیقت محصول شرکت در مجلس درس شیخ صدرا بادکوبه ای است که مورد تایید استادش نیز قرار گرفته بود.

مرگ ناگهانی

از قم حرکت کرده بود تا به شهر بم سفر کند، اما خودروی حامل ایشان در اتوبان قم کاشان دچار تصادف می شود که متاسفانه منجر به رحلت آن عالم بزرگوار می گردد و بدین سان زندگی دنیوی ایشان در 65 سالگی به پایان می رسد و در جوار رحمت حق می آرمد.

پیکر پاک مرحوم آیت الله مدرسی پس از تشییع در شهر مقدس قم و ادای نماز توسط آیت الله العظمی شبیری زنجانی در قبرستان باغ بهشت به خاک سپرده شد.

والسلام علی من اتبع الهدی

*تربت پاکان قم جلد اول



منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین