عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۰۸۱
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
امام محمد باقر(ع) در حدیثی به محبوب‌ترین عبادت نزد خدای متعال اشاره می‌کند.
عقیق: عبادت خداوند متعال صرفاً به معنای اقامۀ نماز و روزه گرفتن نیست، بلکه اعمال بسیار دیگری نیز وجود دارد که جزو محبوب‌ترین عبادات نزد خداوند محسوب می‌شود. این شاد کردن محدوده وسیعی را در بر می‌گیرد که از جمله آنها، «مزاح و شوخی ـ البته به گونه‌ای که مورد رضای خدا باشد ـ خیرخواهی و وسیله خیر شدن و همچنین کمک برای رفع مشکلات» است.

در همین راستا، امام باقر(ع) در حدیثی به معرّفی یکی از محبوب‌ترین عبادات نزد خداوند می‌پردازد:

ـ «تَبَسُّمُ الرَّجُلِ فِی وَجهِ أخِیهِ حَسَنَةٌ و صَرفُ القَذَی عَنهُ حَسَنَةٌ و ما عُبِدَ اللهُ بِشَیءٍ أحَبَّ إلی اللهِ مِن إدخالِ السُّرُورِ عَلَی المُؤمِنِ»؛

لبخند زدن انسان به روی برادرش حسنه است و دور کردن خاشاک (آزار) از او حسنه است و محبوب‌ترین عبادت نزد خداوند، شاد کردن دل مؤمن است.

منبع: وسائل‌الشیعة، ج 11، ص 569

ـ همچنین در روایت دیگری نیز می‌فرماید: «إِنَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِ»؛ به درستی که محبوب‌ترین اعمال نزد خدای متعال "ادخال سرور" مومن است. (الکافی، ج 2، ص 192)

بی‌تردید عمل به توصیه‌های اهل‌بیت(ع) در موضوعات مختلف، بهترین و آسان‌ترین راهکارها برای شبیه کردن خود به آن بزرگواران است. آنان به عنوان برترین هادیان بشریت، قطعاً مصلحت محبان و شیعیانشان را در دنیا و آخرت بیش از هر کس دیگری می‌دانند. یک رفتار ساده اما اثرگذار که خوب است به آن اهتمام بورزیم، حرف‌شنوی از ائمه اطهار(ع) حتی در جزئی‌ترین مسائل است.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین