عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۰۳۰
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر:
نماينده ولي فقيه درامور حج وزیارت به کسانی که امکانات و توانایی مالی دارند توصیه کرد از فرصت عید نوروزاستفاده نموده و به افراد نیازمند کمک کنند.
عقیق: به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر درجلسه تواصي به حق درجمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری پیشاپیش فرارسیدن عید نوروز و سال نو را تبریک گفت و با اشاره به اینکه اسلام با سنت های خوب اقوام و ملل گذشته مخالفتی ندارد، اظهارداشت: آداب وسنن و رسوم خوب عید نوروز که از گذشته میان مردم ما وجود داشته از سنت های مورد تاکید اسلام است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بعنوان نمونه از نظافت خانه یاد کرد و با اشاره به اینکه روایات فراوانی در این باب وجود دارد، گفت: درروایات تعابیر گوناگونی درباره خارج کردن زباله  و زدودن گرد وغبار از منزل و نظافت خانه وجود دارد و برای آن ارزش و ثواب ذکر شده است.
وی با تاکید براینکه تمیزکردن خانه و تمیز بودن موجب شادابی درمنزل می شود، افزود: حدیث "النظافة من الايمان" و روایاتی که بطور خاص درمورد نظافت فردی و نظافت منزل وجود دارد به روشنی تاکید اسلام دراین موضوع را نشان می دهد.
وی با اشاره به خشکسالی و کمبود آب در کشور از مردم خواست در این ایام از اسراف آب بپرهیزند و تا آنجا که امکان دارد در مصرف این ماده حیات بخش صرفه جویی کنند.


حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکردر ادامه تاکید اسلام درخصوص دید و بازدید و صله رحم را یادآور شد و گفت: از زبان پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام) نقل شده است که به زیارت همدیگر بروید و ازهم با خبر باشید.
وی افزود: این نکته که تا چهل منزل حکم همسایه را دارد برای زنده نگاه داشتن حس نوع دوستی و علاقمندی در میان مردم است تا همسایه از همسایه  بی خبر نباشد.


وی افزود: صله رحم ازمستحبات موکد اسلام است و از حضرت امیر (ع) نقل شده است که اگر کسی صله رحم را ترک کند عمرش کوتاه می شود.
نماینده ولی فقیه  با اشاره به اینکه دیدار برادران دینی و صله رحم در شادابی مردم هم موثراست ، نگاه اسلام در خصوص پوشیدن لباس نو را بیان و تصریح کرد: در روایت آمده است که اگر فردی توان مالی اش ضعیف است و نمی تواند لباس نو تهیه کند نظافت لباس خود را رعایت کند و در اجتماع تمیز ظاهر شود.
وی با بیان اینکه در قرآن آمده است "خذوا زينتكم عند كلّ مسجد " اظهار داشت:  در این آیه  به استفاده از لباس بهتر و تمیزتربه هنگام رفتن به مسجد اشاره شده است تا کسانی که به مسجد می روند دیگران را نیز جذب خود کنند.
وی گفت: در روایات بر هدیه دادن توصیه شده است و هدیه دادن موجب جذب محبت دیگران می شود واین سنت نوروزی از ویژگی های اخلاقی اسلام است که می فرماید: "تهادوا تحابوا- هدیه بدهید تا دوستتان بدارند".


وی افزود: تشویق وتوجه به بچه ها نیز مورد توجه اسلام است و به حدی نسبت به این موضوع دقت شده که روایت می گوید؛ اگر می خواهید درحضور دختر و پسرتان به آنها هدیه دهید اول به دخترتان هدیه دهید چرا که دخترروحیه لطیف تری دارد.
وی با بیان اینکه سفر رفتن درمتن قرآن آمده است ، عبارت قرآنی " سِيرُوا فِي الْأَرْضِ" و یا "سافروا تصحّوا" را که در روایت آمده ، یادآور شد و گفت: بر این اساس مسافرت رفتن به سلامتی و شادابی انسان کمک می کند.
وی ادامه داد: استفاده از طبیعت نیز مورد تاکید اسلام است و از انسان می خواهد در طبیعت گردش کند و آثار عظمت خدا را مشاهده نماید.
نماینده ولی فقیه توجه به محیط زیست را در این بحث مهم خواند و گفت: آسیب زدن به محیط زیست به هنگام گردش در دل طبیعت می تواند گناه تلقی شود و لذا باید از آن پرهیز کرد.


وی با اشاره به اینکه تخریب محیط زیست بحران آب درجهان را شکل داده است، افزود: زمین روز بروز درحال گرم تر شدن و یخ های قطبی در حال ذوب شدن است و بدلیل آسیب دیدن لایه اوزون شرایط آب و هوایی درکشورها درحال تغییر است.
وی اضافه کرد: در کشور ما نیزبرخی مناطق که همه ساله چند متر برف در آن انباشته می شد هم اکنون گرفتار خشسالی شده اند.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با تاکید براینکه اسلام با برخی کارها  که جنبه شرعی ندارد به شدت مخالف است، چهارشنبه سوری را از آن جمله دانست و گفت: برخی بدنبال سیاسی کردن این موضوع هستند چون مسئولان مردم را تشویق می کنند این کارها را انجام ندهند و این نوع نگاه خیانت به مردم است زیرا آتش بازی ها و استفاده از مواد محترقه و منفجره سالهای گذشته خسارات جبران ناپذیری به مردم و کشور وارد کرده است.
وی با اشاره به حوادث تلخی که درچهارشنبه سوری رخ می دهد، گفت: این کارعقلانی و عرفی و شرعی نیست و پدر و مادرها باید مدیریت کنند و اجازه ندهند که این صحنه های دلخراش بوجود آید و کسی بی جهت آسیب ببیند.


وی با اشاره به آمار بالای تصادفات در کشور ادامه داد: بدلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات، تلفات حوادث رانندگی بسیار زیاد است و آسیب فراوانی به کشور وارد      می کند لذا حتما مردم در ایام نوروز به مقررات راهنمایی و رانندگی توجه جدی کنند.
نماینده ولی فقیه تصریح کرد: اسلام مقدس مابی را نمی پسندد و درعین حال با       سنت های خوب جامعه هم مخالفتی ندارد، پیامبر و ائمه هم نمی خواستند با سنت های خوب مقابله کنند چرا که مقابله با برخی سنن ملی موجب بروز مشکلاتی در جامعه     می شود.
وی درپایان سخنان خود به کسانی که امکانات و توانایی مالی دارند توصیه کرد از فرصت عید نوروزاستفاده نموده و به افراد نیازمند کمک کنند.
وی از صدا وسیما، ائمه جمعه و دیگر دستگاهها خواست  دراین روزها به این موضوع عاطفی و مهم یعنی تقسیم شادی ها با یکدیگر بپردازند و از ملت ایران که در گذشته نشان داده اند اهل فداکاری ، گذشت و ایثار هستند خواسته شود شادی های شان را با فقرا تقسیم نمایند.

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین