عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۹۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳
پیشکسوت قرآن کریم مطرح کرد
قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه هنرتلاوت به معنای تأثیرگذاری تلاوت قرآن بر مخاطب است گفت: برای داشتن تلاوتی فاخر باید علاوه بر یادگیری تجوید و وقف و ابتدا به موسیقی متن قرآن هم توجه کرد.
عقیق:اولین روز حضور کاروان شوق تلاوت در کربلای معلی با برگزاری کلاس قرآن استاد غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی در زمینه صوت و لحن در سالن جلسات عتبه عباسیه(ع) آغاز شد.

هدف هنر تلاوت جذب مخاطب است

در این جلسه آموزشی شاه میوه استاد پیشکسوت قرآن کریم با بیان اینکه تلاوت قرآن به عنوان هنر اسلامی از صدر اسلام مورد توجه قرار داشت گفت: پایه‌های این هنر با شیوه‌های مختلفی براساس آیات و روایات شکل گرفت که البته این نوع تلاوت با آنچه اکنون به عنوان تلاوت مصری مطرح است تفاوت دارد.

وی با اشاره به اینکه بهترین نمونه صوت عربی تلاوت مصری‌ها است افزود: مصری‌ها از این نوع تلاوت به عنوان فن تلاوت یاد می‌کنند که این امر به معنای تأثیرگذاری بر مخاطب و تلفیق با هنر است.

شاه میوه با بیان اینکه هدف هنر تلاوت جذب مخاطب است خاطر نشان کرد: برای تأثیرگذاری بر مخاطب باید مواردی را رعایت کرد به طوری که باید متن قرآن را مورد توجه قرار داد که متن قرآن هم با تجوید آمیخته است.

تجوید لحنی پایه تلاوت است

قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه معیار اصلی در همه فعالیت‌های صوتی و لحنی همان تجوید است گفت: تجوید لحنی پایه و اساس تلاوت یک قاری است. همچنین توجه به وقف و ابتدا هم در اثرگذاری تلاوت نقش مؤثری دارد که این امر بر اساس بینش هر فرد متفاوت است.

وی با بیان اینکه علامت‌هایی برای وقف و ابتدا در قرآن وجود دارد که قاریان بر اساس آن تلاوت می‌کنند تصریح کرد: نوع تقطیع هر کدام از قاریان برجسته مصری هم متفاوت است به همین دلیل برخی اساتید بر اساس شیوه تلاوت خود وقف و ابتدا دارند.

لزوم توجه به تقطیع برای تأثیرگذاری در تلاوت

شاه میوه با بیان اینکه گاهی تقطیع در تلاوت تأثیرگذاری بیشتری دارد گفت: وقف و ابتدا و طول قطعات با تنظیم آهنگ و لحن ارتباط پیدا می‌کند که تمامی این‌ها مهارت‌های متن قرآن است.

وی با اشاره به مهارت موسیقی متن قرآن خاطر نشان کرد: صدای استاندارد صدایی است که در وسعت و مساحت و شخصیت صدا حداقل نمره 80 را از 100 بگیرد.

شاه میوه با بیان اینکه در طرح ملی تلاوت قاریان نوجوان برتر موسیقی تلاوت خوبی دارند افزود: صوت و قرارگیری اصوات در نغمات بر اساس تجوید و تقطیع درست از مهمترین نیازهای قاری است که قاریان طرح ملی تلاوت از آن برخوردارند.

وی با اشاره به اینکه مصطفی اسماعیل فن و مهارت خوبی در تلاوت داشته است گفت: از لحاظ استانداردهای موسیقی صوت استاد مصطفی اسماعیل و محمدعمران باهم تفاوت دارد به طوری که توفیق مصطفی اسماعیل تنها بخاطر استفاده درست از نغمات نبود بلکه دلیل اصلی این بود که بیشتر بار تلاوت این قاری مصری در صدای بالای تلاوت است.

شاه میوه با بیان اینکه افرادی که در صوت و موسیقی صدا ضعف دارند به دنبال رفع ضعف خود با یادگیری مهارتها می روند که این افراد عیار خواندن خوبی کسب می‌کنند خاطر نشان کرد: افرادی که از ابتدا صدای خوبی دارند به دنبال یادگیری فنون نمی روند و همین امر آنها را در تلاوت با مشکلاتی روبرو می‌کند بر همین اساس یادگیری مهارت و فنون تلاوت نقش زیادی در جذابیت تلاوت دارد.

در دوران بلوغ تلاوت حرفه‌ای را کنار بگذارید

وی با اشاره به مشکلات تلاوت قرآن در دوران بلوغ گفت: در دوران بلوغ انعطاف تلاوت را از دست می‌دهید بر همین اساس با تغییر صدا مواجه هستید و با انتخاب ردیف های صدا باید تلاوت کرد.

این قاری بین‌المللی کشورمان به صوت کاربردی اشاره کرد و افزود: صوت محض همان صدای خدادادی است اما صوت کاربردی همان صوتی است که باید توجه کرد در شرایط مختلف به چه شکلی باید از آن استفاده کرد.

شاه میوه با بیان اینکه تلاوت‌های مصطفی اسماعیل هم در دهه 50 و قبل آن با دهه 60 تفاوت زیادی دارد خاطر نشان کرد: در جوانی فرازوفرودهای تلاوت استاد مصطفی اسماعیل بسیار شورانگیز بود اما در زمان پیری این استاد تلاوت‌ها به دلیل تغییر صدا تفاوت داشت.

وی با اشاره به صداسازی در موسیقی گفت: هیچ موسیقی زیباتر از موسیقی تلاوت قرآن نیست. صداسازی در موسیقی پاپ متناسب با همان موسیقی است به همین دلیل صدای خوانندگان پاپ به صدایی که در آهنگ‌ها می‌شنویم تفاوت زیادی دارد.

خاطره شاه میوه از محمود شحات انور

شاه میوه با بیان اینکه صداسازی بر اساس سبک صدای هر فرد باید باشد تصریح کرد: برای همه نباید یک نسخه برای آموزش تلاوت پیچید. سال 1375 به قطر رفتم که تلویزیون مسابقات قرآن مصر را نشان داد که محمود شحات انور به عنوان نفر اول مسابقات در اختتامیه تلاوت کرد. چندین سال خبری از محمود شحات انور نبود تا اینکه برای اولین بار به ایران آمد و من با این قاری مصری هم اتاق بودم. محمود شحات انور تعریف می‌کرد پدرم اجازه نمی داد من چهار سال تلاوت حرفه‌ای کنم و فقط به حفظ و ترتیل می‌پرداختم چرا که معتقد بود تارهای صوتی من در نوجوانی ممکن است آسیب ببیند.

قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه هنرتلاوت به معنای تأثیرگذاری تلاوت قرآن بر مخاطب است گفت: برای داشتن تلاوتی فاخر باید علاوه بر یادگیری تجوید و وقف و ابتدا به موسیقی متن قرآن هم توجه کرد.

وی با بیان اینکه داوری صوت ما در مسابقات سنتی است و برداشت اکثر داوران مفاهیم صوتی علمی نیست افزود: حجم صدا و کنترل آن نقش زیادی در تأثیرگذاری تلاوت دارد اما باید فرهنگ سلامت موسیقی تلاوت را پیش ببریم تا مسابقات به صورت علمی برگزار شود.
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین