عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۹۰۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱
ابراهیمی‌دینانی:
چهره ماندگار فلسفه بیان داشت: جهان ناچار است در مقابل عقل سر تسلیم فرو بیاورد، جهان ناچار است در مقابل سخن معقول تمکین کند، حضرت امیر(ع) انصافاً نماد عقلانیت و جوهر اسلام است.

عقیق:آیین رونمایی از دو کتاب «شرح و تفسیر نهج‌البلاغه» و «حکمت علوی» اثر اسماعیل منصوری لاریجانی نویسنده و پژوهشگر عرفان اسلامی با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد فلسفه و جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ صبح امروز (یکشنبه 20 اسفندماه) در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

*ابراهیمی‌دینانی: عقل بالاتر از عالم است/حکمت با ادیان مخالفتی ندارد/حضرت امیر(ع) سمبل عقلانیت است

غلامحسین ابراهیمی دینانی چهره ماندگار فلسفه با بیان اینکه خداوند مافوق عقل را نیافریده است، گفت: اولین مخلوق خدا عقل بوده است: «اول ما خلق الله العقل»، بنابراین اولین مخلوق، عقل است و خدا هم با علم، عقل را آفرید.

وی افزود: علم هم همان سنت عقل است، ما به خداوند عاقل نمی‌گوییم، عادل می‌گوییم! علم همان عقل است، پس نتیجه می‌گیریم که عالم نتیجه عقل است، یعنی عقل بالاتر از عالم است.

ابراهیمی‌دینانی با اشاره به اینکه اگر عقل بخواهد به جسمانیت وارد شود قطعاً در انبیا و اولیاء الله می‌آید و آمده است، تصریح کرد: من این سخن را با دو حدیث تأیید می‌کنم که هر دوی آن‌ها در اصول کافی آمده است:  «اول ما خلق الله العقل» که می گوید نخستین مخلوق عقل است و در حدیث دیگر آمده است: «اول ما خلق الله نوری» به این معنا که اولین مخلوق نور است.

وی با بیان اینکه بشر به ذات عاقل و دین بسیار قدیمی است، ادامه داد: کتاب همه چیز است. پیامبر(ص) امی بود، ولی در قرآنی که برای بشر آورده است به قلم و آنچه می‌نگارد سوگند الهی خورده شده است. خداوند بزرگترین موجود عالم هستی و غیرمتناهی است. او زیباترین است و اگر بخواهد به بزرگترین وجود یا زیباترین قسم بخورد باید به خود سوگند بخورد، ولی عجیب است که خدا به قلم سوگند می‌خورد که این به معنی عظمت طراز قلم است.

چهره ماندگار فلسفه با اشاره به اینکه حکمت، ظهور عقل و یک لغت عربی است که از حکم و استحکام می‌آید، اظهار داشت: عقل قابل شکستن نیست. در این میان سؤالاتی از این قبیل مطرح می‌شود؛ رابطه دین و عقل با هم چگونه است؟ آیا می‌شود دین داشت اما عقل نداشت و بالعکس؟ آیا دین عقل را می‌فهمد یا عقل دین را؟ حکمت یا همان عقل متوقف نمی‌ماند و همواره پیش می‌رود. ما باید تلاش کنیم دین را عقلانی بفهمیم.

وی گفت: حکمت با ادیان مخالفتی ندارد، همه ادیان با عقل سروکار دارند و یک حرف می‌زنند، عقل، هم تعیین هدف می کند و هم معیار هدف را می‌شناسد، هر مؤمنی مثل هر آدم عاقلی هدف دارد. خداوند بر اساس آگاهی و حکمت عالم را آفرید، اسلام مقدس از هر دینی عقلانی‌تر است، به همه ادیان الهی و پیامبران احترام می‌گذاریم، اما اوج عقلانیت قرآن کریم خداوند است، آیین اسلام از هر آیینی عقلانی‌تر است.

ابراهیمی‌دینانی ابراز داشت: جهان ناچار است در مقابل عقل سر تسلیم فرو بیاورد، جهان ناچار است در مقابل سخن معقول تمکین کند، حضرت امیر(ع) انصافاً سمبل عقلانیت و جوهر اسلام است، این سخنان امیر(ع) در نهج‌البلاغه که حکمت علوی خوانده می‌شود، کلمه به کلمه آن یک موهبت الهی است.

*منصوری‌لاریجانی: کار تألیف این کتاب 10 سال به طول انجامید/با عشق به علی(ع) کار را پیش بردم

در ادامه اسماعیل منصوری لاریجانی نویسنده کتاب «حکمت علوی» با اشاره به چرایی نگارش این کتاب بیان داشت: بنده از همان سالی که رهبر انقلاب در نوروز سال امیرالمومنین(ع) نامگذاری کردند، به فکر نوشتن این کتاب افتادم که بیش از 10 سال به طول انجامید، البته این عشق و جوشش حضرت علی(ع) همیشه در من وجود داشت به طوری که از زمان دبیرستان خطبه‌های نهج‌البلاغه را بر اساس علاقه حفظ می‌کردم.

وی با تأکید بر اینکه در تمام مراحل آماده‌سازی ترجمه کتاب نهج‌البلاغه با عشق به امام علی(ع) این کار را انجام می‌داد، افزود: ابتدا آن را ترجمه کردم، ولی پس از آن به این نتیجه رسیدم که براساس فصاحت و بلاغت احتیاج به یکسان‌سازی دارد که بسیار هم کار سختی بود، ولی بنده با عشق انجام دادم.

منصوری‌لاریجانی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نوآوری‌های این اثر، خودداری از تکرار است،‌ علاوه بر این 124 کلیدواژه هم در این اثر مطرح شده که خودش یک کتاب است، در واقع این اثر ترجمه لفظی، معنایی، تفسیری و انفسی است.

حجت‌الاسلام خاموشی: برخی مکتوبات سازمان تبلیغات به چاپ صدم رسیده است

در پایان این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به آیاتی از سوره طلاق مبنی بر اینکه کسی که ایمان می‌آورد، صاحب فکر و اندیشه است، ابراز داشت: به عبارت دیگر بعد از فکر و اندیشه است که فرد ایمان می‌آورد، قرآن از مقوله قرائت است و آیات الهی مبین هستند، یعنی با معیار عقل نازل شده‌اند.

وی در ادامه سخنانش به ارائه آماری از اقدامات سازمان متبوعش پرداخت و گفت: از سال 85 تاکنون بانک داده‌های فرهنگی و اجتماعی در سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل دادیم که بر اساس آن به بهانه کار فرهنگی وارد حوزه فرهنگ شدیم و بر اساس این داده‌ها مطرح شد که هر سازمانی چند صفحه کتاب تولید می‌کند.

حجت‌الاسلام خاموشی بیان داشت: بر اساس این آمارها مشخص شد که سهم مکتوبات سازمان تبلیغات اسلامی افزایش خوبی داشته به طوری که برخی کتاب‌های ما به چاپ صدم رسیده و اتفاقات خوبی رقم خورده است. امیدواریم بتوانیم تیراژ این دو کتابی که امروز رونمایی می‌شود را هم بالا ببریم که مؤلف و محقق راضی باشند.

«مثنوی محرم»، «حقوق زن با نگرشی در سیره زهرا(س)»، «جلوه‌های ولایت در آثار امام خمینی(ره)»، «زن و دفاع در اسلام»، «عرفان سیاسی»، «ولایت حکومت حکیمانه»، «در چشمه‌سار نهج‌البلاغه»، «عرفان اسلامی و مباحث کلامی» و «مدیریت اسلامی» از دیگر تألیفات منصوری لاریجانی است.



منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین