عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۸۳۵
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۳
مداح پیشکسوت اهل بیت(ع) اعمال نظرات شخصی در برخی از نهادهای سیاست‌گذار حوزه مداحی را یکی از موانع پیشبرد تحققات منویات رهبر انقلاب برشمرد و گفت: با تولید کتاب و شعار ولایت‌مداری، منویات رهبری در حوزه مداحی محقق نمی‌شود.
عقیق:همه‌ساله در سالروز ولادت ام‌الائمه حضرت فاطمه زهرا(س)، جمعی از مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) از سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند که معظم‌له در این دیدار, علاوه بر تشریح راهبردهای حوزه ستایشگری و بیان ظرایف و نکات مهم در این حوزه، توصیه‌هایی را به مداحان و شاعران آئینی بیان می‌کنند.
در آستانه دیدار مداحان با رهبر معظم انقلاب در سال 96 گفت‌وگویی با «محمود تاری» مداح پیشکسوت اهل بیت(ع) با موضوع میزان تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه ستایشگری صورت گرفت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

دیدار سالانه مداحان با رهبر انقلاب چه توفیقاتی را به‌دنبال داشته است؟

تاری:  بیش از 35 است که همه‌ساله در سالروز ولادت حضرت صدیقه طاهره(س) توفیق زیارت و بهره‌مندی از سخنان مقام معظم رهبری نصیب مداحان اهل بیت(ع) می‌شود و رهبر فرزانه انقلاب با ظرافت زیاد و اشرافیت کامل به حوزه، به بیان نکات مهم و گرانقدر در حوزه مداحی و شعر می‌پردازند که اگر فرمایشات ایشان، سرلوحه مداحان قرار بگیرد، بیشترین بهره و فائده  نصیبشان خواهد شد.

در این سالها، نصایح و توصیه‌های گهرباری از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است که هریک از آنها به‌نوعی پشتوانه و راهکاری برای فعالیت‌های ستایشگری خواهد بود و اگر مداحان نظریات و منویات معظم‌له را اجرا کنند، قطع‌به‌یقین در کیفیت کار مداحی و ایجاد انس و الفت بیشتر مردم با جامعه مداحان و بالعکس به‌مراتب بهتر خواهد شد.

مداحی اهل‌بیت(ع)، خیلی بالاست، هم مقام بالا و هم تأثیر زیادی در جامعه و ذهن مردم دارد. باید بدانید که چه‌کسی مداح است، مقدّمات کار مداحی او چیست، چقدر شعر می‌داند، چقدر حفظ است و چقدر می‌تواند بخواند؟ این خصوصیات را باید مرکزی عهده‌دار شود. حالا نمی‌دانم این مراکز مرسوم باید این کار را بکنند یا خود شما به‌کیفیتی فکرش را می‌کنید. این چیزی است که دنیا و نیازهای جامعه‌ی امروز، غیر از آن را برنمی‌تابد و قبول نمی‌کند. باید این طور باشد. (رهبر انقلاب/ 28 دی ماه 86)

تاکنون چند درصد از راهبردهای رهبر انقلاب در حوزه ستایشگری محقق شده است؟

تاری: من باید با عرض تأسف بگویم، فرمایشات رهبری در قالب شعار و کتاب مانده است. همه‌ساله ایشان نکات بسیار ظریف و خوبی را به ما گوشزد می‌کنند امّا ما در اجرایش ضعف نشان می‌دهیم و آن‌طور که مدنظر ایشان است نمی‌توانیم به‌اجرا در‌آوریم. مجموعه‌های مدعی زیادی در حال حاضر مسئولیت سیاست‌گذاری حوزه مداحی را به‌عهده دارند اما متأسفانه در این زمینه مدعی زیاد است و متولی کم.

اگر نهادهای مجری بخواهند و بتوانند، سخنان مقام معظم رهبری را به‌اجرا دربیاورند، بسیاری از آسیب‌های حوزه مداحی از بین خواهد رفت امّا اشکال کار اینجاست که این دیدارها برای برخی فقط تشریفاتی شده است و هرساله پس از مراسم تا سال بعد که مجدداً مداحان گردهم آیند؛ هیچ ارزیابی و پیگیری بر فرمایشات معظم‌له نمی‌شود و تنها به تولید کتاب و مجلاتی با موضوع منویات رهبر انقلاب بسنده می‌شود که اگر بخواهیم قدمی برداریم، باید از مرز تولید کتاب و شعاردهی عبور کنیم و به‌صورت عملیاتی وارد عرصه شویم.

در حال حاضر، مجموعه‌های زیادی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، خانه مداحان، هیئت رزمندگان، بسیج مداحان و غیره در این زمینه سیاست‌گذاری و فعالیت می‌کنند و در طول سال، برنامه‌های مختلفی در این حوزه اجرا می‌کنند امّا به‌واقع می‌توان گفت که هنوز بسیاری از فرمایشات رهبری در زمینه شعر و مداحی اهل بیت(ع) محقق نشده است.

 دلایل اجرایی‌نشدن منویات رهبر انقلاب چیست؟

تاری: یکی از موانعی که در تحقق فرمایشات رهبری وجود دارد این است که بیانات رهبری تفسیر به رأی می‌شود؛ این در حالی است که ایشان راهکارها و نصایح را خیلی به‌صورت صریح و واضح بیان می‌کنند و نیاز به تفسیر ندارد امّا برخی به‌دلیل ترس از جایگاه و منصبشان هر طوری که می‌خواهند منویات رهبر را تفسیر می‌کنند.

پیشنهاد شما برای حل این مسئله چیست؟

تاری: ما باید تشکیلات علمی و شجاع در این زمینه راه‌اندازی کنیم؛ تشکیلاتی که تسامح و تساهل نداشته باشد و افرادی امور را به‌دست بگیرند که مطالبات رهبر انقلاب برایشان دغدغه باشد وگرنه چنانچه بخواهیم با ادعای ولایت‌مداری و انقلابی‌گری جلو رویم و هیچ همتی در این زمینه نداشته باشیم؛ یقیناً منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه مداحی محقق نمی‌شود.





منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین