عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۷۶۳
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
آیت الله قرهی مطرح کرد؛
آیت الله قرهی گفت: ما هر چه داریم از قرآن ناطق امام زمان (عج) است و اتصال به قرآن ناطق باعث تفهیم قرآن برای ما می شود.
عقیق: آیت الله روح الله قرهی، تولیت حوزه علمیه امام مهدی (عج) تهران شب گذشته یکشنبه ۱۳ اسفندماه در جلسه هفتگی تفسیر خود که در مسجد امام حسن مجتبی (ع) شرق تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه  دو سوره فلق و ناس با رب شروع شده است، گفت: در این دو سوره در آغاز پروردگار عالم را با عنوان رب می خوانیم و می گوییم: « قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ » و « قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ». در معنای رب دو حال  برای این لفظ مد نظر قرار گرفته شده، که یک باب معنا شناسی توصیفی و دیگری معنای شناسی تاریخی است.

وی درباره لفظ رب اظهار کرد: این لفظ رب در مباحث واژه شناسی در لغت معناهای مختلفی دارد. این واژه رب در مقاطع گوناگون زمانی نیز به معنای مختلفی استفاده شده و از آن بهره برداری شده است که یکی از آن بیان های اولیه که بعضا می گویند اولیه به معنی سروری و بزرگی است.

آیت الله قرهی با بیان اینکه کلام پروردگار باید در هر سه حالت زمانی گذشته، حال و آینده مد نظر باشد، گفت: نکته بسیار مهم این است که کلام ذوالجلال و الکرام، کلام الله باید هم در گذشته و هم در حال و هم در آینده را مد نظر بگیرد. یعنی الفاظی را پروردگار عالم بیان فرماید که در حالات زمانی گذشته، حال و آینده را در بر بگیرد، که این نکته بسیار مهم است.

آیت الله قرهی با بیان اینکه در اسلام ما چیزی به عنوان ادیان نداریم، گفت: در بحث ادیان گذشته که از لفظ ادیان استفاده می شود باید گفت که ما حقیقتا در دین چیزی به عنوان دین مسیحیان یا دین کلیمیان و ادیان مختلف نداریم و حتی در قرآن هم ادیان نداریم و از همان اول اسلام بوده است.

وی ادامه داد: وقتی قرآن می خواهد مسیحیان یا کلیمیان را تعریف کند، آنها را دینی مجزا خطاب نمی کند بلکه آنها را یهود و نصارا می گوید. چون به حقیقت ما ۳ دین یا ۴ دین نداریم. احد، احد است و هر آنچه از احد صادر شده باز هم احد است و دینش هم یک دین و دین احدیت و اسلام است. انبیاء هم برای یک دین آمده اند و از اول همه انبیاء مبلغ دین اسلام بوده اند و این اصطلاح ادیان یک اصطلاح عامیانه است.

آیت الله قرهی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اصطلاح تدبر در قرآن گفت: اعتقاد راسخ بنده درباره تدبر در قرآن که امروزه به عنوان اصطلاحی بوجود آمده این است که کسی می تواند تدبر در قرآن داشته باشد که اول جدی مفسر قرآن باشد. حتی خیلی از عنوان تفسیرهایی که امروز هست یک شبهه تفسیراست و تفسیر نیست که باید خیلی مواظبت کرد که در تفسیر یک موقع به تفسیر رای کسی گرفتار نشود.

وی ادامه داد: همانطور که در گذشته بیان شد، تفسیر گوینده باید شرایطی داشته باشد و به چند علم مسلط باشد تا بتواند تفسیر بگوید، لذا انسان نباید گرفتار تفسیر به رای شود و اگر هم کسی می خواهد تفسیر بگوید بهتر است یک تفسیر را بردارد و از روی آن تفسیر بگوید، بنابراین تفسیر گفتن کار هر کسی نیست و تازه اگر کسی تفسیر هم گفت همه چیز قرآن را نگفته است.

این استاد حوزوی با اشاره به نظر علامه طباطبایی بعد از پایان تفسیر المیزان گفت: آیت الله موسوی همدانی، مترجم تفسیر المیزان می گوید وقتی تفسیر علامه تمام شد، ایشان یک دوری اجمالی آن را نگاه کردند و گفتند تازه فهمیدم باید یک دور دیگر تفسیر برای قرآن نوشته شود اما عمر من کفاف آن را نمی دهد.

وی ادامه داد: وقتی علامه طباطبایی بعد از اتمام تفسیر المیزان چنین حرفی می زند و می گوید تازه فهمیدم باید تفسیری دیگری مجزا بنویسم ما دیگر هیچ هستیم.

آیت الله قرهی با بیان اینکه قرآن اقیانوسی جوشان است، گفت: قرآن دریا است، قرآن اقیانوس جوشان است که به هیچ عنوان نمی شود به حقیقتش دست یافت و باید واقعا هزار بار گفت اسفا که مع الاسف ما قدر قرآن را نمی دانیم. با اینکه پیامبر (ص) معجزات فراوانی داشته اما بزرگترین معجزه اش قرآن بوده است.

وی ادامه داد: اگر کسی بتواند وارد قرآن بشود و در عمق قرآن جلو برود آن وقت است که می فهمد این قرآن معجزه بزرگی است که برای یک زمان خاص نبوده بلکه برای همه ازمنه است. جالب این که قرآن خودش می گوید هیچ چیز نیست که در قرآن بیان نشده باشد.

آیت الله قرهی با بیان اینکه شیخ بهایی همه علمش را از قرآن می داند، اظهار کرد: شیخ العجائب شیخ بهایی که حرم ثامن الائمه (ع) را درست کرد و همچنین از نظر علوم مختلف هندسه، فیزک، شیمی و حتی در شعرگویی غوغا نموده است، وقتی از او سوال می شود این همه علوم را از کجاست؟ می گوید همه اینها را از قرآن دارم و هیچ چیز آن خارج از قرآن ندارم.

وی ادامه داد: حالا اگر من و شما نتوانستیم از علوم قرآن و این اعجاز بزرگ پیامبر (ص) بهره بگیریم دلیل بر این نیست که موجودیت ندارد، دلیل بر این است که ما به آن نرسیده ایم.

این استاد حوزوی افزود: این که می بینید شیخ بهایی برخی کلمات و حروف را در مستطیل، یا مربع یا ستاره می نویسد و برخی معترض می شوند برای این است که او علومی را بدست آورده و برای اینکه آن علوم به دست نااهل نرسید به صورت رمز آن را می نویسد تا به اهلش برسد و می گوید اگر کسی رمز حروف قرآن را پیدا کند که کدام حرف در کدام سوره است حتی می تواند با آن رمز طی الارض کند.

آیت الله قرهی با بیان اینکه قرآن علم مطلق است، بیان کرد: این که چرا معجزه بزرگ پیامبر (ص) قرآن است به این دلیل است که قرآن علم مطلق است و همه چیز در آن وجود دارد، منتهی ما به آن نرسیده ایم و این یک بحث دیگری است. قرآن را باید به قرآن ناطق که اهل بیت (ع) هستند ارائه داد و اگر ندهیم به گمراهی می افتیم که این نکته بسیار مهمی است.

آیت الله قرهی با بیان سه دستورالعمل برای چگونگی فهم قرآن بیان کرد: برای اینکه قرآن را خوب بفهمید و متوجه شوید سه دستورالعمل را انجام دهید، اول اینکه قرآن را زیاد بخوانید، دوم ثواب آن را به روح حضرت نرجس خاتون (س) والده امام زمان (عج) هدیه کنید و سوم اینکه به قرآن ناطق امام زمان (عج) متصل شوید. این سه توصیه دستورالعمل اولیاء و بزرگان است که بسیار اثر گذار است.

وی ادامه داد: ما هر چه داریم از قرآن ناطق امام زمان (عج) است و اگر کسی بگوید از خودم هست قطعا گرفتار می شود. پس بدانید همه چیز در خانه قرآن ناطق امام زمان (عج) است و اتصال به قرآن ناطق باعث تفهیم قرآن برای ما می شود، پس تا می توانید به قرآن ناطق متصل شوید.

آیت الله قرهی با توصیه به اینکه هر ساعت یک دعای سلامتی برای امام زمان (عج) بخوانید، گفت: برای اتصال به امام زمان (عج) هر ساعت یک دعای سلامتی (أللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحجّة بن الحسن...) برای امام زمان (عج) بخوانید. فکر نکنید که این گفته من یک چیز قشنگی است که من بیان می کنم و شما می شنوید، این را برای قشنگی نگفتم بلکه انجام آن بسیار تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: در ابتدا ساعت یا موبایلتان را هر ساعت تنظیم کنید که یادآور شود و شما این دعای سلامتی را بخوانید که اگر مداومت نمودید بعد از مدتی بدنتان خودش کوک می شود و به شما سر هر ساعت یادآوری می کند تا این دعا را بخوانید. این اتصال را جدی بگیرید که باعث می شود به شما علم، حلم، بصیرت، اخلاق و ... مرحمت کنند.

تولیت حوزه علمیه امام مهدی (عج) تصریح کرد: در همین فتنه هایی که می آید و می گذرد در اتصال به امام زمان (عج) آنها رفع می شود. این اتصال خیلی عجیب است خدا گواه است چه اثرهایی دارد.

وی افزود: آخر شب هم سعی کنید با امام زمان (عج) حرف بزنید، وضو بگیرید و موقع خواب که چراغ ها را هم خاموش کردید و در بستر نشسته اید چند دقیقه با امام زمان (عج) حرف بزنید. این حرف زدن را خود آقاجان هم خیلی دوست دارند. بارها گفته ام و چون خیلی مهم است باز می گویم که اگر کسی هر شب هر شب با آقاجان حرف بزند و قطع نشود و بر آن مداومت داشته باشد خدا گواه است که به یک سال نمی کشد که چیزهایی را خودش متوجه خواهد شد و عنایت امام را خواهد دید.

آیت الله قرهی در پایان با اشاره به پایان سال و کمک به دیگران گفت: مسئله دیگر این که ببینید امام زمان (عج) از ما چه می خواهد؟ بدانید که آقاجان به کسانی عنایت می کند که آنها یاد دیگران باشند. در روزهای آخر سال هستیم و این وضع اقتصادی را هم می بینید، نکند ما دنبال خودمان و همسر و فرزندانمان باشیم و همسایه و فامیل خود را فراموش کنیم و از آنها خبر نداشته باشیم.

وی ادامه داد: ما رسممان است که عید نورزو لباس نو بپوشیم، نکند ما که ادعا میکنیم امام زمانی و محب اهل بیت (ع) هستیم ولی همه چیز را برای خودمان بخواهیم. بدانید که امام زمان (عج) به کسی عنایت می کند که به یاد دیگران باشد، دست دیگران را بگیرد، دست فامیل و همسایه را بگیرد.

این استاد حوزوی افزود: نکند ما لباس یا چیزی بگیریم که دیگران آن را ندارند و وقتی ما را میبینند یک آه بکشند، ما با این آه می سوزیم. مواظب آه دیگران باشید و اگر چیزی هم میگیریم در حد معمول خودمان باشد. عنایت امام زمان (عج) به کسانی است که هوشیار هستند که در چه جامعه ای هستند و چکار می کنند.

گزارش از امیرمحسن سلطان احمدی


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین