عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۷۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
آیت‌الله ری‌شهری در درس تفسیر قرآن:
آیت‌الله ری‌شهری با بیان اینکه دستور دین است که اگر کسی به شما نیکی کرد شما پاسخ آن را با نیکی بالاتری بدهید، گفت: بدی کردن در برابر نیکی دیگران بالاترین مصادیق «کفر نعمت» به شمار می‌رود.
عقیق:آیت‌الله محمدی ری‌شهری مفسر قرآن کریم در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که هر هفته یکشنبه‌ها بعد از نماز عشا در مصلای بزرگ ری برگزار می‌شود، در تفسیر آیه ششم از سوره مبارکه بقره گفت: کفر نکوهیده چند نوع دارد، کفر جحودی که آن نیز دو گونه است، کفر علمی و کفر جهلی و نیز کفر نعمت که «نادیده گرفتن نیکی دیگران با گفتار یا رفتار» معنا می‌شود.

وی در بیان نمونه‌ای از کفر نعمت با استناد به آیه 40 از سوره مبارکه نمل اظهار داشت: این آیه شریفه مربوط به داستان حضرت سلیمان و بلقیس و درخصوص آن هنگام است که توسط یکی از یاران حضرت سلیمان، تخت پادشاهی بلقیس به چشم برهم زدنی نزد حضرت سلیمان حاضر شد و او این توانایی را فضلی از سوی پروردگار برای آزمایش وی دانست که آیا موجب شکر یا کفران نعمت می‌شود، از این رو در این آیه «کفر» به معنای نادیده گرفتن نعمت آمده است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث بیان با استناد به آیه 7 سوره ابراهیم گفت: در این آیه شریفه نیز «کفر» به معنای نادیده گرفتن نعمت آمده و تاکید شده است که شکر نعمت موجب ازدیاد نعمت خواهد شد و کفران نعمت عذاب الهی را در پی خواهد داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با استناد به روایات اسلامی افزود: دستور دین است که اگر کسی به شما نیکی کرد شما پاسخ آن را با نیکی بالاتری بدهید و نیز حتی اگر کسی به انسان بدی کرده با او را با نیکی پاسخ بدهیم.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث همچنین در ادامه گفت: اگر کسی به انسان نیکی کرد و انسان در مقابل به او بدی کند بالاترین مصادیق «کفر نعمت» به شمار می‌رود. یکی از نصایح امیرالمومنین(ع) به امام حسن (ع) این است که انسان‌های پست نعمت‌ها را ناسپاسی می‌کنند.
جلسات تفسیر قرآن آیت الله محمدی‌ری‌شهری هر هفته یکشنبه شب‌ها بعد از اقامه نماز عشا در مصلای بزرگ ری برگزار می‌‌شود.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین