عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
از ایشان تقاضای درس خارج کردیم همچون تحقیقات آیت الله حکیم در مستمسک و همچون بیان آیت الله خوئی یعنی درسی که جامع تحقیقات حکیم و بیان سلیس آیت الله خوئی باشد اما ایشان می‌فرمودند؛ «آیت الله حکیم و شاهرودی تشریف دارند و این‌ها اساتید ما هستند پس نمی‌شود در محضر استاد، استاد بود».

عقیق:آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در گفتگویی در اهواز، پیرامون شخصیت علمی و اخلاقی آیت الله سید محمدجعفر مروج، اظهارداشت: هم اکنون 20 سال از رحلت استاد بزرگوار من، مرحوم آیت الله مروج می‌گذرد و لازم است نسبت به معرفی ابعاد شخصیتی ایشان، اقدامات بیشتری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه آیت الله مروج یکی از اساتید مطرح حوزه‌های علمیه ایران و در تدریس ادبیات عرب، بی‌نظیر بودند، گفت: از قدیم معروف بود در سه نقطه از کشور یعنی خوزستان، تبریز و مشهد دروس ادبیات بسیار خوبی تدریس می‌شود! اما از بین این سه استان، خوزستان به دلیل بهره‌مندی از آیت الله مروج که نسبت به مسائل ادبیات زبان عرب و صرف و نحو اهتمام ویژه داشتند، زبان زد حوزویان بود.

*التزام به حضور در کلاس درس آیات حکیم و شاهرودی

آیت الله شفیعی، با بیان اینکه مرحوم آیت الله مروج، تا اواخر دورانی که در نجف زندگی می‌کردند، ملتزم به حضور در کلاس درس آیات حکیم و شاهرودی بودند، اضافه کرد: بنده به ایشان عرض کردم شما با این مقام فضل و علم، چه احتیاجی به حضور در درس خارج این علما دارید؟ که پاسخ دادند: «در این درس‌ها نکات جدیدی است و این‌ها مغتنم است»؛ این نکته برای کسانی که می‌خواهند درس نخوانده مجتهد باشند، نکته‌ای پندآموز است.

*عدم برگزاری درس خارج به دلیل احترام به استاد

وی در ادامه گفت: من و دیگر روحانیون در نجف از ایشان تقاضای درس خارج کردیم همچون تحقیقات آیت الله حکیم در مستمسک و همچون بیان آیت الله خوئی یعنی درسی که جامع تحقیقات حکیم و بیان سلیس آیت الله خوئی باشد اما ایشان می‌فرمودند؛ «آیت الله حکیم و شاهرودی تشریف دارند و این‌ها اساتید ما هستند پس نمی‌شود در محضر استاد، استاد بود».

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به لیست تألیفات آیت الله مروج، گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته لیست تألیفات آیت الله مروج 57 کتاب است که تا به امروز 22 عدد از آن‌ها چاپ شده است.

*ارادت آیت الله مروج، به مقام معظم رهبری

آیت الله شفیعی، با اشاره به ارادت مرحوم آیت الله مروج، به شخص مقام معظم رهبری، اظهارداشت: در اسفندماه 1375 وقتی مقام معظم رهبری به اهواز تشریف فرما شدند، شبی که روحانیون خوزستان برای تشرف به محضر حضرت آقا دعوت شده بودند، آیت الله مروج هم با وجود اینکه بیمار بوده و نمی‌توانستند به دلیل عارضه داخلی، بیشتر از یک ساعت در جمعی باشند، قریب به 5 ساعت در جلسه دیدار با حضرت آقا حضور پیدا کرده و از محضر ایشان استفاده بردند.

وی ادامه داد و گفت: البته پس از آن نیز حضرت آقا ایشان را به ضیافت ناهار دعوت کرده و آیت الله مروج هم بعضی از تألیفات خود را به مقام معظم رهبری اهداء کردند.

*ابراز نگرانی رهبر معظم انقلاب از سلامتی آیت الله مروج

آیت الله شفیعی با اشاره به ابراز نگرانی رهبر معظم انقلاب از سلامتی آیت الله مروج، اضافه کرد: در همان روز دیدار خصوصی آیت الله مروج با مقام معظم رهبری، حضرت آقا به ایشان می‌فرمایند؛ «من اقدام کنم که شمارا برای درمان به خارج بفرستم؟» اما آیت الله مروج به تعبیری گفته بودند که «من عمر خود را کرده‌ام و ضرورتی ندارد به خارج بروم».

عضو خبرگان رهبری، بزرگ‌ترین شاخصه آیت الله مروج را مقام علمی و تقوای ایشان دانست و تصریح کرد: بعضی از اعلام، یکی از دلایل اعلمیت را نوآوری فقیه می‌دانند و آیت الله مروج در مقام علمی، نوآوری‌هایی داشتند که هیچ شخص دیگری به پای این بزرگوار نمی‌رسید و از این بابت، بسیار ممتاز و سرشناس بودند.

*طلاب خود را خاک بدانند

آیت الله شفیعی، با اشاره به تأکیدات آیت الله مروج بر ساده زیستی و تواضع طلاب، گفت: ایشان همواره و مخصوصاً برای اهل علم بر این نکته تأکید داشتند که طلاب باید متواضع بوده و خود را خاک بدانند.

وی ادامه داد: ایشان قریب به نیم قرن در نجف زندگی کرده و در تمام مدتی که در آنجا ساکن بودند، منزل ملکی به نام خود اختیار نکرده و آن دسته از وجوهاتی که از مردم ایران برای آیت الله حکیم و شاهرودی، نزد ایشان ارسال می‌شد را با اذن و اجازه خود مراجع، میان طلاب ایرانی مستضعف تقسیم می‌کردند.

 نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در پایان، با تأکید بر ترویج سیره علمی و اخلاقی آیت الله مروج، میان طلاب جوان، گفت: باید سلسله کتاب‌هایی در وصف خصوصیات اخلاقی این عالم ربانی و مجاهد چاپ و همایش‌هایی در تبیین سیره زندگانی ایشان برگزار شود تا إن شاءالله شاهد ارتقاء طلاب از حیث رفتاری باشیم.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین