عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۶۱۱
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
طحانیان با اشاره به تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «سرباز کوچک امام(ره)» می‌گوید: این تقریظ برای من سند افتخار است و حاضر نیستم آن را با سند مالکیت دنیا هم عوض کنم.
عقیق:کتاب «سرباز کوچک امام» روایتی است از خاطرات آزاده مهدی طحانیان از کودکی تا امروز. جهت آفرینش این اثر ارزشمند در مجموع 163 جلسه مصاحبه با طحانیان گرفته شده است که طی آنها نزدیک به 350 ساعت فایل صوتی ذخیره شده است، علاوه بر این، حجم صوتی حدود 20 ساعت مصاحبه تکمیلی نیز با افراد مربوط با خاطرات طحانیان از جمله پدر وی، سرهنگ حسن زارعی از فرماندهان دفاع مقدس و همسنگران مهدی و آزادگان سرافراز همچون حجت الاسلام سید حسن میرسید، فاطمه ناهیدی، فاطمه شمسی بهرامی، معصومه آباد و امیر شاه‌پسندی و نیز نامه‌هایی از دوران اسارت تهیه شده است. تمامی این تلاش‌ها و حساسیت‌های مربوط به ثبت خاطرات وی تنها به این دلیل بوده که خاطرات یکی از جوان‌ترین اسرای انقلاب که تنها یک نمونه آن بازتابی روشن در اذهان مردم پرشور مذهبی ایران داشته است، به‌صورتی کاملاً مستند و منطبق با واقعیات ثبت شود.

ماحصل چهار سال تلاش جهت نگارش این اثر، کتابی به‌حجم 925 صفحه و در 8 بخش است. در بخش پیش‌گفتارِ مؤلف کتاب «سرباز کوچک امام» به‌تفصیل روند تلاش‌های مؤلف جهت ایجاد این اثر توضیح داده شده است. توضیحاتی که هر خواننده‌ای را در اطمینان به خوانده‌هایش قوت قلب می‌بخشد. کتاب «سرباز کوچک امام» به بیان اتفاقات ریز و درشت زندگی مهدی طحانیان پرداخته؛ اتفاق‌های خواندنی و جذابی که در بسترهای متفاوتی روی می‌دهد و ذهن خواننده را به‌طرز ماهرانه‌ای به همراهی خویش دعوت می‌کند.

ناب‌ترین بخش این خاطرات مربوط به سال‌های طولانی‌ای است که راوی در اردوگاه‌های نگهداری اسرای ایرانی در عراق سر می‌کرده است. او به‌عنوان جوان‌ترین اسیر جنگی در زمان اسارتش به‌شدت کانون توجه بعثی‌ها بود؛ از این رو شاهد ماجراهای تلخ و شیرینی است که در نوع خودش کم‌نظیر است. نقطه اوج این اتفاقات ماجرای امتناع او از مصاحبه با «نصیرا شارما» یک زن خبرنگار هندی بی‌حجاب است.

روز یکشنبه، 6 اسفندماه، تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «سرباز کوچک امام(ره)» رونمایی شد. راوی تقریظ ایشان را بزرگترین هدیه خود توصیف و تأکید می‌کند که حاضر نیست آن را با هیچ چیز عوض کند.

تقریظ مقام معظم رهبری، سند افتخار من است/ ایشان سنگ تمام گذاشتند

مهدی طحانیان، راوی کتاب «سرباز کوچک امام(ره)»، در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب گفت: رونمایی از تقریظ ایشان بر این کتاب برایمان غافلگیرکننده و مسرت‌بخش بود. آن لحظه که این هدیه ارزشمند را باز کردم، سند افتخار را مقابل چشمانم دیدم. نمی‌توانم احساس خودم را در آن لحظه توصیف کنم، ایشان با عباراتی که به‌کار بردند، سنگ تمام گذاشتند و برایم باعث افتخار بود.

وی با بیان اینکه با رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «سرباز کوچک امام(ره)» همه خستگی راوی و نویسنده کتاب رفع شد، ادامه داد: اگر سند مالکیت تمام دنیا را در اختیارم قرار می‌دادند، این‌قدر خوشحال نمی‌شدم. این تقریظ را نمی‌توانم با هیچ چیز دیگری در دنیا عوض کنم زیرا برایم بسیار ارزشمند است.




سال‌ها منتظر این تقریظ بودم

طحانیان در ادامه به دیدار اخیرش با مقام معظم رهبری اشاره کرد و یادآور شد: روز دوازدهم بهمن‌ماه سال جاری به‌همراه تعداد دیگری از راویان و نویسندگان حوزه دفاع مقدس به دیدار ایشان رفتیم. معظم‌له در این برنامه به من گفتند که تقریظی برای کتاب «سرباز کوچک امام(ره)» نوشتند و من را مورد تفقد قرار دادند. ما به‌انحای مختلف این کتاب را چندین‌بار به مقام معظم رهبری تقدیم کرده بودیم، که خوشبختانه ایشان کتاب را مطالعه کرده و از آن راضی بودند و راجع به خاطرات کتاب صحبت کردند.  در نهایت نیز فرمودند که "آقای طحانیان، من بر این کتاب یادداشتی هم نوشته‌ام". وقتی رهبر انقلاب این را گفتند، خیلی شوکه شدم، زیرا سال‌ها بود که منتظر این لحظه بودم.

تأکید مقام معظم رهبری بر توجه به متن خاطرات

راوی کتاب «سرباز کوچک امام(ره)» با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با نویسندگان و راویان دفاع مقدس تأکید کرد: ایشان درباره خاطرات دفاع مقدس صحبت کرده اشاراتی داشتند. از جمله موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد، توجه ایشان به متن کتاب‌ خاطرات بود و تأکید داشتند که باید به این موضوع توجه داشت. 

بهترین مقطع زندگی‌ام، دفاع مقدس بود

وی با تأکید بر اینکه "اگر با همین تجربه به زمان دفاع مقدس بازگردم، دوباره همین راه را انتخاب خواهم کرد"، یادآور شد: بهترین مقطع زندگی من،‌ دفاع مقدس بود. بارها گفته‌ام که اگر هزار بار دیگر هم از مادر زاده شوم نیز زندگی در دفاع مقدس و آن شرایط را انتخاب می‌کنم. جنگ تحمیلی زیبایی‌هایی داشت که در زندگی عادی قابل تجربه نیست. دفاع مقدس، علی‌رغم همه سختی‌ها و مشکلات، سرشار از زیبایی بود.

ماهی‌های از دریا بیرون افتاده

طحانیان اضافه کرد: رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی همانند ماهی‌ای هستند که از دریا بیرون افتاده‌اند و همواره منتظر این هستند که دوباره به آن دریا بازگردند.



منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین