عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۵۲۵
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۸
حجت الاسلام میرباقری تشریح کرد:
حجت الاسلام میرباقری گفت: تمدن حاصل توسعه و پیشرفت است. بنابراین در تمدن اسلامی و تمدن مدرن انسان تراز متناسب با توسعه و متناسب با اسلام است.
عقیق:آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در مراسم افتتاحیه سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی که عصر روز گذشته ۲ اسفندماه برگزار شد، با طرح موضوع انسان تراز درتمدن نوین اسلامی و شاخص های او گفت: انسان تراز، انسان توسعه است، زیرا تمدن حاصل توسعه و پیشرفت است. بنابراین در تمدن اسلامی و تمدن مدرن انسان تراز متناسب با توسعه و متناسب با اسلام است.

وی ادامه داد: جامعه انسانی حول محور حق یا باطل شکل می گیرد و تجمع برای پرستش است لذا هر جا جامعه ای شکل بگیرد عاری ازپرستش نیست خواه پرستش حق یا پرستش باطل باشد. انسان تراز اسلامی باید انسان درون جامعه و تاریخ دانسته شود. انسان تراز اسلامی عضوی از جامعه تاریخی است و فرد و جامعه و تاریخ آن دارای هویت هستند. ما انسان های جزیره ای و جدا از یکدیگر چه در جبهه حق و چه در جبهه باطل نداریم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به انسان تراز تمدن غربی گفت: این انسان متناسب با توسعه غربی تربیت شده و رفتارهای او تحت قواعد ماده است. انسان تراز انسانی است که تکامل اجتماعی پیدا کرده و متناسب با رشد تکنولوژی فکر و عمل می کند. انسان تراز تمدن مادی، انسانی است که افکار و سبک زندگی و احساسات او متناسب با رشد تکنولوژی است. انسان اگر برآمده از ماده باشد، خود محور خواهد شد و اگر جایی وارد حیات اجتماعی شود بر اساس منافع خود عمل می کند.

میرباقری اضافه کرد: انسان تراز تمدن اسلامی به طور قطع جدا از تمدن مادی است. انسان تراز تمدن اسلامی انسانی است که تمام روابط خود اعم از رابطه با خود و محیط و دیگران را بر مدار امام و ولی حق تنظیم می کند. این انسان ارزش ها را بر مدار هوای خود تعریف نمی کند بلکه بر مدار ولی حق تعریف می کند. انسان تراز تمدن اسلامی خود را تابع دین و خلیفه الله می داند.سنت هایی که پیامبران به یادگار گذاشتند شامل عدالت و قسط، دستگیری محرومان، دفاع از مظلومان و اطاعت ازخدا برای رسیدن به قرب الهی. این مولفه ها تمدن مفید را رقم می زنند

حجت الاسلام والمسلمین ناصر سقای بی ریا در این مراسم با ارائه مقاله «قرآن قوانین اجتماعی و تمدن نوین اسلامی» گفت: مظاهر ظاهری تمدن ها مانند ساختمان ها محصول فن آوری روزاست و قرآن وجهه مادی نماد تمدنی را ارزش تلقی نمی کند. با بررسی تاریخ انبیا به این نتیجه می رسیم که پروژه ای که همه انبیاء دنبال می کردند در نهایت به پیامبر اسلام رسیده است.

وی ادامه داد: تمدن الهی انبیاء که در پروژه ای مشترک دنبال شد، کتاب و سنت را بوجود آورد. وجه خیر و نیکی تمدن های بشری مربوط به سنت های پیامبران و وجه شر آن در نسبت به سنت های طاغوت هاست. قرآن کریم نشان داده است طاغوتیان سنت هایی را برای حفظ سلطه خود به کار می گرفتند از جمله خوار شمردن انسان ها، گمراه کردن انسان ها، استفاده از مجازات سنگین در برابر مخالفان و اهمیت دادن به مال و لذت طلبی و فساد.

بی ریا بیان کرد: سنت هایی که پیامبران به یادگار گذاشتند شامل عدالت و قسط، دستگیری محرومان، دفاع از مظلومان و اطاعت ازخدا برای رسیدن به قرب الهی. این مولفه ها تمدن مفید را رقم می زنند.از منظر قرآن میراث انبیاء در نهایت به شکل حکومت عدل الهی در سراسر جهان تحقق پیدا می کند. انقلاب اسلامی زمینه ساز تمدن نوین اسلامی و تمدن نهایی نوین اسلامی، تمدن مهدوی است. این دیدگاه فلسفه تمدنی قرآن است و آیات مرتبط با آن وجود دارد.

حجت الاسلام مهدی ابوطالبی رئیس دبیرخانه علمی سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی در این مراسم طی سخنانی گفت: هفته علمی تمدن نوین اسلامی سومین دوره خود را برگزار می کند که هدف اول از برگزاری آن ترویج علمی گفتمان و گسترش محافل علمی در دانشگاه ها و مراکز علمی در حوزه تمدن است و اکنون در حدود هفت مرکز با این هفته علمی همکاری می کنند.

وی ادامه داد: شش کمیسیون بر اساس شش موضوع کلی تمدن نوین اسلامی از جمله مبانی نظری تمدن نوین اسلامی، چیستی و ماهیت تمدن نوین اسلامی ، سیر تکوین تمدن نوین اسلامی، آینده پژوهی تمدن نوین اسلامی، ظرفیت های موجود تمدن سازی، مطالعات علمی تمدنی و رشته های علمی تمدنی هستند. این کمیسیون ها توسط یکی از مراکز علمی به همراه برگزاری نشست های و تدوین مقالات پیگیری می شوند.

وی با اشاره به ارسال مقاله های مختلف در سال های قبل به هفته علمی گفت: در سال اول ۵۷ مقاله تایید شده داشتیم که برای چاپ پذیرفته شدند. در سال دوم ۵۴ مقاله علمی پذیرفته شدند که در قالب ۵ جلد تدوین و منتشر می شوند.در هفته سوم بر نقد و مناظره متمرکز شدیم، زیرا به دنبال ایجاد موج مخالفت خاصی که در حوزه تمدن بوجود آمده است، تاکید شورای علمی بر این بود که نظرات منتقدان را بشنویم.

ابوطالبی اضافه کرد: در طول هفته سوم مباحث به صورت نقد و مناظره در قالب کرسی های مختلف آغاز می شود و تا ۹ اسفندماه ادامه دارد. ما می خواهیم نخبگان را وارد بحث تمدن نوین اسلامی کنیم زیرا در فضای دانشگاهی و حوزه علمیه به بحث علوم انسانی اسلامی و تمدن نوین اسلامی کمتر پرداخته می شود.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین