عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۴۸۷
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
آیت الله میرباقری:
آیت الله میرباقری گفت: تنها راه عبور از حجب ظلمانی نور مقدس فاطمه زهرا(س) است که این نور در ائمه(ع) تجلی کرده و ما از طریق ائمه (ع) با حضرت زهرا (س) همراه می شویم.
عقیق:حسینیه  مرحوم شیخ مرتضی زاهد، در روز شهادت حضرت زهرا (س) با حضور آیت الله جاودان پذیرای عزادارن فاطمی بود، که این عزاداران از ساعت ده صبح در این مکان نورانی و معنوی حضور یافته بودند. و این مراسم با قرائت زیارت جامعه آغاز شد. 

آیت الله سید محمد مهدی میرباقری سخنران این مراسم بود که وی با بیان اینکه فرصت دنیا کوتاه است، اظهار کرد: خداوند متعال در فرصتی که در دنیا برای ما فراهم کرده زمینه تمام خیرات را در همین فرصت دنیایی قرار داده است، فرصت دنیا با اینکه بسیار کوتاه است که با یک چشم به هم زدن تمام می شود،ولی فرصت بسیار فوق العاده و استثنایی جهت کسب خیرات است.

وی ادامه داد: نقل شده بدین مضمون که وقتی حضرت عزرائیل جهت قبض روح حضرت نوح (ع) تشریف آوردند و گفتند فرصت تمام است، حضرت نوح (ع) گفت می شود فرصتی داده شود تا به زیر این سایه بنشینم، عزرائیل هم گفت بله می شود و وقتی حضرت نوح (ع) رفتند از ایشان پرسید که عمر دنیا را چگونه دیدید و حضرت نوح (ع) گفتند به اندازه همین آمدنم زیر این سایه بود.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ۱۸ سال فرصتی کافی برای رسیدن به مقصد است، گفت: در روایات تاکید شده و در قرآن می فرماید: « وَسَارِعُوا إِلَیٰ مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ  .... »، فرصت ها را از دست ندهید و اهل سرعت باشید و خود را محیا کنید که این فرصتها کوتاه و کار زیاد است، اما با کوتاهی این فرصتها فرصت برای رسیدن به مقصد در عین کوتاهی کافی است.

وی افزود: رسیدن به مقام ذکر مقام فوق العاده ای است که انسان را از غفلت بیرون می آورد و به مقام حضور می برد. عده ای در قیامت عذر می آورند که فرصت دنیا کافی نبود، اما قرآن در جواب می گوید آن فرصتی که به اهل تذکر دادیم آن فرصت را به شما ندادیم و فرصت آنها تنها ۱۸ سال بود و هر کس به ۱۸ سال رسید فرصت به مقصد رسیدن را به او داده اند.

بالاترین مقام و بالاترین عذاب

آیت الله میرباقری با اشاره به بالاترین مقام و عذاب اظهار کرد: مقصد هم رسیدن به مقام معرفت، قرب و محبت الهی است و تا آن مقام به تعبیر روایات آمده که گاهی ۷۰ هزار حجاب وجود دارد که باید از کنار آنها در این فرصت کوتاه عبور نمود. اگر کسی این فرصت کوتاه را مغتنم شمارد به مقصد می رسد، و اگر کسی در رسیدن به این مقصد به مقام لا اله الا الله مقام توحید راه پیدا کند ثوابش نظر به وجه الله است و اگر کسی در این فرصت دنیا این قدم را بر ندارد دیکر هرگز نمی رسد و در قیامت هم امکان برداشتن این قدم وجود ندارد و این بدترین عذاب است کما اینکه بالاترین ثواب هم رسیدن به آن مقام توحیدی است.

وی ادامه داد: این خیلی گرفتاری است که کسی ریز و درشت دنیا را پیدا کند و خود را به آن برساند اما خدا را گم کرده باشد، کسی که تمام عمرش خدا را گم کرده و چیز دیگری را پیدا کرده و در دنیا به خدا نرسیده باشد، عیش او عیشی تلخ است، و برعکس آن کسی که خدا را پیدا کرده باشد دیگر گم شده ای ندارد و در سخت ترین حالات هم در آرامش است، الا بذکر الله تطمئن القلوب.

مغتنم شمردن فرصت کوتاه دنیا

آیت الله میرباقری با بیان مغتنم شمرده فرصت کوتاه دنیوی گفت: این فرصت دنیا خیلی مغتنم است که خیلی از کارهای بزرگ را در آن می شود انجام داد، پس اینجا باید با سرعت و سبقت کار کرد و موانع رسیدن به قرب الهی را از سر راه برداشت، در برخی از معارف ما این موانع به عنوان حجوب تعبیر شده است که گاهی به حجب ظلمانی و گاهی به حجب نورانی تقسیم می شود.

وی ادامه داد: انسان وقتی از حجاب ظلمانی بیرون آمد تازه وارد حجاب نورانی می شود که باید از این حجاب نیز بیرون شود و به حقیقت راه پیدا کند. لذا باید در این فرصت دنیایی از این دو حجاب ظلمانی و نورانی عبور کنیم.

گناه یکی از فرعیات حجاب ظلمانی

آیت الله میرباقری با بیان اینکه گناه فقط یک فرع در حجاب ظلمانی است، گفت: شاید در بین معانی که در خصوص حجاب ظلمانی شده است یکی از این معانی عبارت است از گناهان انسان که باعث حجاب ظلمانی می شود و انسان را به تاریکی می برد. اما گناه یکی از فروعات این حجاب است. گناهان که شامل صفات بد، افکار بد، اعمال بد انسان هستند باعث این حجاب ظلمانی می شود.

وی ادامه داد: انسان وقتی گناه می کند یک نقطه تاریک در قلب او پیدا می شود و اگر توبه نکند این نقطه تاریک تمام قلب او را میگرد و قلب او را ظلمانی و تاریک می کند، لذا باید انسان از اعمال، رفتار، افکار، صفات بد فاصله بگیرد. لذا از معارف استفاده می شود که این گناهان فرع هستند اما حجاب ظلمانی این گناهان نیست، هر چند نجات از اعمال و افکار و صفات بد کاری سخت است اما حجاب ظلمانی از این سنگین تر است.

تنها راه نجات از حجاب های ظلمانی

آیت الله میرباقری با اشاره به راه نجات از این ظلمات، گفت: تنها راه نجات از ظلمات اتصال به حضرت زهرا (س) و ائمه (ع) است، حالا اگر کسی به شعاع نور امامان و حضرت زهرا (س) متصل شود، در پرتوی نور آنها راه می رود و این ظلمات با او کاری ندارند و اگر با امام هم همراه باشد به حیاتی می رسد که با آن نور حتی می تواند در این فضای ظلمانی زندگی در نور داشته باشد.

وی ادامه داد:  پس تنها راه عبور از حجب ظلمانی نور مقدس فاطمه زهرا (س) است که این نور در ائمه (ع) تجلی کرده و ما از طریق ائمه (ع) با حضرت زهرا (س) همراه می شویم و ساحت حضرت زهرا (س) ساحتی است که از طریق ائمه (ع) باید به ایشان وارد شد.



منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین