عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۴۸۰
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷
کارشناس مسائل دینی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مسجد تراز اسلام را بر اساس آیه‌ای از قرآن بیان کرد.
عقیق:حجت الاسلام محمد صفیاری، کارشناس مسائل دینی با حضور در خبرگزاری تسنیم، در گفت‌وگویی در اهمیت مسجد در نگاه قرآن و عترت توضیح داد: خداوند در قرآن 28 بار کلمه مسجد را به کار برده است که این مسأله نشان از اهمیت این مکان مقدس است. به عنوان نمونه خداوند در آیه‌ای از قرآن علاوه بر نهی از خواندن نماز در مسجد ضرار به یکی از ویژگی‌های مهم مسجد تراز اسلام اشاره کرد و فرمود: «لَا تَقُمْ فِیهِ أَبَدًا ۚ لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ ...؛ تو (ای رسول ما) هرگز در مسجد آنها (به نماز) نایست که همان مسجد (قبا) که بنیانش از اول بر پایه تقوای محکم بنا شده سزاوارتر است». بنابراین مهم‌ترین ویژگی مسجد تراز اسلام رعایت تقوا و یا ایجاد زمینه‌های تقوا است.

امام جماعت برگزیده سال 91  با بیان اینکه اهل‌بیت(ع) نگاه تربیتی نسبت به مساجد داشتند، افزود: در سیره پیامبر(ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) مسجد کارکردهای فراوانی داشت تا جایی که پیامبر(ص) پایه‌های حکومت خویش را از آنجا بنا نهادند و آن را محوری برای فعالیت‌های سیاسی،‌ اجتماعی و حتی نظامی قرار دادند. مسجد در صدر اسلام محلی برای رفع مشکلات مردم، قضاوت، تربیت کادر فرهنگی و مذهبی و ... بود.

صفیاری ایجاد نظام تربیتی در مساجد را یکی از راهکارهای جذب اقشار جامعه به خصوص نوجوانان و کودکان معرفی کرد و گفت: ایجاد نظام تربیتی در مساجد به معنای برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح کیفی و کمّی این اماکن مقدس است. در صورت عدم وجود این نظام تربیتی، اگر جذب هم داشته باشیم،‌ به مرور زمان ریزش صورت می‌گیرد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین