عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۴۴۷
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۸
نویسنده کتاب خطبه فدکیه ذوالفقار فاطمه مطرح کرد:
نویسنده کتاب خطبه فدکیه ذوالفقارفاطمه(س) به ده عامل انحراف جامعه پس از رسول خدا بر طبق خطبه فدکیه پرداخت.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سروری در گفت وگویی گفت: برای درک ژرفای اقیانوس بانوی کوثر،دُردانة رسالت و دخت پیامبر اعظم، منابعی بهتر از قرآن و احادیث اهل بیت(علیهم السلام) نیست؛ در قرآن کریم آیات بسیاری به صورت تأویل بر آن حضرت منطبق شده و در روایات نیز به ابعاد وجایگاه والای ، معنوی  وبی شماری از بی بی دوعالم  ثبت شده وبیان شده است که دل هر انسان آگاه وآزاد اندیشی را متوجه خود می کند.

وی افزود: بر اساس منابع متقن، شأن نزول بیش از پنجاه آیه یا اختصاص به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دارد یا مشترک بین ایشان و سایر اهل بیت(علیهم السلام) اشاره شده است واماعموم مفسران شیعه و اهل سنت سوره کوثر را در شأن حضرت فاطمه(سلام الله علیها) دانسته اند.

نویسنده کتاب خطبه فدکیه ذوالفقار فاطمه(س) بیان کرد: زندگی انبیاء واولیا خداوند برای ما الگو هستند چرا که آنها تربیت شدگان مستقیم حضرت حق هستند وهیچگونه انحراف اعتقادی ، اخلاقی وعملی در وجودشان راه ندارد اصلابه همین جهت درجایگاه  عصمت قرار گرفته اند.  

وی افزود: اگر از زندگی  گفتار وبرنامه های اخلاقی واجتماعی و معنوی آن انسان های کامل آگاهی درستی داشته باشیم به همان میزان بهره مندی ما از این الگوگیری آنان بیشتر خواهد شد؛ در این میان  زندگی سراسر نورانی حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) برای  همة ما الگو و سرمشق زندگی ما است.

حجتی بر حجج الله

وی بیان کرد: اگر چرایی الگوبودن ایشان را بخواهیم بدانیم باید به این سخن از امام زمان (عج) قطب عالم هستی ومحور کون مکان گوش فرادهیم که ایشان فرمودند: و فِی ابْنَةَ رَسُول الله(ص) لی أُسْوَةُ حَسَنَةً ؛ دختر پیامبر خدا(ص) برای من الگوی نیکویی است؛ علاوه بر بعد معنوی واخلاقی، مساله ابعاد سیاسی و اجتماعی حضرت نیز مطرح است که ایشان را حجت حجج الله قراردادند.

این محقق حوزوی بیان کرد: نکته اول آن است که حضرت فاطمه زهرا(س) با هیچ حاکم ظالمى بیعت نکرد؛ حضرت مهدى(ع) هم بیعت هیچ سلطان ستمگرى را بر گردن ندارد. دوم اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها با اینکه حق  خلافت ظاهری و حکومت را از امام على (علیه السلام) سران سقیفه سلب کردند، اما هیچ گاه براى باز گرداندن خلافت، از اسباب غیرعادى استفاده نکردندغ من نیز از ایشان پیروى مى کنم و براى احقاق حقم در این دوران راه هاى غیر عادى را نمى پیمایم.

وی گفت: امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: نَحْنُ حُجَجُ اللَّهِ عَلى خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْنا - ما (ائمّه) حجت خدا بر مردم و مادرمان فاطمه حجت خدا بر ماست؛ امام باقر(ع) در عظمت و جلالت مادرش فاطمه عليهاالسلام مي‏فرمايند: لقد کانت عليهاالسلام مفروضه الطاعه علي جميع من خلق‏اللَّه من الجن و الانس و الطير و الوحش و الانبيا و الملائکه  اطاعت فاطمه عليهاالسلام بر تمام بندگان الهي حتي جن و انس، پرندگان و حيوانات، پيامبران و ملائکه واجب است؛ وپيامبر(ص)، نيز مي‏فرمايند: ان اللَّه جعل عليا و زوجته و ابنائه حجج علي خلقه ، خداوند متعال علي، همسر و فرزندانش را حجت خود در ميان مردم قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین سروری افزود: در تفسیر فرات که از 1200 سال پیش است روایتی از پیامبر خدا نقل می کند که  یک روز پیامبر بر فاطمه وارد شد و بعد فرمود فاطمه جان ؛ و اذا استقر اولياء الله في الجنه زارکِ وآدم و من دونه من النبيين؛هنگامی که اولياي پروردگار در بهشت مستقر گردند، آدم و ديگر انبيا به زيارت تو خواهند آمد.بیچاره  بدبخت وشقی مردمی که خداوند چنین نعمتی به آنها داده  وقدر اورا نداسته واورا آزردند وآتش به در خانه اش آوردند.

عوامل انحراف جامعه پس از رسول الله

وی گفت: آنچه از زبا ن مادریازده معصوم و امام در روزگار غربت و تنهایی آل الله بعد از رسول خدا بیان شده است؛ فقط اختصاص به گذشته نیست برای امروزجامعة ما وآیندگان منشور وراهنمایی است که مسلمانان وهر انسان آزاد اندیشی را در تمام ادوار از بن بست نجات میدهد. خطبه فدکیه یک دور دایره المعارف است برای شیعه.

نویسنده کتاب خطبه فدکیه ذوالفقار فاطمه(س) بیان کرد: مخاطب فرمایشات وخطبه های حضرت فاطمه (س) به دو گروه هستند: اول آنهایی که راه خود را از ولایت و امامت جدا کردند ونسل به نسل این انحراف را ادامه داده اند؛ (وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ) (آل عمران / 85). «هر کسی غیر اسلام دین دیگری برگزیند از وی پذیرفته نخواهد شد و او در قیامت از خاسرین و زیانکاران است»

وی افزود: دومین گروه پیروان وموالیان ودوستان امامت و ولایت هستند که خواب غفلت آنها را نگیرد و بدانند که دشمن برای نفوذ با هر حربه، به میدان آمده ومی آید؛ مثل حربه و جنگ مذهب علیه مذهب.

عوامل انحرافات در جامعه

حجت الاسلام والمسلمین سروری بیان کرد: سسست شدن در اعتقادات وارزشهای دینی اولین عامل است؛ حضرت در خطبه فدکیه می فرماید:وَ اَشْهَدُ اَنَّ اَبی‏مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ؛ کلمه "اَبی" خیلی مهم است یعنی من دختر پیامبر هستم شما چنین اجحاف می کنید؛ظلم می کنید، خیانت می کنید؛ آزار واذیت می کنید؛من دختر همان کسی هستم که فرمود: «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی»؛ فاطمه پاره تن من است و هرکس او را بیازارد گویی مرا آزرده است، در جای دیگر خطبه مجددا یاوآوری می کند:اَیُّهَا النَّاسُ! اِعْلَمُوا اَنّی فاطِمَةُ وَ اَبی‏مُحَمَّدٌ،

وی افزود: دومین عامل، رو آوردن مردم به بت های جان دار وبی جان بود؛  َجَعَلَ اللَّهُ الْایمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ ،  شرک یا خفی است یا جلی ، شرک آلودگی روح است. روح سالم خدا باور ،نبوت باور، ولایت باور و قیامت باور است؛ خدا نا باوری انحراف از فطرت است؛ حاکمیت غیر خدا در وجود انسان و زندگی او بر اثر شرک است.

وی افزود: آلوده زدایی این  شرک با چه وسیله ای امکان پذیر است؟ فقط ایمان است که می تواند این آلودگی را پاک کند؛ خدا دانی غیر از خدا باوری است؛ خدا باوری مهم تراز خدادانی است؛ یعنی انسان با ایمان خدا دانی ومعرفت را مقدمه ای برای  خدا باوری می داند.

پدید آمدن بیماری مهلک نفاق در جامعه

نویسنده حوزوی بیان کرد:  عامل سوم شامل پدید آمدن بیماری مهلک نفاق در جامعه است؛ ظَهَرَ فیکُمْ حَسْیکَةُ النِّفاقِ ، علائم نفاق در شما ظاهر گشت؛ در فتنه 88واغتشاشات اخیر، بروز کینه ها که ناشی از نفاق درون بود ظهور کرد . آتش زدن پرچم – آتش زدن عکس شهدا- آتش زدن حسینیه ها ومساجد، توهین به مقدسات وارزشهای دینی .

وی افزود: خطر اهل نفاق، برای هر جامعه از خطر هر دشمنی بیشتر است چرا که از یک سو شناخت آنها غالباً آسان نیست و از سوی دیگر دشمنان داخلی هستند و گاه چنان در تارو پود جامعه نفوذ می کنند که جدا ساختن آنها کار بسیار مشکلی است و از طرفی روابط مختلف آنها با سایر اعضاء جامعه، کار مبارزه را با آنها شوار می سازد.

حجت الاسلام والمسلمین سروری گفت: نفاق منافقین را به تعبیر قرآن هم می توان در ایمان و عقیده، وهم در عمل آنها دید.اما مهم ترین شاخصه های آنها ، یکی دروغگویی است. خداوند می فرماید:«وَ اللَّهُ یشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکاذِبُونَ»[منافقون/1] خدا گواهی می دهد که منافقان در گفته خود دروغگو هستند(چرا که به سخنان خود ایمان ندارند). دوم بزرگ جلودادن ضعف های کوچک در جامعه . سوم شایعه پراکنی وشایعه سازی در جامعه .

سه ترفند و ضربه مهلک  به پیکره اسلام

این محقق حوزوی بیان کرد:  تلاش برای ناکار آمدی دین ولباس بلند و كهنه بر قامت دین کردن و دین را از میان تهی کردن از جمله ترفندهای دشمنان است؛ وَ نَطَقَ کاظِمُ الْغاوینَ، و سكوت گمراهان شكسته شد از خاموشی بیرون آمدند؛ وَ نَبَغَ خامِلُ الْاَقَلّینَ، نبغ یعنی ظهور وانسانهای پست و فرومایه قدر و منزلت پیدا کردند.وظاهر شدند.

خطر نفوذ فرصت طلبان

وی بیان کرد: بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه واله ،  مسیر انقلاب اسلامی که آن حضرت ایجاد کرده بود عوض شد.در اثر رخنه افراد فرصت طلب و رخنه دشمنانی که تا دیروز با اسلام می جنگیدند،اما بعدها با تغییر شکل و قیافه خود را در صفوف مسلمانان داخل کردند ، واین باعث شد مسیر این انقلاب و شکل و محتوای آن تا حدود زیادی عوض گردید.

تبعیت از شیطان وگامهای انحرافی او

حجت الاسلام والمسلمین سروری اظهارکرد: تبعیت از گام های انحرافی شیطان از دیگر تهدیدات شیطانی و عوامل انحراف در جامعه پس  از رسول الله بود؛ وَ اَطْلَعَ الشَّيْطانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ، هاتِفاً بِكُمْ؛و شيطان سر خويش را از مخفى‏گاه خود بيرون آورد، و شما را فراخواند؛ یعنی تبعیت عملی از شیطان باعث محوشدن ارزشها وعامل سقوط ،انحراف واضمهلال جامعه شد.

وی گفت: دشمنی شیطان (اعم از جن و انس) نسبت به خدا و بندگانش پایان ناپذیر است برای حمله به چهار طرف (ثم لا تینهم من بین ایدیهم و من خلفهم و عن ایمانهم و عن شمائلهم ... اعراف17 )از کمین گاه بیرون آمده و آتش خشم و کینه را در وجود دشمان ولایت و رهبری بر افروخته است؛ می فرماید :شیطان از کمین گاه خویش سر برآورد در حالی که شما را به سوی خود فرا می خواند و آتش خشم و کینه را در وجودتان بر افروخت.

وی اظهارکرد: خداوند تعالی در قرآن مجید مردم را از پیروی از شیطان نهی فرموده است: «یـایها الناس... ولا تتبعوا خطوت الشیطـن...؛ ‌ای مردم ... از گامهای شیطان پیروی نکنید...؛ «یـایها الذین ءامنوا لا تتبعوا خطوت الشیطـن...؛ ‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید از گامهای شیطان پیروی نکنید

قرار دادن جامعه در دام فتنه

نویسنده و پژوهشگر حوزوی اظهارکرد: اَلا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا؛ آگاه باشيد كه در فتنه قرار گرفته ‏ايد،چون علی علیه السلام وصی پیامبر را کنار زدید؛ سید بن طاووس روایتی را از امام هادی علیه السلام نقل می کند که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید: «سَتَكُونُ بَعْدِي فِتْنَةٌ مُظْلِمَةٌ »، به زودی بعد از من فتنه عظیم و تاریکی به وقوع خواهد پیوست؛ فتنه بدون الف و لام دلالت بر عظمت فتنه دارد؛ فتنه مظلمه، فتنه ای است که انسان را از دیدن و شنیدن حق کور وکر می کند، قلب را از درک حق منحرف می سازد و فکر مردم را مثل فضای دوزخ تاریک می کند.

منکر شدن سنت های الهی در جامعه

وی بیان کرد: وَ اِهْمالِ سُنَنِ النَّبِيِّ الصَّفِيِّ، سران سقیفه شروع کردند به خاموش کردن و از بين بردن سنن پيامبر برگزيده؛ کدام سنت؟ یکی از آنها غدیربودکه با آن عظمت او را منکر شدند. سرپیچی مردم از بیعت غدیر  که هفتاد روز پیش صورت گرفته بود.

محو کردن حرمتها در جامعه

این نویسنده حوزوی اظهارکرد: وَ اُضيعَ الْحَريمُ، وَ اُزيلَتِ الْحُرْمَةُ عِنْدَ مَماتِهِ. حرمتها پايمال شد و جق ما را پس از پیامبر پایمال کردند؛  حضرت می فرماید تُوافيكُمُ الدَّعْوَةُ فَلا تُجيبُونَ؛ صداى دعوت من به شما مى‏رسد ولى جواب نمى‏ دهيد؛ وَ تَأْتيكُمُ الصَّرْخَةُ فَلا تُغيثُونَ، و ناله ها و فرياد هایم می شنوید ولى به فريادم نمى‏رسيد،

کینه و حسادت نسبت به علی بن ابی طالب علیه السلام

وی بیان کرد: بسیاری از مشکلات جامعه را ناشی از حسادت و کینه ورزی خواص باید  دانست وهمچنین از عمده ترین دلایل سکوت قبایل در مقابل پایمال شدن حق امیرالمؤمنین علیه السلام کینه و حسادتی بود که نسبت  او از جنگها وشکست ها در دل داشتند. وعمده ی عامل ولایت‌گریزی و ولایت‌ستیزی سران سقیفه  نیزهمین حسادت بود؛ و سستی در دفاع از حق ... دورشدن مردم از صراط مستقیم یعنی علی علیه السلام از دیگرعوامل انحراف جامعه بعد از رسول خدا بود.

خطر بزرگ عقاید فاسد وانگیزهای انحرافی در جامعه

این نویسنده حوزوی بیان کرد: ؛وَ خَطَلِ الاْراءِ، وَ زَلَلِ الاَهْواءِ ، تباهى عقیده، و انحراف اندیشه و تزلزل اراده ها!   عقاید واندیشه های فاسد  وامیال انحرافی  هرجامعه ای  را مضمحل می کند؛ عقيدة سالم، انسان را متوجّة واقعيات در تمام مراتب هستي مي‌كند وبلعکس عقيده ناسالم از همه چیز انسان را غافل می کند

وی افزود: حضرت مي‌فرمايند: دو چيز عامل همه مشكلات است؛ يكي عقيدة فاسد و ديگري انگيزه‌هاي انحرافي.در جامعه  عقيدة فاسد و اين انگيزه انحرافي،  ظهور کرد که مردم دردفاع از علي علیه السلام متوقف شدند.

حجت الاسلام والمسلمین سروری گفت: سران سقيفه با حذف ظاهری امام معصوم در حاکمیت جامعه ، زمينة گسترش انديشه‌هاي التقاطي را در ميان مسلمانان فراهم كردند و سه جريان برای تقويت سقيفه خود به را انداختند؛ نخست جريان ضرب و شتم مخالفان دستگاه خلافت توسط یک قبیله وحشی وخون ریز بنام بنی اسلم  که باعث رعب ووحشت مردم مدینه شد؛ دوم جريان تبليغاتي  وتطمیع و حربه تزویر در جامعه استفاده کردند؛ سوم اینکه  جريان جعل حديث با پنهان‌داشتن احاديث نبوي و جلوگيري از نشر آن و در مقابل، نشر احاديث مشكوك و ساختگي.

نویسنده کتاب خطبه فدکیه ذوالفقار فاطمه(س) اظهارکرد: حضرت زهرا سلام الله علیها در ادامه فرمودند: «وَ بِئْسَ ما قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ»؛ يعني چه بد ذخيره‌هايي مردان شما براي خود پيش فرستادند، آينده اسلام را تيره و تار كردند، چون از خط اصيل تداوم اسلام يعني علي علیه السلام دفاع نكردند.

وی افزود: در ادامه مي‌فرمايند: «أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ فِي الْعَذابِ هُمْ خالِدُونَ»؛ يعني خداوند به جهت اين كارشان بر آن‌ها خشم گرفت و در عذابي جاودانه خواهند ماند؛ چون اين كار يك گناه عادي نيست، بلكه به خطر انداختن اصل اسلام است، و به همين جهت در ادامه فرمودند: «لاجَرَمَ لَقَدْ قَلَّدَتْهُمْ رِبْقَتَها»؛ يعني بدون شك قلّادة اين مسئوليت بر گردنشان خواهد بود.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
به به عالی بود ممنون از عقیق
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین