عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۴۲۴
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه خراسان تبیین کرد:
مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با اشاره به شاخصه‌های مهم انقلابی‌گری در مبارزات سیاسی حضرت زهرا (س) گفت: حضرت در طول مبارزات سیاسی‌شان در دفاع از ولایت ۱۸ شاخصه مهم انقلابی گری داشتند که به ۳ شاخص مهم اشاره خواهد شد.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر نوایی، صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق (ع) با تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره حضرت زهرا (س) اظهار داشت: حضرت زهرا(س) در طول مبارزات سیاسی‌شان، در دفاع از ولایت 18 شاخصه مهم انقلابی گری داشتند.

وی با بیان اینکه دو عنصر بعد از رحلت پیامبر(ص) خیلی مهم بود، یکی حکومت و دیگری دین که برای برخی در آن زمان حکومت مهم بود، افزود: برخی در آن زمان می‌گفتند اگر حکومت را بگیریم دین هم داریم، اما اکنون متوجه شدند که اگر دین را می‌گرفتند حکومت عادله‌ای برای آن‌ها ایجاد می‌شد اما آن‌ها دین را رها کرده و به سوی حکومت رفتند که این زمینه‌ای برای مبارزات فراوان حضرت زهرا (س) شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوایی با اشاره به سه شاخصه مهم انقلابی گری در مبارزات سیاسی حضرت زهرا (س) گفت: یکی از شاخصه‌های انقلابی گری حضرت «شناخت زمانه» است. ایشان زمانه را خوب شناخته بودند و وقتی در فرمایشات حضرت فاطمه (س) دقت می‌کنیم زمان‌شناسی می‌بینیم که یک زمان‌شناس خیلی جامع است.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان اظهار داشت: بعد از اینکه پیامبر اکرم (ص) رحلت فرمودند، حضرت فاطمه (س) سه کار مهم انجام دادند، بحث خلافت، بحث فدک و بحث خمس را مطرح فرمودند.

وی گفت: حضرت زهرا یک خصوصیتشان این بود که به شدت زمان‌شناس بودند و متوجه بودند که زمان، زمان مهمی برای روشنگری و افشاگری است که اگر حضرت وارد معرکه مبارزات سیاسی به صورت خاص، انقلابی و بنیادی نمی‌شدند، طومار اسلام بسته شده بود، چون برای برخی حکومت مهم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوایی تصریح کرد: حضرت زهرا (س) نکات اصلی تاریخ اسلام را در آن زمان بیان فرمودند، ازاین‌رو اگر این بانوی بزرگ جهان اسلام نبود خط و راه اسلام به پایان رسیده بود و خداوند نیز با وجود مبارک حضرت این خط و این راه را حفظ کردند، بر همین اساس هم این راه حفظ و ماندگار شد.

وی با بیان اینکه دومین شاخصه انقلابی گری حضرت زهرا (س) «دشمن‌شناسی» بود، افزود: حضرت دومین کاری که در مبارزات خود پیگیری کردند دشمن‌شناسی‌شان بود، یعنی دشمن را خوب شناختند و از لابه‌لای خطبه فدکیه‌ای که خواندند کاملاً این فرازها مشخص است.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه «دفاع از حریم ولایت» سومین شاخصه انقلابی گری حضرت زهرا (س) است، گفت: کاری که آن حضرت در دفاع از حریم ولایت کردند، این بود که خود و فرزندانشان را معرفی کردند، این سه شاخص انقلابی گری حضرت زهرا (س) بود.

وی با بیان اینکه راجع به حضرت زهرا ابعاد گوناگونی جای بحث دارد، اظهار کرد: ابعاد گوناگون وجودی حضرت زهرا (س) مانند ابعاد معنوی و ملکوتی وجود حضرت در وادی اخلاص و ارادت در مسیر انجام تکالیف عبادی، علم و دانش، فضیلت در جامعه اسلامی آن روز و ابعاد عظیم وجودی ایشان از دیدگان پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) و جنبه‌های نگاه‌های اقتصادی آن حضرت به مسائل اجتماعی و سایر مسائل جامعه اسلامی ازجمله ابعاد وجودی آن حضرت است.

حجت‌الاسلام نوایی با اشاره به اینکه در میان ابعاد وجودی حضرت فاطمه (س) یک جنبه‌ای که از همه تقریباً در تاریخ پر رنگ‌تر است، جنبه سیاسی زندگانی آن حضرت است، که خیلی پر رنگ‌تر از ابعاد زندگی ایشان است، گفت: شاخص‌های مبارزات سیاسی حضرت زهرا(س) در زمان اندک زندگی با برکتشان از مهم‌ترین ابعاد زندگی آن حضرت به شمار می‌رود که باید بیش‌ازپیش مورد توجه قرار بگیرد.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه شخصیت حضرت زهرا(س) برای آن روز نبود بلکه برای آینده بشریت بود، خاطرنشان کرد: سیره و شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) برای عالم بشریت خیلی کاربردی، راهگشا و در واقع ارائه کننده یک سری ره‌یافت‌هایی برای امروز و آیندگان جامعه اسلامی است، لذا حضرت زهرا شخصیتی برای آینده جامعه اسلامی بود.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین