عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۲۸۱
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
قطره ای از دریا؛
از پیام های آیه ۱۲۸ سوره بقره آن است که به كمالات امروز خود قانع نشوید، تكامل و تداوم آنرا از خدا بخواهیم.
عقیق:استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه  128 سوره بقره پرداخته است.      

آیه: رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَآ أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَآ إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ‏/ 128 بقره

ترجمه: (ابراهیم و اسماعیل همچنین گفتند:) پروردگارا! ما را تسلیم (فرمان) خود قرارده و از نسل ما (نیز) امّتى كه تسلیم تو باشند قرارده و راه وروش پرستش را به ما نشان‏ده وتوبه‏ى ما را بپذیر، كه همانا تو، توبه‏پذیر مهربانى.

نکته ها                     

با آنكه حضرت ابراهیم و اسماعیل هر دو در اجراى فرمان ذبح، عالى‏ترین درجه تسلیم در برابر خدا را به نمایش گذاردند، امّا با این همه در این آیه از خداوند مى‏خواهند كه ما را تسلیم فرمان خودت قرار ده. گویا از خداوند تسلیم بیشتر و یا تداوم روحیّه تسلیم را مى‏خواهند. كسى كه فقط تسلیم خدا باشد، نه تسلیم عموى بت‏تراش مى‏شود و نه در برابر بت‏ها به زانو مى‏افتد و نه از طاغوت‏ها پیروى مى‏ كند.

پيام ها                      

1- به كمالات امروز خود قانع نشوید، تكامل و تداوم آنرا از خدا بخواهید. «ربنا و اجعلنا مسلمَین لك»

2- توجّه به نسل و فرزندان، یك دورنگرى عاقلانه و خداپسندانه است كه حاكى از وسعت نظر و سوز و عشق درونى است و بارها در دعاهاى حضرت ابراهیم آمده است. «ومن ذریّتنا»

3- راه و روش بندگى را باید از خدا آموخت وگرنه انسان، گرفتار انواع خرافات و انحرافات مى‏شود. «أرنا مناسكنا»

4- تا روح تسلیم نباشد، بیان احكام سودى نخواهد داشت. در اینجا ابراهیم علیه السلام ابتدا از خداوند روح تسلیم تقاضا مى‏ كند، سپس راه و روش عبادت و بندگى را مى‏خواهد. «واجعلنا مسلمَین لك... ارنا مناسكنا»

5 - نیاز به توبه و بازگشت الطاف الهى، در هر حال و براى هر مقامى، ارزش است. «تب [1] علینا»

6- یكى از آداب دعا، ستایش پروردگار است كه در این آیه نیز به چشم مى ‏خورد. «التواب الرحیم»

(1) در حدیث مى‏ خوانیم: رسول اكرم صلى الله علیه وآله هر روز، هفتاد مرتبه استغفار مى ‏نمود، با اینكه او معصوم بود و هیچ گناهى نداشت.


منبع:حوزه



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین