عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۲۶۹
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
در بخشی از کتاب «رهبری پیامبر(ص) در قرآن » آمده است: مبنای نظام ولایت فقیه به مثابه زیر بنای نظام سیاسی جمهوری اسلامی نیز بر همین رویکرد و اصول استوار است و تبیین مشروعیت ولایت
عقیق:فقیه به ارائه پاسخ‌هایی دقیق به این مسأله بستگی دارد.
محمد حسن شاهنگی، معاون مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگویی در معرفی کتاب «رهبری پیامبر(ص) در قرآن» گفت:  این کتاب اثر حجت­‌الاسلام محمد عابدی است که طی روزهای اخیر توسط مرکز پژوهش‌های جوان منتشر شد.
در این کتاب گفته می‌شود شیعه با تکیه بر آیات و روایات مرتبط با مفاهیم ولایت و امامت بر رهبری معصوم تأکید دارد و آن را رکن بنای نظام اسلامی و خلاف آن را موجب انحراف از اصول تحقق نظامی اسلامی است.
 وی افزود: مبنای نظام ولایت فقیه به مثابه زیر بنای نظام سیاسی جمهوری اسلامی نیز بر همین رویکرد و اصول استوار است و تبیین مشروعیت ولایت فقیه به ارائه پاسخ‌هایی دقیق به این مسأله بستگی دارد. این اثر با توصیف و تحلیلی از مبانی نظام سیاسی نبوی(ص) از منظر قرآن، به محورهایی از قبیل مشروعیت رهبری در جامعه اسلامی، نقش مردم در اداره امور، اصول رهبری، وظایف و اختیارات پیامبر(ص) می‌پردازد.
شاهنگی ادامه داد: نظام سیاسی و رهبری پیامبر اسلام (ص) بر «مبانی» و«اصول» خاصی استوار است. کلیت این نظام، برآیند منظومه‌­ای از مبانی اعتقادی چون ربوبیت الهی، ولایت الهی، خلافت الهی، کرامت انسان و حق اختیار و آزادی اوست که بنای آن نظام را توجیه می­کند. رهبری پیامبر(ص) در نظام سیاسی اسلام برخوردار از اصولی  است که عمده‌ترین آن‌ها عبارتند از: تحقق مطالبات الهی، تکامل بشر با تربیت الهی، حفظ نظام و هویت دینی ­آن و اصل عدالت گستری.
وی گفت: رهبری از شئون پیامبری است و نظام سیاسی بخشی از آموزه‌های دین است؛ دولت اسلامی و نظام سیاسی ریشه در آموزه‌های وحیانی دارد. آیات قرآن نشان می‌دهند حکومت جزئی از نبوت و ابزار تحقق اهداف رسالت است. قرآن با این نگاه ابعاد مختلف حاکمیت رسول خدا(ص) و نظام سیاسی را تبیین می‌کند. وجود آیات فراوان در مورد رهبری انبیای الهی، به ویژه پیامبر اکرم (ص) و سیره حضرت رسول(ص) در تشکیل و اداره حکومت، نشان می‌دهد رهبری، به عنوان رکن نظام سیاسی، جایگاه مخصوصی از منظر قرآن دارد، از این رو با شناخت نظام سیاسی اسلامی و جایگاه رهبری پیامبر اکرم(ص) در این نظام، می­توان به موقعیت حضرت و میزان و نوع نقش وی در نظام سیاسی اسلامی پی برد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین